Denna fråga har nu gnagt i huvudet på mig största delen av dagen och jag verkar inte finna något vettigt svar på den. Först så tänkte jag spontant på det som om att göra är när ett objekt övergår i en form den tidigare inte haft, men detta stämde inte på flera punkter - för finns det inte ting som alltid gör saker? - En växt...växer, en människa lever och något existerar.
Ungefär här insåg jag att den egentliga frågan är vad som är skillnaden på ett verb och ett adjektiv, eller åtminstone vad som får medvetandet att skilja på dessa. Vad jag då (vilket jag då tyckte var riktigt finurligt

) kom på var att definitionen av ett adjektiv eller "vara" måste vara just det - en form, där göra istället var när objektet ifråga erhåller en form som den sedan applicerar på sig själv eller någonting annat. Men detta blir fel på två punkter, dels så behöver inte vissa saker medvetet applicera former då de inte är levande helt enkelt och inte har omdöme, och dels så är det en tautologi - ty är inte att applicera ett verb? - vad är då att applicera - ett verb - att applicera en form...etc
Snälla hjälp mig semantiker som hobbyfilosofer med denna brutala fråga!
Tack