Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-26, 14:32
Medlem
Skaffade nyligen en ny hårddisk som jag också använder som back-up (time machine). Har dock ett problem med den vilket är att när jag försker flytta runt filer inom hårddisken (från en mapp till en annan) så börjar den kopiera skiten istället, dvs så det blir dubbletter. Jag vill ju bara ha lite ordning och reda, och har aldrig haft detta problem förut. Kan det vara pga Time Machine må tro? Jävligt irriterande att behöva skriva in ett lösen varje gång jag vill kopiera något till hårddisken för övrigt..
Citera
2014-06-26, 15:51
Moderator
Rassas avatar
Om du väljer att använda disken som TimeMachine-disk så blir den anpassad för det, och då har man inga skrivrättigheter på den, just för att man inte ska lagra annat på den också och kanske råka strula till mappen som TimeMachine gör backup till.

Gör två partitoner på på disken, en för TimeMachine och en för övrig lagring så löser du problemet.
Citera
2014-06-27, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om du väljer att använda disken som TimeMachine-disk så blir den anpassad för det, och då har man inga skrivrättigheter på den, just för att man inte ska lagra annat på den också och kanske råka strula till mappen som TimeMachine gör backup till.

Gör två partitoner på på disken, en för TimeMachine och en för övrig lagring så löser du problemet.
Okej schyst, tänkte att det var så. Går det utan att behöva rensa hårddisken?
Citera
2014-06-27, 07:11
Moderator
Rassas avatar
Det kan gå, beroende på hur mycket plats du har ledigt. Starta Skivverktyg, markera den externa disken (inte partitionen uten den överliggande volymen) och klicka "Partitionera." Klicka på plusset för att skapa en ny parition och dra i reglaget för att göra den till önskad storlek. Tänk på att spara tillräkligt mycket för att TimeMachine ska funka, minst lika stor som datorns diskutrymme.
Citera
2014-06-27, 22:37
Medlem
systems avatar
Rassa har såklart rätt i sak (som så ofta annars), men jag vill ändå be TS beakta att externa hårddiskar idag är skitbilliga.

En extern disk på ett gäng hundringar är oftast högre värderat än att bli av med all info.

Köp en till. Eller två, eller tre.

Offtopic:
Min rekommendation för alla Mac:are som vill sköta säkerhetskopiering på ett seriösare sätt och därmed kalla den backup är att använda Carbon Copy Cloner. (Andra program finns.)
Citera
2014-06-30, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det kan gå, beroende på hur mycket plats du har ledigt. Starta Skivverktyg, markera den externa disken (inte partitionen uten den överliggande volymen) och klicka "Partitionera." Klicka på plusset för att skapa en ny parition och dra i reglaget för att göra den till önskad storlek. Tänk på att spara tillräkligt mycket för att TimeMachine ska funka, minst lika stor som datorns diskutrymme.
Har över 1tb så det bör fungera. Ska testa senare idag!

Citat:
Ursprungligen postat av system
Rassa har såklart rätt i sak (som så ofta annars), men jag vill ändå be TS beakta att externa hårddiskar idag är skitbilliga.

En extern disk på ett gäng hundringar är oftast högre värderat än att bli av med all info.

Köp en till. Eller två, eller tre.

Offtopic:
Min rekommendation för alla Mac:are som vill sköta säkerhetskopiering på ett seriösare sätt och därmed kalla den backup är att använda Carbon Copy Cloner. (Andra program finns.)
Jo det är sant men är på resande fot och hemma har jag 3 st andra som samlar damm .

Hur som helst har jag en annan fråga. Går det att partionera en "halva" till NTFS/FAT32 och ha den andra (eller kanske t om blir en tredje om jag nu anävnder en del till Timemachine) i apples format (glömt namnet)?
Citera
2014-06-30, 10:15
Medlem
PatrickB8mans avatar
Lösningen är PC
Citera
2014-06-30, 21:05
Medlem
Mugsys avatar
Nej, lösningen är verkligen inte pc. Lösningen är att använda en hårddisk (eller fler) för Time Machine-backup andra för annat. Hårddiskar kostar nästan inget i dag.
Citera
2014-07-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Lösningen är PC

Trollinlägg undanbedes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto