2014-06-26, 13:15
Bannlyst
Jag har en kompis som vi kan kalla för B.

B och jag har känt varandra i ungefär tre år. Vi var väldigt bra vänner det första året, men sedan förändrades relationen rejält efter ett stort bråk. Ska dock sägas att varken jag eller B gick på varandra med personliga påhopp, dock är jag säker på att vi båda ville mörda varandra innerst inne.

Hur som helst, allt detta löste sig genom att B bad en av hennes bästa vänner medla för henne, denna person kan vi kalla för C. C tog kontakt med mig och ville lösa hela konflikten. B var inte närvarande. Sagt och gjort gick jag på detta och allting "löste sig". Jag kunde nu snacka "normalt" med B, även om relationen blev heeeeelt förändrad.

Jag och B har nu varit casual friends sen detta hände. Vi umgås i princip aldrig förutom när vår gemensamma umgängeskrets styr ihop något eller när jag jobbar, då vi jobbar på samma ställe.

Hur som helst, har haft lite kontakt med B på sociala medier och genom SMS. Vi hörs av då och då, men B är väldigt kall mot mig. Svarar oftast kort, tar aldrig initiativ till diskussioner (bara ibland) eller pratstunder. När vi umgås gemensamt är B mest med sina vänner, vilket för mig är väldigt förståeligt.

Däremot på fester, födelsedagar eller i andra sociala sammanhang så uppvisar B ett helt annat beteende mot mig. Vi kan ta som exempel: vår gemensamma vän hade ordnat en stor fest för hela kvarteret och jag var där. Jag kände mig lite ledsen och trött, i kombination med alkohol så ledde det till att jag helt sonika satte mig ner vid ett bord och börja samtala med en kompis. B kommer fram och drar i mina händer och skriker att jag ska upp för att dansa. Detta gör hon bara mot mig, och inte mot alla de tiotals som redan sitter ner.

Vi har också festat gemensamt då hennes vänner inte kunnat närvara, och då är hon också väldigt vänskaplig av sig.

Sen finns det andra situationer som jag kan dra fram, som liknar detta. Men kortfattat: B är kall generellt och tar inte många initiativ i vardagen, men i olika sociala sammanhang förändras detta beteende och B blir mer vänskaplig mot mig.

Eller är det jag som har misstolkat allt?! Står inte ut med två sidor av samma person. Jag vill ju ha en normal vänskapsrelation med B, men inser kanske att det har runnit iväg. För mig gör det inget om vi är casual vänner eller bekanta, men blir så irriterad av detta tvåmyntsspel där man varken vet det ena eller det andra. Frågan är, vad fan vill hon uppnå med detta?
Citera
2014-06-26, 13:31
Medlem
MADs avatar
Prata med personen i fråga och beskriv hur du känner, eller skit i det.
Finns inte så mycket annat att göra.
Citera
2014-06-26, 13:37
Medlem
Out-of-Steps avatar
Det känns ganska svårt att ge dig något konkret svar när vi inte fått veta anledningen till att ni började bråka från första början.
Du kanske också uppvisar ett defensivt beteende när ni båda har era vänner på samma plats? Det låter ju som att du vill komma närmre igen men inte vågar och din kompis B vågar inte komma närmre ifall det blir krig ännu en gång.

Sen så förstår jag inte riktigt varför du förvånas över att någon uppvisar annorlunda beteende med alkohol i kroppen. Det är väl inte så konstigt att hon blir livligare efter lite dricka?

Nu kanske jag lät lite taskig... men många kännner att det är lättare att slappna av och vara sig själv när det är något större som händer - en fest, födelsedag etc. Blir annan stämning om du träffar henne ensam på jobbet, hon kanske känner sig riktigt.obekväm.

Hur som helst så fråga henne hur hon känner, det kanske är du själv som missuppfattat det hela
Senast redigerad av Out-of-Step 2014-06-26 kl. 13:44.
Citera
2014-06-26, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Prata med personen i fråga och beskriv hur du känner, eller skit i det.
Finns inte så mycket annat att göra.

Nja...det skulle kännas extremt krystat. Vi har inte varit nära på några år nu, och så kommer jag plötsligt från ingenstans och börjar rabbla om saker.
Citera
2014-06-26, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Det känns ganska svårt att ge dig något konkret svar när vi inte fått veta anledningen till att ni började bråka från första början.
Du kanske också uppvisar ett defensivt beteende när ni båda har era vänner på samma plats? Det låter ju som att du vi komma närmre igen men inte vågar och din kompis B vågar inte komma närmre ifall det blir krig ännu en gång.

Sen så förstår jag inte riktigt varför du förvånas över att någon uppvisar annorlunda beteende med alkohol i kroppen. Det är väl inte så konstigt att hon blir livligare efter lite dricka?

Kan väl erkänna att jag är lite defensiv i hennes närvaro om jag har sällskap från någon annan, men vem skulle inte vara det i samma situation? Vi har bråkat över helt triviala saker, typiskt tjejer förövrigt.

Grejen är att jag försökt närma mig henne på flera olika sätt, genom att ta initiativ till utgång eller filmkväll eller något liknande, men hon har avböjt varje gång, eller uppgivit att "vi kan göra det nån annan gång".

Och nej, hon har inte varit full varje gång hon uppvisar ett konstigt beteende. Många gånger är hon nykter.
Citera
2014-06-26, 13:48
Medlem
Vad handlade bråket om?
Hur bra vänner var ni innan bråket?
Hur länge sedan var bråket och hur långt efter det blev ni "vänner" igen?
Är B berusad när hon uppvisar glad/snällt beteende?
Är B upprymd av sin omgivning när hon visar glad/snällt beteende?

Eloge för din kreativitet för ABC namnen

Jag tippar på att B är förbehållsam mot A eftersom B inte litar på A. Men när B hänger med A och beroende på hur B känner sig så glömmer B det förflutna och vill återgå till den ursprungliga vänskapen med A.
Citera
2014-06-26, 14:01
Medlem
Public Enemys avatar
Kan det ha med alkohol att göra?
Citera
2014-06-26, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Vad handlade bråket om?
Hur bra vänner var ni innan bråket?
Hur länge sedan var bråket och hur långt efter det blev ni "vänner" igen?
Är B berusad när hon uppvisar glad/snällt beteende?
Är B upprymd av sin omgivning när hon visar glad/snällt beteende?

Eloge för din kreativitet för ABC namnen

Jag tippar på att B är förbehållsam mot A eftersom B inte litar på A. Men när B hänger med A och beroende på hur B känner sig så glömmer B det förflutna och vill återgå till den ursprungliga vänskapen med A.

Bråket var väldigt trivialt, men i korthet handla det om att jag inte stod upp för henne när hon hade en konflikt med en gemensam vän till oss.

Har gått 10 månader nu tror jag.

B har inte varit jätte berusad vid dessa tillfällen, det blir hon sällan. Mer salongsberusad isåfall. I bland är hon spiknykter.

B brukar uppvisa detta beteende mot mg endast men sällan i sällskap av andra då hon intar ett mer kallt förhållningssätt.

Din förklaring känns vettig trots allt men jag orkar inte med att hon uppvisar två olika sidor av sig konstant. Varför kan hon inte bara släppa det?
Citera
2014-06-26, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Kan det ha med alkohol att göra?

Nej. Hon dricker sig sällan redlöst berusad och vet oftast vad hon gör.
Citera
2014-06-26, 14:11
Medlem
sjpatriks avatar
B är medveten om att vänskapsrelationen mellan er är skör och undviker därför att ta något initiativ att umgås med dig utanför umgängeskretsen. Detta kan bero på att B innerst inne vill rädda vänskapen mellan er och tänker "tiden läker alla sår" eller så undviker B dig pga. ointresse att rädda vänskapen och därmed ser dig mer som en ytlig bekant.

Anledningen varför B's beteende ändras mot dig när ni festar kan bero på alkoholintaget eller att denne vågar ta initiativ då ni inte umgås ensamma.

Konfrontera B över en fika och förklara hur du känner över situationen. Hoppas det löser sig. En sak till, att låta någon medla för att lösa en konflikt mellan vänner fungerar oftast inte, bättre att man sätter sig ner med personen ifråga.
Citera
2014-06-26, 14:15
Bannlyst
Känner för att förtydliga en sak.

Hon har inte varit redlöst berusad de gånger vi festat gemensamt. Hon uppvisar även detta beteende nykter!
Citera
2014-06-26, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
B är medveten om att vänskapsrelationen mellan er är skör och undviker därför att ta något initiativ att umgås med dig utanför umgängeskretsen. Detta kan bero på att B innerst inne vill rädda vänskapen mellan er och tänker "tiden läker alla sår" eller så undviker B dig pga. ointresse att rädda vänskapen och därmed ser dig mer som en ytlig bekant.

Anledningen varför B's beteende ändras mot dig när ni festar kan bero på alkoholintaget eller att denne vågar ta initiativ då ni inte umgås ensamma.

Konfrontera B över en fika och förklara hur du känner över situationen. Hoppas det löser sig. En sak till, att låta någon medla för att lösa en konflikt mellan vänner fungerar oftast inte, bättre att man sätter sig ner med personen ifråga.

Hade varit så enklare om hon bara avslutade relationen.

Att ta en fika nu efter 10 månader skulle bara ha motsatt effekt. Men det kanske vore en bra strategi att ta till om man vill visa att detta beteende från hennes sida ej är acceptabelt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in