2017-08-21, 14:51
Avslutad
Vänta och se. Leo Carmonas bok kommer bli en bestseller, det kommer svenska folket se till.
Citera
2017-08-21, 14:51
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Blir jävligt provocerad av artikeln. ”Jag hoppas jag kan vara en förebild”..

Okej, du har begått ett mord samt grovt rån och hoppas du kan vara en förebild.
Tyvärr blir han väl en förebild i förorterna. Grattis Sverige!

Jag har tänkt sådär förut, när någon yrkeskriminell vänder blad och blir en bättre del i samhället. Är de värda mer artiklar än vi vanliga som aldrig blev kriminella? Jag har diskuterat dethär med den enda superkriminella jag känner (Han satt 8 år på kumla) och frågan är verkligen delikat.

Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Bara för att vi inte låter rånare njuta av sitt byte legalt eller pedofiltränare gå fria behöver vi inte lägga resurser på iskalla fall. Två olika saker.

Ur ett strikt budgetperspektiv skall ju polisen bara springa på ärenden med stor uppklarhetsprocent, men frågan är så mycket större. Vilket du såklart håller med om.

Citat:
Nu har jag inte koll på hur det svenska rättsväsendet fungerar rent juridiskt. Men detta borde inte ligga honom till gagn?
Tvärtom har han precis erkänt ett brott han inte gjort tid för, och har bara visat sig ännu mer kriminell.

Håller med, det finns inte i min bok att sitta i fängelset och säga att man blivit en bättre människa. Kom ut, lev 3-4 år, då kan det få trovärdighet!

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet inte om han ljuger, men att ange sig själv är inte att 'gola'.

Helt sant, men iom erkännandet är det enklare att lista ut vilka andra som var med.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ser ut som han sitter på livstid.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/1270M/det-ar-ett-ganska-stort-misslyckande

Le* Carm*na sitter i dag i fängelse på livstid för anstiftan till mord.

* = o

Ojdå, jag trodde inte man fick livstid för enbart anstiftan. Det kan säkert finnas fler saker i domen som vi inte vet just nu.

Det jag funderar på är om han nu erkänt, men det kriminella brottet är preskriberat:
1. Då finns det ju inget skadestånd.
2. Kan det fortfarande bli ett civilmål? Jag kan tänka mig att försäkringsbolaget kan gå många mil för att få tillbaka pengarna?
Citera
2017-08-21, 15:15
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Helt otroligt. Så Sebbe StAX Är en av dom med andra ord?
Citera
2017-08-21, 15:18
Medlem
Gloriosos avatar
Är denna Leo en Chilenare som tackar värdlandet?
Citera
2017-08-21, 15:25
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det jag funderar på är om han nu erkänt, men det kriminella brottet är preskriberat:
1. Då finns det ju inget skadestånd.
2. Kan det fortfarande bli ett civilmål? Jag kan tänka mig att försäkringsbolaget kan gå många mil för att få tillbaka pengarna?
2. Nej. Preskription på fordran preskriberas på tio år.
Citera
2017-08-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
2. Nej. Preskription på fordran preskriberas på tio år.

Nej, borgenären kan avbryta preskriptionstiden på olika sätt. Den allmänna regeln om tio år gäller alltså bara om nåt sånt avbrott inte har skett.
Citera
2017-08-21, 15:55
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Nej, borgenären kan avbryta preskriptionstiden på olika sätt. Den allmänna regeln om tio år gäller alltså bara om nåt sånt avbrott inte har skett.

Hur skulle de kunna avbryta preskriptionstiden när de skyldiga är okända? Gäldenären måste väl antingen godkänna skullden eller meddelas om att det finns en skuld för att det ska bli ett preskriptionsavbrott?
Citera
2017-08-21, 16:15
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Han är inte ångerfull så klart. Om han nu ens var delaktig. Pengarna har börjat ta slut och han gör allt för att kunna skriva och sälja en bok samt för att få publicitet.

Blir jävligt provocerad av artikeln. ”Jag hoppas jag kan vara en förebild”..

Okej, du har begått ett mord samt grovt rån och hoppas du kan vara en förebild.
Tyvärr blir han väl en förebild i förorterna. Grattis Sverige!

Visst är det så, nu laddar han för ett boksläpp och en välbetald föreläsarturné. Det enda han är ledsen över är att pengarna är slut.
Citera
2017-08-21, 16:43
Avstängd
Doodis avatar
Ärligt talat så blev jag smått äcklad när jag läste artikeln imorse. Jag tyckte redan innan att han är ett drygt kräk, och att han är "broscha" med SebbeStAXXX bekräftar bara det enligt mig.

Det är så jävla uppenbart att han har planerat det här länge, att gå ut i media med det här för att sedan kunna skriva en bok om hela händelsen och tjäna ännu mer stålar på sina smutsiga brott.

Jag brukar gilla att läsa böcker skrivna om kända brott, men denna kommer jag av ren princip att undvika som döden, om det inte visar sig att han kommer att skänka 100% av sin vinst till offren och/eller brottsofferfonden. Inte någon jävla stiftelse eller organisation som han eller någon av hans polare är inblandade i.

Hoppas att han dör i fängelset.
Senast redigerad av Doodi 2017-08-21 kl. 16:45.
Citera
2017-08-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Hur skulle de kunna avbryta preskriptionstiden när de skyldiga är okända? Gäldenären måste väl antingen godkänna skullden eller meddelas om att det finns en skuld för att det ska bli ett preskriptionsavbrott?

Hur det är här vet inte jag, men det räcker ju att borgenären anser att nån är skyldig och ser till att den personen får ett krav med jämna mellanrum.
Citera
2017-08-21, 17:30
Medlem
mr.demons avatar
Jag har inte träffat många "hardcore" kriminella, men han är den trevligaste jag stött på i alla fall. Behandlade alltid mig bra. Konstigt att han erkänner detta bara för att det är preskriberat. Han är ju dömd till livstid, dom kan ju hålla kvar han bara för att jävlas.
Citera
2017-08-21, 18:04
Medlem
[quote=nittonhundrafyra|61564877]Hur skulle de kunna avbryta preskriptionstiden när de skyldiga är okända? Gäldenären måste väl antingen godkänna skullden eller meddelas om att det finns en skuld för att det ska bli ett preskriptionsavbrott?[/QUOTE
Diskussionen är meningslös, det finns ingen gäldenär i detta ärende. Man blir inte gäldenär för att man rånar någon, skulle vara om man blir dömd och även blir dömd att betala skadestånd till brottsoffret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in