2014-06-29, 13:32
Medlem
DrNobodys avatar
Jag har precis fått jobb på en bensinmack och har arbetspass på 8 timmar utan lunch, pause, rast eller vad man nu kallar det. Jobbar själv och hinner inte äta och ta bensträckare. Går hungrig större delen av dan och mår fett kasst.

Är sjukt deprimerad och nedstämd just nu. Letade en stund efter svar men hittade inget.
Citera
2014-06-29, 13:34
Medlem
Prata med chefen, inte flashback...
Citera
2014-06-29, 13:51
Medlem
http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx

Jobbade också själv och kunde då inte ta rast. Jag tog då och åt min matlåda i kassan medan jag jobbade i ren protest. Förväntade mig en reaktion från min chef men den kom aldrig. Käkade lunch i kassan i typ 2 år.
Citera
2014-06-29, 13:54
Medlem
Vad exakt är det för arbetsuppgift som kräver så mycket av din tid att du inte hinner sätta i dig en macka?
Citera
2014-06-29, 13:56
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Ät en rejäl frukost på morgon innan jobbet, havregryns gröt m.m , sen får du säker tillfällen att få i den något under dagen, detta är inget stort problem, inte svälter du ihjäl i Sverige.
Citera
2014-06-29, 14:21
Medlem
BatmanLigists avatar
När jag jobbade som servitris så var vi schemalagda 9 timmar utan rast men det blev oftast 10 timmar eftersom vi alltid blev tvungna att jobba över. Då kan jag säga dig att man inte har tid att äta. Står man däremot bakom en kassa i 8 timmar så tror jag inte att det är svårt eller fel att ta en paus. Vad jag har fått för mig att lagen säger så ska man ha 30 minuters rast om man jobbat 5 timmar men det står det ingenting om i den här länken:

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Rast-och-paus/
Citera
2014-06-29, 14:45
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Är du medlem i facket? Då bör du kontakta transport. http://www.transport.se/dina-rattigheter/Ditt-kollektivavtal/701/

Lyssna inte på idioter som har haft egna erfarenheter med servetrisjobb etc. Det står i avtalet hur det ska vara med raster, arbeta själv etc.
Citera
2014-06-29, 15:46
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har jobbat på mack. Vi åt under på kvart (+/-)inne i vårt fikarum då vi var dubbelbemannade. Vi fick fastfood så det gick snabbt att slänga ihop en korv, äta den på fem minuter och rusa ut igen. Kvällstid då man drev stället själv fick man smita bakon disken då inga kunder var i sikte och mumsa i sig något snabbt. Funkade bra!

Din chef vet så klart om problemen. Fråga hur h*n rekommenderar att du gör med maten och förklara att du blir trött och korkad av blodsockerfall precis som alla andra. H*n har säkert tips på hur de andra gör eller förslag på hur det ska gå att passa in.
Citera
2014-06-29, 16:09
Medlem
DrNobodys avatar
Chefen säger typ åt mig att äta ett äpple då och då, men det är kunder inne hela tiden och jag hade uppskattat en pause då och då, eller en lunchrast så jag hinner ladda batterierna/blodsockerhalten.

Är det lagligt att ha 8 timmar själv på mack utan rast? Stort tack för svar.
Citera
2014-06-29, 16:20
Medlem
Bekkkknishs avatar
hur kan du gå med på det? ett mack jobb kan väll inte vara så krävande att man inte kan ta en rast på 8 timmar.

hade aldrig gjort det.
Citera
2014-06-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNobody
Chefen säger typ åt mig att äta ett äpple då och då, men det är kunder inne hela tiden och jag hade uppskattat en pause då och då, eller en lunchrast så jag hinner ladda batterierna/blodsockerhalten.

Är det lagligt att ha 8 timmar själv på mack utan rast? Stort tack för svar.

Ja, det du ska göra är att kontakta facket - bensinmackarna tror jag har transport men jag skulle tro att det är lagligt att jobba 8 timmar utan rast.

Gå med i facket och påverka.
Citera
2014-06-29, 16:31
Medlem
DrNobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekkkknish
hur kan du gå med på det? ett mack jobb kan väll inte vara så krävande att man inte kan ta en rast på 8 timmar.

hade aldrig gjort det.
Om man jobbar ensam och det nästan alltid är kunder och ingen annan som jobbar så är det svårt att ta rast. Visst, jag kanske kan ta 3 min här och där, men det kan ju alltid komma kunder. Hade velat ta lite andrum då och då, tid för en riktig måltid och några minuters avslappning.

Vad är lagligt? Snälla hjälp mig. Mår för dåligt för att orka googla runt och i en djungel av motsägelsefull information just nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in