2014-06-24, 13:24
Medlem
Hej! Jag har haft min 850 i typ 2v och i onsdags så skulle jag iväg på ett jobb, bilen startar hur bra som helst, jag kör iväg och stannar på macken, när jag kommer ut och ska vidare så startar inte bilen. Jag hinner inte kolla så mycket mer än typ nån säkring sen kom en bil och hämtade mig och den fick stå kvar över dagen.
På kvällen får jag skjuts tillbaka, bilen startar igen och jag kör hem. Dagen därpå åker jag till pappas jobb, parkerar en stund och efter det har jag inte fått liv i bilen. Jag bytte då tändstift, fördelare och rotor, ingen gnista. Efter lite sökningar på Google så får jag ett humm om hur felkodsgrejen fungerar, jag får felkoden 3-1-4 i sockel 2A. Jag har provat 2-3st nya kamaxelgivare på skroten men det har varit samma felkod och ingen gnista alls på samtliga. Nollställde felkoder efter varje byte men felkoden återkommer direkt.
Jag ringde till volvo och han sa att på de med turbo sitter det en egen modell av givaren och turbo-varianter så ger den ingen gnista alls om den inte får signal från givaren. (till skillnad från andra motorer där den ska starta ändå)
Jag blev så less att jag har nu bogserat den till volvo och sa att nu får bilen stå här utanför tills den går igen. Han hade inte tid förrän om en vecka, skulle kosta mig 1200 till att börja med i felsökning.
Tänkte bara kolla om något snille här har någon humm om vad det kan vara så kanske jag kan spara in dessa pengar och ha löst problemet innan de tar in bilen.
Kan det vara nån kabel till givaren som spökar kanske?
Senast redigerad av maik- 2014-06-24 kl. 13:27.
Citera
2014-06-24, 14:04
Medlem
Iloveludas avatar
Regga dig här på detta Volvo forum och ställ din fråga. Det är troligt att du får bättre hjälp där.

http://www.jagrullar.se/forum/
Citera
2014-06-24, 14:46
Medlem
Megaforces avatar
Har du kollat att kamremmen är hel? Man får just detta felmeddelande om kamremmen gått av.
Citera
2014-06-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du kollat att kamremmen är hel? Man får just detta felmeddelande om kamremmen gått av.
Ok, jag har svårt att tro det men det lät jobbigt. Den har bara gått 4000 mil sen byte.
Citera
2014-06-24, 14:56
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Om kamremmen går av behövs inga varningslampor - man märker det ändå.
Senast redigerad av cavalier 2014-06-24 kl. 15:12.
Citera
2014-06-24, 15:02
Medlem
kamremmen borde det vara , kolla den först
Citera
2014-06-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan6
kamremmen borde det vara , kolla den först
Den kanske kuggat fel... Den kan göra det om man gasar lite för mycket när den är kall väl? Jag gjorde det den morgonen när problemen först yttrade sig...
Citera
2014-06-25, 21:40
Bannlyst
ush kamrem som går av e inte kul tickar till sen e bilen död ;(
Citera
2014-06-26, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
ush kamrem som går av e inte kul tickar till sen e bilen död ;(
Tvivlar på att det är det dock. Bilen gick helt normalt, ända tills jag stängde av den för att gå in och köpa kaffe. Sen var den död och på eftermiddagen hoppa den igång helt som vanligt, körde hem och den gick helt normalt. Dagen efter startade jag och den gick som vanligt, körde till pappas jobb och stängde av och sen dess har den inte gått... Det är en vecka sedan.
Men jag drog biljäveln till volvo, jag orkar inte pilla mer nu. De får göra en felsökning till att börja med så vet jag vad som måste göras, kanske får putta ner skiten i älven
Citera
2014-06-26, 08:57
Medlem
Ska dra och kolla om jag får signal från kontakten där man kopplar in givaren till var den nu går (databox?). Kan ju varit glapp i någon av de tre kablarna, vilket förklarar (i min logik iaf) varför den gick några gånger för att sedan helt sluta fungera.
Får väl återkomma med resultat om det är någon annan med samma problem som jag har...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in