2014-06-24, 02:32
Medlem
vassapennans avatar
Är dessa tavlor värdefulla för att de:

1. - är gamla och målade av kända konstnärer, eller
2. - är på pass originella och mästerligt målade att ingen nu levande konstnär kan åstadkomma något liknande?

Egentligen är jag mest nyfiken på alternativ nr 2, dvs om någon kan skapa liknande verk idag.
Citera
2014-06-24, 03:23
Medlem
Maymons avatar
Googla ordet renommé.
Citera
2014-06-24, 03:32
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Googla ordet renommé.

synonymer = anseende, rykte, gott namn

Då hade du väl kunnat svara 1 på frågan istället. Om det nu stämmer
Citera
2014-06-24, 12:08
Medlem
MasterBaits avatar
"Värdefull" är ett ord som inte passar så bra i sammanhanget eftersom det inte går att uppskatta ett värde. Det finns inget köp- eller säljvärde eftersom de inte är till salu, utan räknas som statens egendom och kulturskatt.

Verken är unika, kulturarv, skatter, en del av vår historia, ett världsarv.
Citera
2014-06-24, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
"Värdefull" är ett ord som inte passar så bra i sammanhanget eftersom det inte går att uppskatta ett värde. Det finns inget köp- eller säljvärde eftersom de inte är till salu, utan räknas som statens egendom och kulturskatt.

Verken är unika, kulturarv, skatter, en del av vår historia, ett världsarv.

Det gå visst att upskatta dessa! Sakerna har ett värde som är vad de skulle kunna säljas för om de vore till salu. Har du aldrig sett antikmagasinet?
Citera
2014-06-24, 16:37
Bannlyst
Främst på grund av ålder och konstnär, även om det är mästerligheten som gjort konstnären känd. Rätta mig om jag har fel, men det hänger inte mycket abstrakt konst på Louvren.
Citera
2014-06-25, 05:48
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
synonymer = anseende, rykte, gott namn

Då hade du väl kunnat svara 1 på frågan istället. Om det nu stämmer

Utvecklingsstörda jävla idiot

Skyll dig själv om du använder "jag har tur" funktionen när du googlar.
Citera
2014-06-25, 09:13
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det gå visst att upskatta dessa! Sakerna har ett värde som är vad de skulle kunna säljas för om de vore till salu. Har du aldrig sett antikmagasinet?

Lol! Poängen är just den att Mona Lisa aldrig skulle kunna dyka upp i Antikmagasinet. Verken är unika och ovärderliga.
Citera
2014-06-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Är dessa tavlor värdefulla för att de:

1. - är gamla och målade av kända konstnärer, eller
2. - är på pass originella och mästerligt målade att ingen nu levande konstnär kan åstadkomma något liknande?

Egentligen är jag mest nyfiken på alternativ nr 2, dvs om någon kan skapa liknande verk idag.

tror absolut inte på alternativ två. visst har vissa skickligheter blivit mindre populära så att säga och olika tekniker mer ovanliga men annars nej!! det här är min favvotavla http://art149.com/paintings/painting-17812.html
Citera
2014-06-30, 08:55
Medlem
oj råkade länka fel, denna skulle de va
http://art149.com/paintings/flowers.html
Citera
2014-07-01, 10:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Sakers värde bestäms av en försäljning och dessa finns inte för en försäljning.

Däremot kan det säkert finnas ett försäkringsvärde, men vad det ligger på är omöjligt för oss att spekulera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in