2014-06-25, 11:55
Medlem
Hej hopp!
Det är såhär att jag har haft ont i halsen i över 2 veckor nu!.. det är dock inte sånt halsont som man vanligen får vid en förkylning utan det är halsont längre ned i halsen och jag känner mig svullen i halsen. om man känner på utsidan så känner jag att körtlarna är svullna.
Dock när jag tittar inne i munnen så är INTE halsmandlarna svullna och inga vita beläggningar finns som är vanligt vid halsfluss.

Det är värst på kvällar/nätter, då svullnar halsen upp ännu mer och det gör fasligt ont att svälja min egen saliv och står hellre och dreglar över handfatet tills värktabletten börjat värka.
Inatt hade jag också feber, det var den värsta natten på dessa veckor och jag var nära på att ringa akuten.

Jag ringde 1177 för några dagar sedan och hon sa att jag skulle vänta ännu en vecka till och se om det går över. Sedan ringde jag till vårdcentralen igår istället och hon tyckte det lät förskräckligt att jag hade haft ont i halsen i över 2 veckor och fick en tid imorgon.

Tankar? idéer? Erfarenheter?
Citera
2014-06-25, 12:30
Medlem
Hej,

Troligen inte epiglottit (struplocksinflammation). Typiskt för epiglottit är;

1. Mkt snabb symptomutveckling. I regel inom ett dygn.
2. Andningspåverkan, både in- och expiratorisk.
3. Rejäl rodnad bakom tungroten (typ körsbär)

Troligare diagnoser är laryngit (inflammation i struhuvudet, pga virus oftast) eller faryngit, dit även halsfluss räknas.
Bra ide att gå till vc och bli tittad på i morgon, tycker jag. Lycka till!
Senast redigerad av Mrpeasly 2014-06-25 kl. 12:33.
Citera
2014-06-26, 21:26
Medlem
Uppdatering:
Var på vc idag.
Doktorn försökte titta ned i halsen med hjälp av spegel men det gick inte för att tungan låg ivägen och var svullen.
De tog ett stick i fingret och det visade sig inte vara något bakteriellt så fick ingen antibiotika... Doktorn trodde det antingen var ett virus eller om det hade med stämbanden att göra. Jag skulle vänta ännu en vecka till och se om det blir bättre, under tiden ska jag fortsätta käka Ipren och knapra halstabletter..
Citera
2014-06-26, 21:41
Medlem
Ok. Troligen laryngit då, alltså. Kan ju vara mononukleos också eventuellt eftersom det är så långdraget.
Hoppas du mår bättre snart!
Citera
2014-06-26, 22:09
Medlem
Dock är inte tonsillerna/halsmandlarna ett dugg svullna och det nämnde även doktorn att hon tyckte dom såg normala ut och hon såg inga beläggningar på dom eller på tungan..
Citera
2015-03-14, 00:32
Medlem
Skyrocketins avatar
Hej, sitter just nu med samma tankar. Har extremt ont i nedre delen av halsen, typ där stämbanden sitter. Upplever extrem smärta när jag försöker svälja och hostar upp tjockt grönt slem. Har även lock för öronen och ont i dem, öroninflammation? Halsmandlarna är inte svullna och tungan har ingen beläggning. Jag hade lite beläggning idag när jag vaknade men den skrapade jag bort och den har ej återkommit. Det går nästan inte att uthärda utan värktabletter. Hoppas verkligen inte det är struplocksinflammation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in