• 1
  • 2
2014-06-30, 00:45
Medlem
Har en vän vars far är grisbonde där systemet i lagårn går i DOS.
Citera
2014-06-30, 10:16
Medlem
gMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
--Mircwar

Hur ser det ut på nostalgispelfronten? Vill man spela Warcraft eller GTA men sitter på Win8, hur gör man då?

Ej använt Windows (eller DOS) sedan 2004, så därför den kanske dumma frågan.

Två tips är gog.com eller steam, finns en hel del gamla godingar som fungerar utan problem (på win7 iallafall) till billiga priser.

OnT: Hade en dosdator för att styra pneumatik i skolan för inte allt för många år sedan, 2006 om jag minns rätt. /bjas fick den att psyka ut och skärmen började flimmra
Citera
2014-06-30, 23:43
Avstängd
konstapels avatar
För real world enterprise, nej. För nostalgi ja.
Citera
2014-07-06, 23:20
Medlem
SysGhosts avatar
Inom produktions/automationsindustrin är det oerhört vanligt att hitta gamla datorer med DOS.
Till och med så pass än idag kan hitta 186-baserade datorer som kör en mycket tidig variant av DOS
(Intel 80186 processorn var föregångaren till den mycket populärare Intel 80286 processorn, men kom att användas mest inom integration och automationsindustrin. Dock inte så vanligt utanför)

Anledninge till detta är enkel: Byt inte ut något som fungerar. Och inom automationsindustrin tar man inte ner en produktionslinje "bara för att...". Det finns produktionslinjer som kört tiotal år utan ett enda avbrott.
Man tar inte ner en produktionslinje bara för att datorn som styr all maskineri råkar vara gammal och "omodern".

Det förekommer även andra riktigt gamla operativsystem inom automationsindustrin: Venix och PC/IX... samt några mycket "hypermodernare" OS/2 -datorer med otroligt snabba 16-bitars processorer på flera tiotal Megahertz.
Senast redigerad av SysGhost 2014-07-06 kl. 23:25.
Citera
2014-07-06, 23:33
Avstängd
konstapels avatar
Man kan säkert hitta både det ena och det andra om man letar tillräckligt länge men att DOS skulle vara "oerhört vanligt" i tillverkningsindustrin ställer jag mig högst tvivlande till.

Det var säkert sant för 10-15 år sedan men idag kör nästan alla med inbäddade system för produktionsmiljö, som QNX ex.
Windows klienter som kör applikationer för styrning av produktionsapparater är också vanligt.
Citera
2014-07-06, 23:50
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
Inom produktions/automationsindustrin är det oerhört vanligt att hitta gamla datorer med DOS.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Man kan säkert hitta både det ena och det andra om man letar tillräckligt länge men att DOS skulle vara "oerhört vanligt" i tillverkningsindustrin ställer jag mig högst tvivlande till.

Det var säkert sant för 10-15 år sedan men idag kör nästan alla med inbäddade system för produktionsmiljö, som QNX ex.
Windows klienter som kör applikationer för styrning av produktionsapparater är också vanligt.

Nu blir det väl ordmärkeri av det, men det är en viss skillnad mellan att det är "oerhört vanligt att hitta datorer med DOS", och att "datorer med DOS är oerhört vanliga". Om en av hundra maskiner i varje produktionslinje är DOS, så kan man helt klart påstå att det är "oerhört vanligt" att hitta DOS i produktionslinjer (man gör det ju i 100% av fallen!), utan att det faktiskt snurrar på särskilt stor andel av maskinerna.
Just detta är exakt min (förvisso rätt ringa) erfarenhet av att automatiserade produktionslinjer. Jag har varit ute för att titta till hyfsat moderna maskiner körandes Linux, men bredvid, eller ett par sektioner upp längs bandet, har det stått en och annan maskin från 80/90-talet (med bl.a. DOS) och snurrat.
Citera
2014-07-07, 00:46
Medlem
headsteps avatar
Jag har samlat på mig en bra hög med DOS-program (och spel), inte bara dos- och windowsversioner, utan program, som turbo pascal, 4dos, osv osv.. en hel del BBS-program också för nostalgins skull.

På nåt sätt önskar man att inte allt utvecklades så jävla fort, och att vi satt med C:\> fortfarande...
Citera
2014-07-07, 03:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Problemet för mig är att det inte finns hårdvara att köra DOS på

Win7 vägrar köra DOS-spel i "Kommandocentralen". Har några DOS-program kvar som startades i Win95 med en Batch-fil men inte heller dom fungerar.

Hur är det med FreeDOS, fungerar gamla MS DOS program på nya datorer?
Flerkärniga processorer, 32/64-bit, S-ata nya ljudkretsar och grafikkretsar med mera?
Senast redigerad av bl-gr-n 2014-07-07 kl. 03:42.
Citera
2014-07-07, 18:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n

Win7 vägrar köra DOS-spel i "Kommandocentralen". Har några DOS-program kvar som startades i Win95 med en Batch-fil men inte heller dom fungerar.

Flerkärniga processorer, 32/64-bit, S-ata nya ljudkretsar och grafikkretsar med mera?

Virtualbox kör DOS alldeles utmärkt. Testa.
Citera
2014-07-07, 19:21
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n

Du kan lira äldre spel med dosbox. Jag spelar exempelvis Colonization(1994) i dosbox. Eller för att vara korrekt så använder jag en frontend som gör att det blir smidigare.
Kolla upp http://dfendreloaded.sourceforge.net/
Citera
2014-07-07, 19:34
Medlem
Sikkans avatar
DOS, eller ja, kommandoprompten används flitigt på jobbet. Pingsnurror, nslookups, traceroutes osv fungerar utmärkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in