2014-06-24, 20:38
Medlem
Jag ska plugga till tandläkare och undrar hur det är att jobba 1-2 nätter i veckan(äldreboende) och studera heltid? Någon som har någon erfarenhet? Tror ni att det är möjligt om jag planerar och är disciplinerad? Jag vill helst inte ta någon lån och jobba för mina egna pengar.

Tack på förhand
Citera
2014-06-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Jag ska plugga till tandläkare och undrar hur det är att jobba 1-2 nätter i veckan(äldreboende) och studera heltid? Någon som har någon erfarenhet? Tror ni att det är möjligt om jag planerar och är disciplinerad? Jag vill helst inte ta någon lån och jobba för mina egna pengar.

Tack på förhand

Mitt råd till dig är att testa plugga med lån/besparingar först, sedan ta ställning till huruvida du kan plugga och jobba samtidigt.
Citera
2014-06-24, 23:14
Medlem
Vill helst inte ta någon lån. Någon som har erfarenhet av att studera krävande utbildningar och jobba vid sidan av?
Citera
2014-06-25, 10:05
Medlem
Citat:
Vill helst inte ta någon lån. Någon som har erfarenhet av att studera krävande utbildningar och jobba vid sidan av?

Jag pluggar civilingenjör och jobbar bredvid, det fungerar bra! Men alla är olika och har kompisar som kanske inte skulle klara/orka.

Förresten, att ta lån ett halvår blir ju inga jättesummor direkt. Och du betalar ju ingen ränta på det så länge du pluggar.
Citera
2014-06-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Jag pluggar civilingenjör och jobbar bredvid, det fungerar bra! Men alla är olika och har kompisar som kanske inte skulle klara/orka.

Förresten, att ta lån ett halvår blir ju inga jättesummor direkt. Och du betalar ju ingen ränta på det så länge du pluggar.
Jorå, lånet växer med ett par procent varje år även under studietiden.
Citera
2014-06-25, 12:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Det borde inte vara nagot problem, jag vaxlade mellan att arbeta alla helger/halvtid/heltid under hela min studietid och dit var inga problem (CivEk).

Det var dock for att kunna klara boende och tuition fees (hade aven helt studiebidrag och lan).

Jag tycker helt klart att du ska ta studielanen aven om du inte behover dom, det bor inte vara sa svart att fa en avkastning som overstiger lanerantan under din studietid, jag har flera vanner som gjorde sa. Sen om du vill sa kan du ju betala tillbaka hela lanet nar du ar klar men anda ha avkastning fran 5ar kvar i fickan.
Citera
2014-06-25, 13:43
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Min bror är dyslktiker.
Om han kunde plugga till civilingenjör o jobba så han slapp lån så tror jag nog att du klarar det med.
Citera
2014-06-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Jorå, lånet växer med ett par procent varje år även under studietiden.

jaha, fel av mig!

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Min bror är dyslktiker.
Om han kunde plugga till civilingenjör o jobba så han slapp lån så tror jag nog att du klarar det med.

Jag tror det handlar mycket om motivation och vad man har för driv. Jag tror alla KAN jobba och plugga samtidigt, däremot har inte alla motivationen.

Det är alltid lätt att tro i förväg att man kommer vara strukturerad och målmedveten och orka allt.
Citera
2014-06-28, 23:17
Medlem
Jag gör allt för att klara av att plugga och jobba vid sidan av. Jag kanske kommer jobba 2-3 nätter i veckan och plugga så mycket jag kan under andra dagar. Tror ni att det är möjligt?
Citera
2014-06-28, 23:25
Medlem
Citat:
Jag gör allt för att klara av att plugga och jobba vid sidan av. Jag kanske kommer jobba 2-3 nätter i veckan och plugga så mycket jag kan under andra dagar. Tror ni att det är möjligt?

Absolut är det möjligt.

Men tänk på att nattjobb 3 ggr i veckan kan vara ganska krävande om du 5 dagar i veckan ska vara i skolan 8-17. Vill du inte ha ett kul studentliv också?

Jag har som sagt ett extrajobb men det är väldigt flexibelt så av den anledningen fungerar det. Men hade aldrig velat jobba natt halva veckan och inte kunna gå ut mm.
Citera
2014-06-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Absolut är det möjligt.

Men tänk på att nattjobb 3 ggr i veckan kan vara ganska krävande om du 5 dagar i veckan ska vara i skolan 8-17. Vill du inte ha ett kul studentliv också?

Jag har som sagt ett extrajobb men det är väldigt flexibelt så av den anledningen fungerar det. Men hade aldrig velat jobba natt halva veckan och inte kunna gå ut mm.

Det blir även flexibelt för mig då jag blir timanställd. Jag säger bara vilka dagar jag kan jobba under veckan och de ringer in om jag behövs.
Citera
2014-06-29, 12:50
Medlem
Citat:
Det blir även flexibelt för mig då jag blir timanställd. Jag säger bara vilka dagar jag kan jobba under veckan och de ringer in om jag behövs.

okej, kör på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in