2005-09-19, 22:16
Medlem
Etanols avatar
Har hört att Round-Up ska vara kanon. En liten historia med detta medel inblandat.

I ett bostadsområde med radhus i en medelstor svensk stad bodde en man. Mannens granne, dum dum kärring, hade ett jättestort träd som hindrade solens strålar att nå mannens tomt. Han frågade snäll om hon ville ta bort trädet, men kärringen vägrade. Mannen blev då lite sur, men istället för att gräva ner sig under täcket, gick han ut en natt och borrade hål i trädet. Det eller dessa, jag vet inte exakta detaljer, fylde han med Round-Up. Trädet dog ganska snart och blev bortfraktad. Mannen hade nu sol på sin baksida!

Kan bli svårare att få tag i dock. Spillde av misstag ut lite lacknafta på min framsida och gräset dog ganska snart, men det var ingen långvarig lösning. Växer kanonfint där nu.
Citera
2005-11-24, 13:01
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Blanda Klorex och socker och du får ett PANGresultat

Totalt livsfarligt....men ändå

Inte nu längre, tillverkarna har satt till något medel så att det inte ska gå att spränga.
Citera
2005-11-24, 16:13
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Bra tråd! Detta är något jag också sökt för till sommarstället. Bensin har jag funderat på men inte riktigt vågat. Inte att det inte skulle fungera, utan mitt problem är att jag har en egen djupbrunn på markerna. I direkt närhet till de områden där jag tänkt "bespruta". Visst, grunda med groggen men det här... hmmm...

Eller späs det ut tillräckligt tillsammans med regnvattnet för att inte göra någon skillnad? Någon som vet?
Citera
2005-11-25, 08:48
Medlem
mobeuss avatar
Var skall det anvandas?

Om du lagger ut ograsmedlet bredvid en rabatt eller annan vaxtlighet sa kan
grundvattnet ta dod pa andra vaxter ocksa. Om det handlar om en grusgang
eller liknande sa ar det basta att forst ta bort gruset, ta bort ev ogras, pa
med ograsmedel. Lagg sedan pa en fiberduk som kvaver all vaxtlighet under
och hindrar att ny kommer upp. Pa duken lagger man sedan lite sand och
sedan gruset igen. Fiberduken hindrar aven att gruset sjunker ned i marken
och forsvinner. Lite jobbigt men resultatet blir bra.
Citera
2005-11-28, 22:56
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Var skall det anvandas?

Mellan stenarna i min stengång. Kanske i grusuppfarten också...

Men nu är det ju vinter, så jag slipper skiten!
Citera
2005-11-28, 23:10
Medlem
Goggens avatar
Har jobbat en del på golfbana och där körde man något som heter Amistar. Lär vara jävligt effektivt. Å andra sidan riskerar du kanske nått halvår i fängelse om du använder det...
Citera
2005-11-29, 11:30
Medlem
BalleKalles avatar
Jag köpte nått skit som var baserat på ättika.
Visst bladen blev bruna men plantan var snart grön igen.
Luktade fan gjorde det åxå!
Citera
2005-11-29, 12:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
Jag köpte nått skit som var baserat på ättika.
Visst bladen blev bruna men plantan var snart grön igen.
Luktade fan gjorde det åxå!

Precis ! helt meningslöst att spruta på ,enda positiva med detta är att man gynnar Perstorp AB ,är visst dem som tillverka "ogräsättika"

Löjligt att man plockade väck dem mindre,minst farliga bekämpningsmedlen ,när man betänker på att mindre än 100 mil österut ,bygger dem kärnkraftverk i gamla lagerlokaler ! .I vissa delar av Ryssland ,är det ingen brådskar med att minska miljö förstöringen ,därför att man nådde "point of no return" för över 25-30 år sedan ,dvs miljön är så förstörd att den aldrig kommer att återhämta sig ,ändå fortsätter dem häva ut den mest giftiga smörja man kan tänka sig .

Topic : Kanske kan man köpa lite ogräs medel av en lantbrukare ?
Troligen har dessa forfarande tillgång till bekämpningsmedel som numera är förbjudna för privat bruk.
Citera
2005-11-30, 07:24
Medlem
J@zons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo
Jag kör med äkta Round-Up. Inte den skiten som säljs i handeln. Den är utspädd ca 200 gånger. Jag kör med det som bönderna kan få tag i. Späder ca 1/20 och finns ingenting som överlever ett par duschar, jag lovar. Se till bara att du inte trampar i det och sen går över gräset. Det tvärdör. Vet en som duschade och en del hamnade på grannes häck med stora bruna luckor som följd.

Räcker det med att späda 1/20 om man vill ha bort små stubbar eller ska man blanda mer koncentrerat???
Tänkte annars på att pensla på outspädd Round-Up direkt på stubben...kan det funka???
Citera
2005-11-30, 19:54
Medlem
Vill ni ha bort träd och dyligt prova att spika in kopparspik i dom.... ja träden dör rätt snabbt...
Citera
2005-11-30, 21:14
Medlem
Truxas avatar
Begagnad glykol (som har varit i en motor) funkar skitbra!

Lite svårt att få tag på i större mängder (läs söligt) om man inte jobbar på bilverkstad.

Men fungerar det gör det.
Citera
2005-12-01, 18:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Begagnad glykol (som har varit i en motor) funkar skitbra!

Lite svårt att få tag på i större mängder (läs söligt) om man inte jobbar på bilverkstad.

Men fungerar det gör det.

Har det någon långtids effekt då ?

borde inte regn rimligtvis laka ur glykolen efter ett tag ,så att effekten försämras?

Har föressten funderat på Isbekämpningsalt ,vad tror ni om det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in