1. - är gamla och målade av kända konstnärer, eller
2. - är på pass originella och mästerligt målade att ingen nu levande konstnär kan åstadkomma något liknande?
Egentligen är jag mest nyfiken på alternativ nr 2, dvs om någon kan skapa liknande verk idag.
"Värdefull" är ett ord som inte passar så bra i sammanhanget eftersom det inte går att uppskatta ett värde. Det finns inget köp- eller säljvärde eftersom de inte är till salu, utan räknas som statens egendom och kulturskatt.
Verken är unika, kulturarv, skatter, en del av vår historia, ett världsarv.
"Värdefull" är ett ord som inte passar så bra i sammanhanget eftersom det inte går att uppskatta ett värde. Det finns inget köp- eller säljvärde eftersom de inte är till salu, utan räknas som statens egendom och kulturskatt.
Verken är unika, kulturarv, skatter, en del av vår historia, ett världsarv.
Det gå visst att upskatta dessa! Sakerna har ett värde som är vad de skulle kunna säljas för om de vore till salu. Har du aldrig sett antikmagasinet?
Främst på grund av ålder och konstnär, även om det är mästerligheten som gjort konstnären känd. Rätta mig om jag har fel, men det hänger inte mycket abstrakt konst på Louvren.
1. - är gamla och målade av kända konstnärer, eller
2. - är på pass originella och mästerligt målade att ingen nu levande konstnär kan åstadkomma något liknande?
Egentligen är jag mest nyfiken på alternativ nr 2, dvs om någon kan skapa liknande verk idag.
tror absolut inte på alternativ två. visst har vissa skickligheter blivit mindre populära så att säga och olika tekniker mer ovanliga men annars nej!! det här är min favvotavla http://art149.com/paintings/painting-17812.html