2014-06-27, 07:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Så att den genomsnittliga amerikanen eller engelsmannen inte begår grammatiska fel i tal och skrift är bara något som är hittepå, och att svenskar och holländare hör till toppen utav de länder som är bra på engelska?

Jag försöker inte framhäva en nationalitet framför en annan utan förklara TS frågeställning.
Jag tror att det mer handlar om intresse och utbildning inom ett spår snarare än att det bara finns inombords.

Men finns det någon vettigare förklaring så kanske vi kan återgå till ämnet istället för att försöka hävda vem som har rätt och fel vad gäller det engelska språket?

När du citerar mitt inlägg om ifrågasättandet av "ren engelska" så får du precisera dig bättre än att att "den genomsnittliga amerikanen eller engelsmannen begår grammatiska fel i tal och skrift". Du menar att alla andra språk är fritt från det? Knappast, således är termen "ren" fullständigt ointressant i sammanhanget.

Naturligtvis bygger all förvärvad kunskap på graden av två faktorer: Intresse och naturlig fallenhet. Om man sedan ska använda dessa kunskaper för att lära andra kommer ytterligare en faktor in i bilden: Lämplighet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-06-27 kl. 07:47.
Citera
2014-06-27, 12:56
Medlem
Petrozavodsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetraMarklund
Menar du träning? Polaren påstår att han inte har tränat särskilt mycket

På samma sätt som folk med bra betyg menar att dom inte alls studerar mycket? Hur naiv är du egentligen? Väx upp. Hur bra en viss person blir på något står i direkt proportion till hur mycket tid personen spenderar på aktiviteten, de s.k "genetiska förutsättningarna" spelar en marginell roll.
Citera
2014-06-27, 14:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrozavodsk
...de s.k "genetiska förutsättningarna" spelar en marginell roll.

Det är dessa som avgör skillnaden mellan bra och extremt bra. Hur mycket man än tränar kommer man aldrig att kunna bli bättre än de genetiska förutsättningarna för att bli bra. Det gäller såväl intellektuellt som fysiskt. Vem som helst kan inte, bara med träning, nå hur långt som helst.
Citera
2014-07-01, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är dessa som avgör skillnaden mellan bra och extremt bra. Hur mycket man än tränar kommer man aldrig att kunna bli bättre än de genetiska förutsättningarna för att bli bra. Det gäller såväl intellektuellt som fysiskt. Vem som helst kan inte, bara med träning, nå hur långt som helst.

Håller inte med om jag ska vara ärlig. Det du skriver är bara någonting du får ur dig, tror du verkligen inte det är mer avancerat än sådär? Vakna upp nu, jag menar, har du någon som helst belägg för det du skriver?

Sen kan det säkerligen vara en bra förutsättning att ha de genetiska förutsättningarna, absolut men det beror också på vad man jämför med. Det är relativt kan man säga.
Citera
2014-07-01, 08:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetraMarklund
Håller inte med om jag ska vara ärlig.

Håller du med mig om du ljuger då?

Citat:
Det du skriver är bara någonting du får ur dig, tror du verkligen inte det är mer avancerat än sådär? Vakna upp nu, jag menar, har du någon som helst belägg för det du skriver?

Det räcker väl med att konstatera att vad gäller fysiska prestationer så skiljer det ganska mycket mellan bäst och och strax under bäst. Detta trots att det tränas på samma sätt. Varför skulle det inte gälla på andra områden där det mer är skicklighet än fysisk förmåga som mäts?

Citat:
Sen kan det säkerligen vara en bra förutsättning att ha de genetiska förutsättningarna, absolut men det beror också på vad man jämför med. Det är relativt kan man säga.

Det är väl ganska självklart att en bra förutsättning är en bra förutsättning.

Varje individ är ett "ämne" att förädla. Vissa ämnen är bättre än andra ämnen (olika grader av talang). Naturligtvis finns det många individer med goda förutsättningar som inte ägnat sig åt det de skulle vara bäst på om de satsat på det. Återigen, inom alla branscher och discipliner finns det utövare på olika nivåer. Alla snickare är inte lika duktiga, precis som att alla lärare inte är det. Detta trots att de lagt ner lika mycket tid för att bli så bra som möjligt. Om A och B blivit så bra som de kunde bli, betyder det inte att de är lika bra.
Citera
2014-07-01, 11:39
Medlem
egon2bs avatar
Vi har detta svårdefinierade som kallas karisma, vilket är en del av utrustningspaketet för vältalighet. Man kan inte gärna motsäga att utstrålning kommer inifrån. Genom tiderna har det betraktats som en nåd från gudarna att kunna trollbinda en skara åhörare.
Den är en gudabenådad talare, den där Tony Blair.
USA sitter med tre generationer krigsveteraner som är offer för extrem vältalighet. Det senare är en förutsättning för att vinna presidentval. Vältaligheten kommer inifrån, men kampanjpengarna kommer utifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in