2014-06-23, 19:01
Medlem
Är det möjligt att tenta av en högskolankurs tidigare?
Kursens studietakt är på 25%, är det möjligt att ta tenta fortare om man plugga liten extra innan kursstart?
Citera
2014-06-23, 19:47
Medlem
Jag är inte helt säker och det varierar säkert beroende på lärosäte, men så länge du är registrerad på en kurs och det finns ett tidigare tentamenstillfälle så borde det inte vara något problem.

Vet att jag kan anmäla mig till tentor innan det tänkte tentatillfället i vårt system i alla fall, men har aldrig haft användning för det så kan inte med säkerhet säga om det verkligen funkar. Men troligen ^^
Citera
2014-06-23, 22:00
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500643989
Är det möjligt att tenta av en högskolankurs tidigare?
Kursens studietakt är på 25%, är det möjligt att ta tenta fortare om man plugga liten extra innan kursstart?

Om du är registrerad på en kurs kan du skriva tentan på vilket tentamenstillfälle som helst, så länge det finns ledig plats. Det måste alltså finnas ett tentamenstillfälle för kursen inplanerat, de kommer inte hålla en privat tenta för bara dig.
Citera
2014-06-24, 06:50
Medlem
Tack för svar! Hur ta man reda på om det finns tidigare tenta tillfälle?

Det är en nätbaserade utbildning, och jag kollade liten på kursplan så står det så här : Examinationsformer
Kursen examineras fortlöpande, muntligt och skriftligt, och med en skriftlig sluttentamen.
Vad innebär examineras fortlöpande?
Citera
2014-06-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500643989
Tack för svar! Hur ta man reda på om det finns tidigare tenta tillfälle?

Det är en nätbaserade utbildning, och jag kollade liten på kursplan så står det så här : Examinationsformer
Kursen examineras fortlöpande, muntligt och skriftligt, och med en skriftlig sluttentamen.
Vad innebär examineras fortlöpande?

Det innebär att du under kursens gång kommer ha olika inlämningsuppgifter/rapporter och presentationer som du måste göra under kursens gång. Du måste klara dessa samt tentan för att vara godkänd på kursen. Uppgifterna/redovisningarna ligger utspridda under kurstiden vilket gör att du inte tjänar så mycket på att göra tentan tidigare.
Citera
2014-06-25, 23:41
Medlem
Suck, då få det blir som det är då. Tack för hjälpen
Citera
2014-06-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Om du är registrerad på en kurs kan du skriva tentan på vilket tentamenstillfälle som helst, så länge det finns ledig plats. Det måste alltså finnas ett tentamenstillfälle för kursen inplanerat, de kommer inte hålla en privat tenta för bara dig.
Av egen erfarenhet vet jag att det kan det finnas krav att du gått på seminarier, skrivit duggor etc för att få skriva tentan på en kurs.
Citera
2014-06-28, 11:18
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Av egen erfarenhet vet jag att det kan det finnas krav att du gått på seminarier, skrivit duggor etc för att få skriva tentan på en kurs.

Jag har aldrig hört talats om att man behöver vara med på seminarier och skriva duggor för att få skriva en tenta. Däremot behöver man givetvis klara av dessa moment för att bli godkänd på kursen.
Citera
2014-06-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Jag har aldrig hört talats om att man behöver vara med på seminarier och skriva duggor för att få skriva en tenta. Däremot behöver man givetvis klara av dessa moment för att bli godkänd på kursen.
Inte jätte ovanligt med att alla obligatoriska moment måste vara avklarade för att få skriva tentamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in