2014-06-29, 11:59
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Tjena flashbackare! Jag har för ca 3 månader sedan köpt en lägenhet (nyproduktion) som jag får och skall betala 1a augusti! Jag har fått lånelöfte från banken men min fråga är när ska jag höra av mig till dem om att få pengarna?

Antar att de har mitt ärende sparat?? Men hur långt innan skall jag kontakta dem?

Har även en till fråga:
Jag har köpt lägenheten i spekulationssyfte och skall därför sälja den direkt. Detta gillar ju inte bankerna eftersom de inte kommer tjäna några pengar på mig. Kommer de kunna stämma mig eller liknande? Jag har sagt att jag har tänkt att bo i lägenheten, de ville inte ge mig ett lånelöfte annars..
Citera
2014-06-29, 12:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Tjena flashbackare! Jag har för ca 3 månader sedan köpt en lägenhet (nyproduktion) som jag får och skall betala 1a augusti! Jag har fått lånelöfte från banken men min fråga är när ska jag höra av mig till dem om att få pengarna?

Antar att de har mitt ärende sparat?? Men hur långt innan skall jag kontakta dem?

Har även en till fråga:
Jag har köpt lägenheten i spekulationssyfte och skall därför sälja den direkt. Detta gillar ju inte bankerna eftersom de inte kommer tjäna några pengar på mig. Kommer de kunna stämma mig eller liknande? Jag har sagt att jag har tänkt att bo i lägenheten, de ville inte ge mig ett lånelöfte annars..

Bankerna "räknar inte" med att du skall bo i en viss tid. Säljer du direkt och löser bolånen så får de ju fortfarande sin uppläggningsavgift etc.

Att du kräver att du skall bomb lägenheten är ett standardkrav, så inget märkligt där.

Däremot undrar jag: varför spekulerar man i fastigheter när man saknar grundläggande kunskap om hur finansieringen fungerar?

Du är som regel skyldig att meddela din bank INNAN du skriver på, de måste godkänna kontraktet etc. Så, du bör nog kontakta dem omgående nu.
Citera
2014-06-29, 20:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen

Har även en till fråga:

Har du betalt några pengar ännu? Skrivit på några avtal?
Vem köper du av och är det via mäklare?

Normalt brukar en mäklare ringa upp din bank och ordna med papperna och sen skickas pengarna direkt från banken till säljaren. Du ser aldrig några pengar på dina konto. Sen belånas din lägenhet så det brukar vara lite avgifter till eventuell bostadsförening för att du belånar lägenheten.

Det finns olika upplägg för lån så prata med din bank om hur du tänker lägga upp lånen.

Nej de kommer inte stämma dig men har du verkligen koll på allt för att syssla med spekulationer.

Berätta gärna mer om din affär:

1. Köpeskilling:
2. Inbetald eller kommande kontantinsats.
2. Månadsavgift till förening.
4. Förväntad försäljningspris.

Du skriver att du ska sälja direkt vad menar du med det? Ofta tar det ett tag med försäljning även om man förväntar sig att sälja direkt. En eventuell köpare kanske behöver ha tid på sig att sälja sin bostad osv. Har du redan en köpare?

En sak till som du bör fundera på är att en stor del i att köpa en ny lägenhet är att själv få möjlighet att påverka saker som tapeter, köksutrustning, osv så är din lägenhet så pass attraktiv att du kan få ut ett pris på +100 K efter någon månad?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in