2014-06-24, 15:37
Medlem
ZethMalkovis avatar
Låt säga man knyter ett rep runt halsen och drar detta med W=F*s där *W>Fs(W=arbete, F=kraft s=sträcka)

Hur kommer det sig att man inte lyfter sig själv ovanför underlaget, även om F går mot oändligheten?
Citera
2014-06-24, 15:45
Medlem
Denkmittels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
Låt säga man knyter ett rep runt halsen och drar detta med W=F*s där *W>Fs(W=arbete, F=kraft s=sträcka)

Hur kommer det sig att man inte lyfter sig själv ovanför underlaget, även om F går mot oändligheten?
Varje kraft har en motkraft. Den kraft som repet utövar uppåt på din hals, utövar det också nedåt på din hand. Då de tar ut varandra, så blir det inte en särskilt stor effekt.

Om man drar repet runt en trissa så går det däremot utmärkt. Tills man stryper sig själv.
Citera
2014-06-24, 15:57
Medlem
Yurichis avatar
Inte helt säker, men skall försöka.

Om du skulle frilägga situationen skulle du inte komma någon vart. Tyngdkraften resp normalkraften tar ut varandra precis som dragkraften och kraften som håller kvar ditt huvud på nacken.

Du kan aldrig få en större dragkraft uppåt än den kraft som håller kvar ditt huvud på nacken (för att kraften transporteras genom armen till samma ställe)((eller om huvudet lossnar...)).
Newtons lagar säger detta på ett mer förklarligt sätt.

Som du vet blir det skillnad om någon annan skulle dra i repet, då skulle inte alla krafter ta ut varandra.
Citera
2014-06-24, 16:01
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel
Varje kraft har en motkraft. Den kraft som repet utövar uppåt på din hals, utövar det också nedåt på din hand. Då de tar ut varandra, så blir det inte en särskilt stor effekt.

Om man drar repet runt en trissa så går det däremot utmärkt. Tills man stryper sig själv.

Har verkligen varje kraft en motkraft, om jag släpper en kula i vakum så dras den bara ned av gravitationen ? Eller är vakuum omöjligt?
Man kan ju suga upp vatten med i ett sugrör ifrån ett glas med vatten.
Citera
2014-06-24, 16:17
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Har verkligen varje kraft en motkraft, om jag släpper en kula i vakum så dras den bara ned av gravitationen ? Eller är vakuum omöjligt?

Anledningen till att det är just kulan som rör sig är för att den kropp den faller mot har högre massa. Kulan kommer att påverka denna tyngre kropp med en lika stor kraft som verkar på kulan.
Citera
2014-06-24, 23:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Även i vakuum finns kraften och är precis lika stor från jorden (om vi är på jorden) mot kulan som från kulan mot jorden. Egentligen faller jorden upp mot kulan men anledningen att vi inte märker det är att jorden har miljaaaaaaaaarder gånger större massa än kulan och därmed så mycket mindre acceleration än vad kulan får.

Dock ser jag väl inte att det finns någon direkt motkraft på kulan som balanserar gravitationskraften då den befinner sig i fritt fall utan kraften "går åt" till acceleration. Fast det skulle kanske kallas tröghetskraft och då är vi tillbaka till att en kraft alltid har en motkraft. Ja, så ska man nog uttrycka det.
Citera
2014-06-25, 00:29
Medlem
testpilotens avatar
Citat:

motkraften i det fallet är kulans accelleration.
Citera
2014-06-25, 00:53
Medlem
Citat:
Skunkjobb har rätt ide, men hans sista stycke tycker jag låter förvirrat. Varje kraft har en motkraft. Men den behöver inte verka på objektet själv, dvs de två krafterna kan påverka olika objekt. I fallet med kulan, verkar en kraft (gravitationen) på kulan och får den att accelerera neråt. Motkraften i det här fallet är gravitationen som jorden känner från kulan, vilken får jorden att accelerera mot kulan (dock oerhört lite, eftersom jorden är så mycket tyngre än kulan). När du försöker dra upp dig själv, så verkar både kraften och motkraften på dig, och tar ut varandra, vilket är varför det inte funkar att dra upp sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in