Anledningen till att jag gav mig in i denna diskussionen var att göra folk medvetna om att kollektivavtalen i många fall övergår lagen, vilket kan vara både till det bättre och det sämre.
Går därmed inte att enbart hävda att en sak är så för att det står i lagen, och då mycket beror på kollektivavtal så behöver en sak som är lovligt i ett fall inte vara det i ett annat.
I TS fall kan jag inte svara på vad kollektivavtalet säger då transport valt att kräva inloggning för att man ska kunna ta del av deras kollektivavtal.
Dessa "diffusa och tvetydiga" lagar som jag hänvisade till är det som faktiskt står i arbetstidslagen.
De som måste ha hänvisats till med:
Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Skit vad folk säger. Du har lagen på din sida om du vill ta rast. Efter varje arbetstimme har du automatiskt arbetat in 5 minuters rast men eftersom de flesta branscher inte kan tillåta att man lämnar jobbet 5 minuter varje timme, samlar man ihop dessa 5 minutrar och får minst 30 minuters rast som man får ta ut någon gång under arbetspassets gång. Självklart lär man ta rast när det passar osv men du har rätt till rast.