Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-27, 22:10
Medlem
Har en liten summa av pengar som jag vill göra något med så jag kan plussa pengarna alltså t.ex köpa och sälja vidare kanske och få mer pengar utav det.

Har 25 000 kr vad kan jag göra för att förstora den summan? Obs är studerande elev så inte så mycket öengar men men...
Citera
2014-06-27, 22:17
Medlem
Scraps avatar
Finns inget snabbt säkert sätt. Om det fanns skulle alla göra det. Sätta in på ett räntekonto, men då tar det år innan du får ihop något.
Citera
2014-06-27, 22:45
Medlem
Tror det du först måste fundera ut är din "sparhorisont", för att veta vilken metod som passar dig bäst. Kommer du behöva pengarna inom en snar framtid, tex efter bara några år, eller är du beredd att vänta en mycket längre tid innan du rör pengarna ?
Citera
2014-06-28, 07:22
Medlem
om du har dom kontakterna, så köp nåt hekto cannabis och sälj som femmor, du skulle säkert tjäna 15k på det. Går åt fort dessutom
Citera
2014-06-28, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Sätta in på ett räntekonto, men då tar det år innan du får ihop något.

Rättelse. Sätts pengarna in på ett räntekonto kommer TS med största sannolikhet aldrig under sin livstid få någon ökad köpkraft för sitt kapital. De 25000 kronorna kommer i bästa fall ha oförändrad köpkraft och i normalfallet försämrad köpkraft.
Citera
2014-06-28, 13:49
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Rättelse. Sätts pengarna in på ett räntekonto kommer TS med största sannolikhet aldrig under sin livstid få någon ökad köpkraft för sitt kapital. De 25000 kronorna kommer i bästa fall ha oförändrad köpkraft och i normalfallet försämrad köpkraft.
Hur då menar du? Inflationen är rätt så låg nu om jag inte missminner mig, eller tänker du på något annat?
Citera
2014-06-28, 19:40
Medlem
Citat:
Hur då menar du? Inflationen är rätt så låg nu om jag inte missminner mig, eller tänker du på något annat?

En ränta på två procent ger efter skatt 1,4 procent. Med en deflation nu på 0,2 procent blir realräntan 1,6 procent. Det blir inga pengar värda namnet under din livstid.
Citera
2014-07-04, 13:28
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En ränta på två procent ger efter skatt 1,4 procent. Med en deflation nu på 0,2 procent blir realräntan 1,6 procent. Det blir inga pengar värda namnet under din livstid.
Nä sant, men det blir lite stålar och om man går efter uttrycket "många bäckar små" så är det värt
Citera
2014-07-04, 16:46
Medlem
Citat:
Nä sant, men det blir lite stålar och om man går efter uttrycket "många bäckar små" så är det värt

Nej, det är inte "värt" att placera pengarna på bankkonto i tio år om man är ute efter avkastning.
Citera
2014-07-04, 16:50
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almightyo
Har en liten summa av pengar som jag vill göra något med så jag kan plussa pengarna alltså t.ex köpa och sälja vidare kanske och få mer pengar utav det.

Har 25 000 kr vad kan jag göra för att förstora den summan? Obs är studerande elev så inte så mycket öengar men men...

Det "enda" du kan göra med dom pengarna är att använda som morot för att spara mer pengar, Det är enligt mig lättare att spara/investera ju mer pengar jag har..Morotsvis då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in