2014-06-25, 14:27
Medlem
Hej Flashback!

Min kille har en hund som är 25% doberman och 75% rottweiler. Han är drygt sex år gammal och kastrerad om det har någon betydelse. Hunden får mat på regelbundna tider men väljer istället och äta när det passar honom. Om han exempelvis får mat kl nio på morgonen så kan maten stå orörd fram tills eftermiddagen. Min kille har testat att ge annan hundmat och ibland så äter han direkt när maten ges. Han har haft samma hundmat i drygt ett år.

Vi har diskuterat ifall om han skulle kunna vara ledsen eller liknande men han är ute i skogen och leker varje dag i minst en timma, får kärlek och omsorg så jag tror inte han är understimulerad på det planet.

Till det hela hör att han är otroligt lös i magen med jämna mellan rum. Avföringen är jättelös men i enorm mängd (tänk häst avföring). Nu de senaste dagarna så utför han hans behov i köket nån gång under nattetid för när man ska städa rent på morgonen möts man av kall avföring i köket.

Ber därför er här på Flashback om tips och råd angående att han äter så oregelbundet, lös i magen och uträttar behoven i köket under nattetid. Ber om ursäkt om ni finner texten rörig och stavfel, skriver från en mobil telefon.

Tack på förhand!
Citera
2014-06-25, 14:31
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det kan finnas många orsaker, och det bör utredas av veterinär. Något är ju definitivt fel, och det är bättre att ni kontaktar veterinär snarast för hundens skull. Vi kan ju bara spekulera, och det hjälper ju inte en sjuk hund.

En av orsakarna kan ju vara att han äter kadaver och liknande när han är ute i skogen. Många hundar som gör det, och kan bli väldigt sjuka av det.
Citera
2014-06-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det kan finnas många orsaker, och det bör utredas av veterinär. Något är ju definitivt fel, och det är bättre att ni kontaktar veterinär snarast för hundens skull. Vi kan ju bara spekulera, och det hjälper ju inte en sjuk hund.

En av orsakarna kan ju vara att han äter kadaver och liknande när han är ute i skogen. Många hundar som gör det, och kan bli väldigt sjuka av det.

Tack för svar så snabbt!

Jo, min kille har uppmärksammat att han ätit något som liknar kadaver men visste inte att hundar kunde bli sjuka av det. Det här med att hunden äter oregelbundet har pågått under en längre tid men att han är lös i magen och utför behoven i köket har "bara" pågått under två dagar.
Citera
2014-06-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evmacita
Tack för svar så snabbt!

Jo, min kille har uppmärksammat att han ätit något som liknar kadaver men visste inte att hundar kunde bli sjuka av det. Det här med att hunden äter oregelbundet har pågått under en längre tid men att han är lös i magen och utför behoven i köket har "bara" pågått under två dagar.

Åh jo, dom kan bli väldigt sjuka. Tänk på alla bakterier, virus, parasiter med mera som finns i kadaver som läget ute i sommarsolen. Visserligen har hundar tuffa magar, men även där finns det såklart en gräns.

Att han nu gör i från sig inomhus betyder att tillståndet för hunden har försämrats, oavsett vad orsaken till det är. Han klarar inte hålla sig längre. Det är nog ganska viktigt att ni pratar med veterinär och tar med ett avföringsprov.
Citera
2014-06-25, 14:53
Medlem
provocative77s avatar
Spring inte iväg o ta upp en veterinärs tid än.
Det du beskriver är inte akut utan du kan prova lite själv innan veterinären.
När jag till slut gav upp så blev det medicin för att stabilisera magen o specialfoder.
Mao, så gjorde inte veterinären någonting. Medicinen var mitt egna förslag o hjälpte tillfälligt.

Denna tråd skapade jag när jag hade samma problem o jag har även uppdaterat med lösningen. Finns ingen veterinär med självaktning som börjar utreda lös mage utan att prova de enkla knepen först.

Vad gäller matrutinerna.
Kolla hur den äter om ni drar in ett mål/dag alternativt ger mindre portioner. En hungrig hund äter.

https://www.flashback.org/t2377489
Obs. I mitt fall handlade det om en valp. Hade det varit en vuxen hund hade jag avvaktat ett tag till innan veterinären. Så länge den mår bra finns ingen anledning att stressa.
Citera
2014-06-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Så länge den mår bra finns ingen anledning att stressa.

Ja hunden mår ju jättebra låter det som....
Citera
2014-06-25, 15:19
Medlem
Det låter väl som att han inte mår bra på fodret han får? Vad äter han för foder? Har ni testat ett foder för känsliga magar? Arion lax och ris funkade bra på min mammas hund som konstant var lös i magen. Han fick bra avföring och sket mycket mindre.

Angående kräsenheten så löste jag det med min hund genom att byta till färskfoder (hade funderat på det länge och när hon slutade äta iom löp så tog jag tag i saken) och låta det gå väldigt länge mellan måltiderna, ca 10-12 timmar. Äter han inte så ta bort maten efter 20 min och vänta tills nästa måltid. Om han är en sån som spyr på tom mage så fick jag tipset att ge lite torkad oxlunga när jag vet att det kommer dröja länge tills nästa måltid, det suger upp magsyran bra tydligen. Ge inga rester eller annat som är godare än fodret.

Du behöver kanske inte boka en tid hos veterinären direkt men du kan ju ringa och fråga om de har några tips, det kan man göra hos min veterinär i alla fall
Citera
2014-06-25, 15:34
Medlem
Avmaska hunden (piller finns dyrt på apoteket) Hjälper inte det så kontakta en veterinär och kanske fundera på att byta foder helt för det kanske är något han inte tål, Doggy skonsam (gröna säckar) är milt mot kistan och fritt från fisk mm som brukar ge allergier. Finns på Ica Maxi.
Hälsa hunden och klappa den på huvudet från mig.
Citera
2014-06-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Denna tråd skapade jag när jag hade samma problem o jag har även uppdaterat med lösningen. Finns ingen veterinär med självaktning som börjar utreda lös mage utan att prova de enkla knepen först.

Vad gäller matrutinerna.
Kolla hur den äter om ni drar in ett mål/dag alternativt ger mindre portioner. En hungrig hund äter.

https://www.flashback.org/t2377489
Obs. I mitt fall handlade det om en valp. Hade det varit en vuxen hund hade jag avvaktat ett tag till innan veterinären. Så länge den mår bra finns ingen anledning att stressa.

Tack för länken, ska läsa den ihop med killen sen. Min kille säger lite som du, hunden mår 'bra' i övrigt så han tycker inte att det första vi ska göra är att rusa iväg till en veterinär. Däremot ska jag se om man kan ringa och rådfråga/bolla tankar och idéer med vet.

Angående maten, nej vi har inte prövat att dra in ett mål om dagen eller ge mindre portioner men vi ska testa och göra det så får vi se hur det går.
Citera
2014-06-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandwichpie
Det låter väl som att han inte mår bra på fodret han får? Vad äter han för foder? Har ni testat ett foder för känsliga magar? Arion lax och ris funkade bra på min mammas hund som konstant var lös i magen. Han fick bra avföring och sket mycket mindre.

Angående kräsenheten så löste jag det med min hund genom att byta till färskfoder (hade funderat på det länge och när hon slutade äta iom löp så tog jag tag i saken) och låta det gå väldigt länge mellan måltiderna, ca 10-12 timmar. Äter han inte så ta bort maten efter 20 min och vänta tills nästa måltid. Om han är en sån som spyr på tom mage så fick jag tipset att ge lite torkad oxlunga när jag vet att det kommer dröja länge tills nästa måltid, det suger upp magsyran bra tydligen. Ge inga rester eller annat som är godare än fodret.

Du behöver kanske inte boka en tid hos veterinären direkt men du kan ju ringa och fråga om de har några tips, det kan man göra hos min veterinär i alla fall

Han äter ett torrfoder som heter Doggy. Ett foder för känsliga magar skulle kanske vara något att testa. Däremot så går det redan rätt så lång tid mellan måltiderna men tipset att försöka ta bort maten efter 20 min ska vi nog pröva!
Citera
2014-06-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilgummi
Avmaska hunden (piller finns dyrt på apoteket) Hjälper inte det så kontakta en veterinär och kanske fundera på att byta foder helt för det kanske är något han inte tål, Doggy skonsam (gröna säckar) är milt mot kistan och fritt från fisk mm som brukar ge allergier. Finns på Ica Maxi.
Hälsa hunden och klappa den på huvudet från mig.

Tack för ditt tips! Ska klappa hunden från dig också haha
Citera
2014-06-25, 18:13
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evmacita
Tack för länken, ska läsa den ihop med killen sen. Min kille säger lite som du, hunden mår 'bra' i övrigt så han tycker inte att det första vi ska göra är att rusa iväg till en veterinär. Däremot ska jag se om man kan ringa och rådfråga/bolla tankar och idéer med vet.

Angående maten, nej vi har inte prövat att dra in ett mål om dagen eller ge mindre portioner men vi ska testa och göra det så får vi se hur det går.
Låter bra.
En lös mage ska inte ignoreras men det är först vid diarré eller om inte huskurerna hjälper man får masa sig iväg.
Vet att många här säger emot mig. Men hur många på FB springer till akuten så fort som avföringen inte pepprar toastolen?

Ang Doggy. Det finns bättre foder på marknaden. De flesta räknas dit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in