Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Blir jävligt provocerad av artikeln. ”Jag hoppas jag kan vara en förebild”..
Okej, du har begått ett mord samt grovt rån och hoppas du kan vara en förebild.
Tyvärr blir han väl en förebild i förorterna. Grattis Sverige!
Jag har tänkt sådär förut, när någon yrkeskriminell vänder blad och blir en bättre del i samhället. Är de värda mer artiklar än vi vanliga som aldrig blev kriminella? Jag har diskuterat dethär med den enda superkriminella jag känner (Han satt 8 år på kumla) och frågan är verkligen delikat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Esteban-II
Bara för att vi inte låter rånare njuta av sitt byte legalt eller pedofiltränare gå fria behöver vi inte lägga resurser på iskalla fall. Två olika saker.
Ur ett strikt budgetperspektiv skall ju polisen bara springa på ärenden med stor uppklarhetsprocent, men frågan är så mycket större. Vilket du såklart håller med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Nu har jag inte koll på hur det svenska rättsväsendet fungerar rent juridiskt. Men detta borde inte ligga honom till gagn?
Tvärtom har han precis erkänt ett brott han inte gjort tid för, och har bara visat sig ännu mer kriminell.
Håller med, det finns inte i min bok att sitta i fängelset och säga att man blivit en bättre människa. Kom ut, lev 3-4 år, då kan det få trovärdighet!
Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Jag vet inte om han ljuger, men att ange sig själv är inte att 'gola'.
Helt sant, men iom erkännandet är det enklare att lista ut vilka andra som var med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Ojdå, jag trodde inte man fick livstid för enbart anstiftan. Det kan säkert finnas fler saker i domen som vi inte vet just nu.
Det jag funderar på är om han nu erkänt, men det kriminella brottet är preskriberat:
1. Då finns det ju inget skadestånd.
2. Kan det fortfarande bli ett civilmål? Jag kan tänka mig att försäkringsbolaget kan gå många mil för att få tillbaka pengarna?