Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Har sökt mig galen på google efter en vanlig inläggning för mina rödbetor som nu måste göras något med!
Ps. Jag suger på att söka med sökmotorer.

Du glev galen ganska snabbt, va?
Jag sökte på orden: inläggning rödbetor
och redan på andra träffen får du tag på recept för inläggning, nämligen här:
http://www.fruktogront.se/
Klicka dig fram till rödbetor under menyn "grönsaker" så får du en länk till ett recept på inlagda rödbetor.
Eller så läser du helt enkelt receptet här:
2 kg små, späda rödbetor
vatten
salt
1 tsk hela nejlikor
Lag:
2,5 dl ren ättika, 24%
7,5 dl vatten
800 g socker, ca 9 dl
1 tsk hela nejlikor
1 bit hel ingefära
1 tsk hel vitpeppar
2 bitar muskotblomma
Borsta rödbetorna. Skölj dem väl. Skär av bladen, men inte skaft och rotspets.
Koka rödbetorna 15 minuter eller knappt mjuka i lättsaltat vatten. Spola dem med kallt vatten. Skala dem.
Koka upp ättika, vatten, socker och kryddorna inknutna i en bit gasväv eller tunn linnelapp.
Lägg ner rödbetorna i lagen. Koka dem 10-15 minuter eller till de mjuknat.
Tag upp rödbetorna. Lägg dem i glasburkar.
Koka ihop lagen cirka 10 minuter. Häll dem i glasburkar. Koka ihop lagen cirka 10 minuter. Häll den het över rödbetorna. Sätt på täta lock. Låt stå 3 dygn.
Häll av lagen. Koka den 10 minuter med kryddpåsen. Låt lagen kallna. Tag upp kryddpåsen. Häll den kalla lagen över rödbetorna. Strö över nejlikorna. Sätt på täta lock. Förvara svalt.
Smakar gott på så många sätt. Skivade på leverpastejsmörgås och på smörgås med kalvsylta… Hackade sätter de frisk smak på sallader och gör att exempelvis isterband smakar ännu godare. Hackade och frästa med kapris i litet smör njuter vi dem till stekt fisk.