2014-06-27, 20:59
Medlem
SirHizzs avatar
jag såg i tidningen igår att en bloggerska tyra sjöstedt hade fått en person sparkad från sos alarm.

http://tyras.se/2014/06/26/rattvisan-har-segrat/

tydligen hade persoen skrivit " jag hoppas du tar livet av dig" eller nåt liknande.

jag undrar rent juridiskt.

om jag skulle skriva att jag hoppas fredrik reinfeld, lars ohly, gustav fridolin tar livet av sig så begår jag väl inget brott? det var ett exempel bara.

jag hotar ju ingen, man har väl en rätt att yttra sig i sverige? eller har sveriges rättsystem blivit som gestapo som skall kontrollera folks åsikter och tankar?.

jag tycker det var löjligt att denna bloggerskan kunde få en person sparkad pga en kommentar.

jag tycker det är helt vansinnigt egentligen att folk inte får uttrycka sig på nätet längre.

Skall det gå så långt, om jag tex skulle skriva på en blogg idag eller nån annan person skulle skriva att den personen är dum i huvudet tex. ,så kan den personen förlora jobbet?.

Det är ju helt Insane om det är dit vi är på väg. !
Senast redigerad av SirHizz 2014-06-27 kl. 21:02.
Citera
2014-06-27, 21:02
Medlem
Hamnkakas avatar
Mannen var en vaktmästare som blev anlitad av ett företag där sos alarm köpte tjänster. Alltså hade de själva inte anlitat mannen. De hade själva inte bestämt att "han här" ska jobba hos oss.
Citera
2014-06-27, 21:06
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Mannen var en vaktmästare som blev anlitad av ett företag där sos alarm köpte tjänster. Alltså hade de själva inte anlitat mannen. De hade själva inte bestämt att "han här" ska jobba hos oss.

ok. men ändå, bli sparkad för det tycker jag är extremt hårt. vart var facket i detta tex? skall bli kunna bli sparkad för att lämnat en kommentar på en blogg. spelar ingen roll om han eller hon va anställd på sos alarm eller inte. att man bara kan sparka en person så där.

personen mår väl naturligsvis inte bra, det sista den personen behöver är att förlora jobbet,

då sjunker den personen bara djupare kanske i sina problem.

extremt dåligt av bloggerskan iallfall och sos alarm . även om inte personen va anställd direkt av sos alarm
Citera
2014-06-27, 21:19
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
ok. men ändå, bli sparkad för det tycker jag är extremt hårt. vart var facket i detta tex? skall bli kunna bli sparkad för att lämnat en kommentar på en blogg. spelar ingen roll om han eller hon va anställd på sos alarm eller inte. att man bara kan sparka en person så där.

personen mår väl naturligsvis inte bra, det sista den personen behöver är att förlora jobbet,

då sjunker den personen bara djupare kanske i sina problem.

extremt dåligt av bloggerskan iallfall och sos alarm . även om inte personen va anställd direkt av sos alarm
Du verkar inte förstå.. mannen har ju ett jobb hos företaget. Han är inte arbetslös De har förmodligen bara bytt hans arbete med någon annans som också jobbar inom det företaget.
Citera
2014-06-27, 21:22
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Du verkar inte förstå.. mannen har ju ett jobb hos företaget. Han är inte arbetslös De har förmodligen bara bytt hans arbete med någon annans som också jobbar inom det företaget.

ok!

jag hoppas det.

så inte personen fick sparken helt och hållet och blev arbetslös.

tack för svaret iallfall.
Citera
2014-06-27, 21:25
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
ok!

jag hoppas det.

så inte personen fick sparken helt och hållet och blev arbetslös.

tack för svaret iallfall.
Inga problem annars skulle det uppstå kaos ju :-)
Citera
2014-06-27, 21:59
Medlem
Flamsans avatar
Men grejen var ju att han använde SOS alarms uppkoppling och eventuellt deras dator.

Och det säger väl sig själv att det inte är så lämpligt att det kommer dylika kommentarer från SOS ipnummer.

Om han/hon hade skrivit kommentaren hemmifrån på sin fritid hade ju ingenting hänt med största sannolikhet. Men han var inte anställd för att skriva olämpliga kommentarer.
Citera
2014-06-27, 22:05
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Men grejen var ju att han använde SOS alarms uppkoppling och eventuellt deras dator.

Och det säger väl sig själv att det inte är så lämpligt att det kommer dylika kommentarer från SOS ipnummer.

Om han/hon hade skrivit kommentaren hemmifrån på sin fritid hade ju ingenting hänt med största sannolikhet. Men han var inte anställd för att skriva olämpliga kommentarer.

den här bloggerskan bad hackare leta upp ip adressen. och sen skulle hon hänga ut personen på bloggen.

att det var sos alarm som va ip adressen var bara en tillfällighet och en chans för henne att få synas i media
Citera
2014-06-27, 22:35
Medlem
ekerilars avatar
Man kan råka väldigt illa ut för vad man skriver på nätet. Flera personer lär ha fått sparken för vad de skrivit på twitter.

Att komma hem trött från jobbet en fredagskväll och twittra "Ännu en dag på detta jävla dårhuset,"
är tillräckligt för att inte få komma tillbaka som inhyrd arbetskraft.

"Finns det ingen i denna jävla stan som kan köra bil "ledde till uppsägning för en bilarbetare i Detroit

Själv har jag inte facebook av rädsla att skriva något riktigt korkat och ogenomtänkt på fyllan.
Citera
2014-06-28, 09:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
jag såg i tidningen igår att en bloggerska tyra sjöstedt hade fått en person sparkad från sos alarm.

http://tyras.se/2014/06/26/rattvisan-har-segrat/

tydligen hade persoen skrivit " jag hoppas du tar livet av dig" eller nåt liknande.

jag undrar rent juridiskt.

om jag skulle skriva att jag hoppas fredrik reinfeld, lars ohly, gustav fridolin tar livet av sig så begår jag väl inget brott? det var ett exempel bara.

jag hotar ju ingen, man har väl en rätt att yttra sig i sverige? eller har sveriges rättsystem blivit som gestapo som skall kontrollera folks åsikter och tankar?.

jag tycker det var löjligt att denna bloggerskan kunde få en person sparkad pga en kommentar.
Rent juridiskt är förmodligen inte kommentaren brottslig att skriva men de flesta är nog ändå överens om att den är klart olämpligt.

Vad jag vet har inte vaktmästaren fått sparken. Hon var anställd av ett bemanningsföretag och inhyrd för att jobba som vaktmästare på SOS Alarm. Om SOS Alarm inte vill ha henne kvar så är hon fortfarande anställd av bemanningsföretaget.

Citat:
jag tycker det är helt vansinnigt egentligen att folk inte får uttrycka sig på nätet längre.

Skall det gå så långt, om jag tex skulle skriva på en blogg idag eller nån annan person skulle skriva att den personen är dum i huvudet tex. ,så kan den personen förlora jobbet?.
Det du och andra unga människor bör känna till när ni kommer ut i arbetslivet att det inte är någon jävla lekstuga där man sitter och surfar och läser andras bloggar. Man förväntas jobba. Datorn är arbetsgivarens egendom och den ska användas i arbetet. I det här fallet fick SOS Alarm se negativa rubriker i tidningarna på grund av detta och eftersom det var en inhyrd person kan man lätt göra sig av med denne om det inte längre finns något förtroende kvar. Hade personen i fråga varit anställd direkt av SOS Alarm hade det varit svårare att få personen avskedad även om det här troligtvis är så pass allvarligt att ett avskedande skulle få bifall i Arbetsdomstolen.

Du måste lära sig skilja på det du gör hemma och på arbetet. Att på arbetstid på arbetsgivarens datorer sitta och slösurfa och skriva hatiska kommentarer anses sällan vara okej. Om den här vaktmästaren skrivit kommentaren hemma istället hade varken SOS Alarm eller hennes arbetsgivare med det att göra.

Är man bemanningsanställd ska man nog vara lite försiktig med vad man gör då det är oerhört lätt för det inhyrande företaget att göra sig av med dem. För några år sedan fick tre inhyrda på Volvo Powertrain sluta. En av dem skrev på Facebook att han hade "En dag kvar av veckan på detta dårhus", något som företaget ansåg vara en illojal kommentar. De andra två kommenterade inläggen. Alla tre fick sluta på Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in