2005-09-23, 13:49
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dietyman
För att ge ett exempel, Carolina Matti som var forskare i Sverige lätt en nazist föreläsa en gång för att ge sin synn på nazismen. Helt klart relevant om man studerar nazism. Vad hände? Hon blev utkastad från universitet...

Carolina Matti dömdes för medhjälp till brottet hets mot folkgrupp...
Citera
2005-09-23, 14:24
Medlem
Jag blir alltid lika slagen över hur korkad hon var! Trodde hon på fullaste allvar att hon skulle kunna utmana PK:ismen utan att få sparken och bli straffad?! Vafan tror hon att hon lever i, en demokrati?

Visst kan man skämta om censursamhället sverige, men innerst inne är det tyvärr inte roligt. Alla vet att vissa saker tar man inte upp, för då får man kicken och får straff. Och det kvittar om talet inte bryter mot HMF, när du döms iallafall kan du ju inte klaga någonstans, justitsiemord gäller inte för främlingsfientliga (en grupp du kommer tillhöra för evigt). Sedan kan ni PK:iter hänvisa till lagtexten, tyvärr kan jag inte hänvisa till den riktiga inofficiella innebörden där man tolkar lagen efter personen som begått brotten. Försök anmäla en så kallad "svensk" kulturberikare för han sagt "svennejävel stick härifrån, du hör inte hemma här", jag lovar att ni bara kommer få ett garv mitt upp i ansiktet!
Citera
2005-09-23, 14:46
Medlem
Dietymans avatar
"Syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet. Redan på grund av vad som nu har sagts kan innehållet i insändaren inte anses utgöra hets mot folkgrupp. Jag vidtar därför ingen åtgärd med anledning av anmälan."

http://www.jk.se/beslut/XmlToHtml.asp?XML=Files/3217-03-30.xml&XSL=../xsl/JK_Beslut.xsl

Nej det är officiellt svart på vit att svart inte bedöms på samma sätt som vit. Ingen reagerar, förutom några nazister, på att man går ifrån en gammal rättsprincip om att alla ska vara lika inför lagen. Du vet justitia med bindel för ögonen.
Citera
2005-09-23, 14:49
Medlem
Dietymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Så synd att du tar till defensiven, det är verkligen obefogat.
Att skallformen ser annorlunda ut är inte tabubelagt. Att rasister genom tiderna använt detta som incitament för rasbegreppet är inte heller någon nyhet. Att du tar upp detta i denna rasdiskussion måste ju innebära att du trots allt lägger nån vikt på denna vetenskapliga upptäckt.
Jag vet ärligt talat inte VARFÖR skallformen varierar mellan olika populationer på olika geografiska områden. Inte heller hur det ska vägas in i debatten.

Där har du en poäng. Intellektuell stimulerande miljö påverkar intelligensen positivt. Men det finns inget bra sätt att mäta intelligens i dagsläget, så det är ju ingeting vi vet med säkerhet.
Vad har du för argument varför den genomsnittliga förmågan att svara rätt på logiska frågor under tidspress (IQ) ska utgöra en del i rasbegreppet?

Hehe nja. Om du adopterar bort ett spädbarn från den "vita" rasen och ett från den "svarta" rasen, och låter dem uppfostras av eskmåer; Tror du någon av dem skulle klara livet på Grönland bättre och isf. vem och varför?

Så den intellektuella utmaningen att planera inför en vinter och att klä sig i päls blev den intellektuella trampolinen för den vite mannen, som då gör att denne bör utgöra en särskild ras?

Jag har inte sagt att uppväxt och kunskap inte påverkar. Däremot säger det inte allt, den intelletuella förmågan är helt klart relevant i anpassandet till en tidigare okänd och hård miljö. Jag har redan sagt vad jag tycker om diskussioner om hurvida olika människoraser eller ej existerar, det är en ointressant fråga då betydelsen av själva ordet ras i sig är så vagt att det säger mkt lite.
Citera
2005-09-23, 14:55
Medlem
Dietymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Det är ju lite problemet med forskning. Vill du få pengar till genetisk forskning med avsikt för att stärka rasbegreppen behöver du bara vända dig till Pioneer Fund. De hjälper dig säkerligen.

För övrigt pågår en liknande tråd ("Människans hjärna växer") i vetenskapsforumet, den kan vara bättre lämpad för fortsatt diskussion.

Rushton kände jag till, men inte fonden. Tack för info. Du vet förr var det PK med att poängtera raskillnader, då hade Sverige ett rasbiologiskt institut. Jag tror att synnen både då och nu var vinklade, fast åt olika håll.

Jag vill inte göra politik av vetenskap.. Personligen är jag inte ens socialdarwinist, i alla fall väldigt lite
Citera
2005-09-23, 15:58
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dietyman
Rushton kände jag till, men inte fonden. Tack för info. Du vet förr var det PK med att poängtera raskillnader, då hade Sverige ett rasbiologiskt institut. Jag tror att synnen både då och nu var vinklade, fast åt olika håll.

Jag vill inte göra politik av vetenskap.. Personligen är jag inte ens socialdarwinist, i alla fall väldigt lite
Här kan man läsa lite mer intressant om rastänkandets historia. Även om den ligger i samklang med PK.
http://www.student.nada.kth.se/~d95-nwa/rasI.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in