2014-06-29, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrNobody
Jag har precis fått jobb på en bensinmack och har arbetspass på 8 timmar utan lunch, pause, rast eller vad man nu kallar det. Jobbar själv och hinner inte äta och ta bensträckare. Går hungrig större delen av dan och mår fett kasst.

Är sjukt deprimerad och nedstämd just nu. Letade en stund efter svar men hittade inget.

Sluta larva, dig, deprimerad är du inte din söndercurlade idiot.

Prata med facket om detta eller gräv fram de eventuella pungkulor din mor verkar ha knipsat av och prata med din arbetsgivare.

Sen stavas det för fan paus och inte pause, sett detta fenomen många gånger nu, ni är landsfördärvare du och dina analfabetiska 90-talist-kollegor.
Citera
2014-06-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNobody
Jag har precis fått jobb på en bensinmack och har arbetspass på 8 timmar utan lunch, pause, rast eller vad man nu kallar det. Jobbar själv och hinner inte äta och ta bensträckare. Går hungrig större delen av dan och mår fett kasst.

Är sjukt deprimerad och nedstämd just nu. Letade en stund efter svar men hittade inget.

Skit vad folk säger. Du har lagen på din sida om du vill ta rast. Efter varje arbetstimme har du automatiskt arbetat in 5 minuters rast men eftersom de flesta branscher inte kan tillåta att man lämnar jobbet 5 minuter varje timme, samlar man ihop dessa 5 minutrar och får minst 30 minuters rast som man får ta ut någon gång under arbetspassets gång. Självklart lär man ta rast när det passar osv men du har rätt till rast.

Vill du däremot inte ta rast och få lön för det istället, kan du själv komma överrens med din arbetsgivare om. Men viktigt att veta att du har lagen på din sida.
Citera
2014-06-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Skit vad folk säger. Du har lagen på din sida om du vill ta rast. Efter varje arbetstimme har du automatiskt arbetat in 5 minuters rast men eftersom de flesta branscher inte kan tillåta att man lämnar jobbet 5 minuter varje timme, samlar man ihop dessa 5 minutrar och får minst 30 minuters rast som man får ta ut någon gång under arbetspassets gång. Självklart lär man ta rast när det passar osv men du har rätt till rast.

Vill du däremot inte ta rast och få lön för det istället, kan du själv komma överrens med din arbetsgivare om. Men viktigt att veta att du har lagen på din sida.

Vad jag kan se i arbetstidslagen så står det ingenting om detta med 5 minuter per timme.
Arbetstidslagen kan dessutom kringgås genom kollektivavtal.

Arbetstidslagen se §15 och 16:
http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

samt §3
http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel01.aspx

Har själv ett jobb där jag har vakter på drygt 10 timmar utan schemalagd rast. I teorin skulle jag kunna ha så mkt att göra någon dag att jag inte skulle ha tid att äta, men i praktiken så sker aldrig det och har rätt gott om dötid att ordna med mat mm, dock kanske inte alltid när man själv vill.
Detta är dock i Norge, men haft jobb i Sverige där vi inte heller hade raster, men måltidsuppehåll på 2*15 minuter, och de tog man såklart inte när rusningen var som störst.
Citera
2014-06-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Vad jag kan se i arbetstidslagen så står det ingenting om detta med 5 minuter per timme.
Arbetstidslagen kan dessutom kringgås genom kollektivavtal.

Arbetstidslagen se §15 och 16:
http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

samt §3
http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel01.aspx

Har själv ett jobb där jag har vakter på drygt 10 timmar utan schemalagd rast. I teorin skulle jag kunna ha så mkt att göra någon dag att jag inte skulle ha tid att äta, men i praktiken så sker aldrig det och har rätt gott om dötid att ordna med mat mm, dock kanske inte alltid när man själv vill.
Detta är dock i Norge, men haft jobb i Sverige där vi inte heller hade raster, men måltidsuppehåll på 2*15 minuter, och de tog man såklart inte när rusningen var som störst.

Som arbetstagare pumpas man bara med skyldigheter av arbetsgivare. En arbetsgivare kan bara rabbla upp vad ens skyldigheter är och mer och mer skjuta undan vad ens rätter är som arbetstagare. Som tur är lever vi i en datoriserad och informativ värld och kan snabbt själva ta reda på mycket men många arbetstagare kan tyvärr inte tillämpa sina kunskaper i verkligheten i rädsla för att hamna i kläm med arbetsgivaren och på så sätt ställa sig själv i sämre dagar och i värsta fall få sparken.

Enligt Arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter. Unionen anser att rasten bör vara omkring 60 minuter. Rast innebär att du inte står till arbetsgivarens förfogande det vill säga du har rätt att lämna arbetsstället, stänga av telefonen och inte behöva vara tillgänglig. Rasten räknas inte in i arbetstiden.

Utöver rasterna har du rätt till kortare avbrott från arbetet det vill säga pauser. Då har du inte automatiskt rätt att lämna arbetsplatsen. Pauser räknas in i arbetstiden. Längden på och omfattningen av pauserna är inte reglerat i lagen mer än skyldigheten för arbetsgivaren att organisera arbetet så att arbetstagaren kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Källa: http://www.unionen.se/rad-och-stod/rast-och-paus
Citera
2014-06-29, 17:46
Medlem
Citat:
Som arbetstagare pumpas man bara med skyldigheter av arbetsgivare. En arbetsgivare kan bara rabbla upp vad ens skyldigheter är och mer och mer skjuta undan vad ens rätter är som arbetstagare. Som tur är lever vi i en datoriserad och informativ värld och kan snabbt själva ta reda på mycket men många arbetstagare kan tyvärr inte tillämpa sina kunskaper i verkligheten i rädsla för att hamna i kläm med arbetsgivaren och på så sätt ställa sig själv i sämre dagar och i värsta fall få sparken.

Enligt Arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter. Unionen anser att rasten bör vara omkring 60 minuter. Rast innebär att du inte står till arbetsgivarens förfogande det vill säga du har rätt att lämna arbetsstället, stänga av telefonen och inte behöva vara tillgänglig. Rasten räknas inte in i arbetstiden.

Utöver rasterna har du rätt till kortare avbrott från arbetet det vill säga pauser. Då har du inte automatiskt rätt att lämna arbetsplatsen. Pauser räknas in i arbetstiden. Längden på och omfattningen av pauserna är inte reglerat i lagen mer än skyldigheten för arbetsgivaren att organisera arbetet så att arbetstagaren kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Källa: http://www.unionen.se/rad-och-stod/rast-och-paus

Var du ens inne och såg på länkarna jag lade in?

Citat:
15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16 §
Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

3 §
Genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får göras undantag från lagen i dess helhet eller avvikelser från 5 och 6 §§, 7 § andra stycket, 8-10 b §§, 12-14 §§ samt 15 § andra och tredje styckena. Vidare får raster bytas ut mot måltidsuppehåll genom sådana kollektivavtal. Avvikelser från 10 b § får dock inte innebära en längre beräkningsperiod än tolv månader.

Enkelt kan man väl säga att har man inget kollektivavtal så kan man hänvisa till arbetstidslagen fullt ut, annars är det kollektivavtalet som gäller och där har de som sagt möjlighet att ta bort rasterna.

Så det bästa TS kan göra är att se vad som står i dennes kollektivavtal, om han nu är anställd på en arbetsplats som har ett sådant.
Citera
2014-06-29, 18:40
Medlem
Citat:
Var du ens inne och såg på länkarna jag lade in?

Enkelt kan man väl säga att har man inget kollektivavtal så kan man hänvisa till arbetstidslagen fullt ut, annars är det kollektivavtalet som gäller och där har de som sagt möjlighet att ta bort rasterna.

Så det bästa TS kan göra är att se vad som står i dennes kollektivavtal, om han nu är anställd på en arbetsplats som har ett sådant.

Ingen arbetsgivare har möjlighet att ta bort raster. Raster kan bytas mot måltidsuppehåll vilket innebär att man får lämna arbetet för att sitta och äta men endast när det finns tid för det. Och precis som jag sa så kan man komma överrens med arbetsgivaren om att man vill jobba in rasten och få betald för det. Du förstår att man kan inte vara för byråkratiskt vida varje given situation. Dessa lagar som du skickade är väldigt diffusa och tvetydiga. Det finns alltid rum för diskussion när det gäller sådana lagar även i en domstol om saken skulle kräva det.
Citera
2014-06-29, 19:57
Medlem
Anledningen till att jag gav mig in i denna diskussionen var att göra folk medvetna om att kollektivavtalen i många fall övergår lagen, vilket kan vara både till det bättre och det sämre.
Går därmed inte att enbart hävda att en sak är så för att det står i lagen, och då mycket beror på kollektivavtal så behöver en sak som är lovligt i ett fall inte vara det i ett annat.
I TS fall kan jag inte svara på vad kollektivavtalet säger då transport valt att kräva inloggning för att man ska kunna ta del av deras kollektivavtal.

Dessa "diffusa och tvetydiga" lagar som jag hänvisade till är det som faktiskt står i arbetstidslagen.
De som måste ha hänvisats till med:

Citat:
Citera
2014-06-29, 23:06
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag gav mig in i denna diskussionen var att göra folk medvetna om att kollektivavtalen i många fall övergår lagen, vilket kan vara både till det bättre och det sämre.
Går därmed inte att enbart hävda att en sak är så för att det står i lagen, och då mycket beror på kollektivavtal så behöver en sak som är lovligt i ett fall inte vara det i ett annat.
I TS fall kan jag inte svara på vad kollektivavtalet säger då transport valt att kräva inloggning för att man ska kunna ta del av deras kollektivavtal.

Dessa "diffusa och tvetydiga" lagar som jag hänvisade till är det som faktiskt står i arbetstidslagen.
De som måste ha hänvisats till med:

Kollektivavtalet övergår inte lagen. Kollektivavtal i sig är en lag. Om alla arbetsgivare fick bestämma om arbetstider och raster så skulle nog alla arbetsgivare låta sina anställda arbeta utan rast. TS har ett arbete som ger honom rätt och möjlighet att ta rast. En annan som kör buss eller taxi eller arbetar natt har kanske inte samma möjligheter till rast men fortfarande rättigheter till rast. Därför ska man se till att ordna detta på nåt sätt. Det gör ju ändå alla arbetsgivare och arbetstagare på ett eller annat sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in