Citat:
Ursprungligen postat av
Klockan3
Om nu männen antas vara 100% rationella varför behövs då feminismen? Eller, det kanske är så att i verkligheten så existerar det inte rationella individer? Att beroende på hur något vinklas så ändras ens åsikt radikalt? Jo faktiskt, människor är väldigt lättmanipulerade på det sättet! Det gäller även dina åsikter. Du tycker mycket bättre om förslag som gynnar dig än om förslag som gynnar andra. Sen så hittar din hjärna på en altruistisk anledning till varför du ska tycka att förslaget som gagnar dig är bra, så att du inte känner dig egoistisk. Vi människor är bra på att lura oss själva på det där sättet. Vi tror att vi resonerar fastän vi inte gör det.
Men aja, vill feminister inte ta en diplomatisk ton så får de väl leva med att de aldrig kommer framåt. Man kan inte stå där och säga "Det är männens fel om de inte förstår vad vi menar, vi litar på att männen är rationella och kan tolka allt vi säger till våran fördel!" och sen bli arga när männen faktiskt inte tolkar det som ni vill...
Inget är svart eller vitt eller hur? Jag kan som feminist gå med på att många krönikor, twitterinlägg etc. kan vara rätt manshatiska idag. kan ha viss förståelse för att snälla män känner sig orättvist kränkta som grupp. Mitt tips till er är att gräva lite djupare i feministiska teorier, finns gott om intressant mansforskning idag ex. Detta är nämligen "kärnan" ( eller kärnorna kanske jag ska skriva) i feminism inte nån individ som sitter och twittrar och medieflödet som är till för att just reta skallen av sånna som ni så ni klickar vidare..fatta hur saker funkar helt enkelt och hålls en isär individ från grupp.
Och du menar alltså att arga feminister som slog in fönster, hungerstrejkade, kedjade fast sig, slogs mot poliser inte fick igenom sitt krav på rösträtt? utan det var de diplomatiska feministerna som sa: snälle herr premiärminister, Here is a nice cup of tea, vi vet att vi är komplett underlägsna varelser som inte kan tänka rationellt men om du bara ger oss rösträtt så looooovar vi att rösta på dig nästa election?
Tala klarspråk är alltid det bästa. Och har man alldeles uppenbart rätt som i lönekravet, föräldraledigheten, pensionerna och det sexuella våldet, finns det ingen anledning linda in detta i nått
larvigt floor. Ni får fasen tänka själva.