2014-06-23, 17:36
Medlem
Hej!

Jag har nyligen kommit hem från semester i Grekland, där jag råkade ut för ett fall och fick sy. De totala kostnaderna, för läkare och medicin gick på nästan 1700 kr.

Jag har min hemförsäkring hos ICA-banken men blev ombedd att ta kontakt med Försäkringskassan då olycksfallet skedde inom EU. Problemet är bara att jag inte har något EU-kort! Jag har försökt hitta information på deras sida men inte lyckats få fram något. Kan ändå jag ansöka om ersättning för detta, eller krävs det att jag skulle haft ett EU-kort beställt innan olycksfallet skedde?

Skulle jag gå via ICAs försäkringar har jag en självrisk på 900 kr. Är det då bättre att jag tar detta via Försäkringskassan istället? Kan tänka mig att kunna få högre ersättning från dem, om det nu inte blir något strul på grund av EU-kortet.
Citera
2014-06-23, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drante
Hej!

Jag har nyligen kommit hem från semester i Grekland, där jag råkade ut för ett fall och fick sy. De totala kostnaderna, för läkare och medicin gick på nästan 1700 kr.

Jag har min hemförsäkring hos ICA-banken men blev ombedd att ta kontakt med Försäkringskassan då olycksfallet skedde inom EU. Problemet är bara att jag inte har något EU-kort! Jag har försökt hitta information på deras sida men inte lyckats få fram något. Kan ändå jag ansöka om ersättning för detta, eller krävs det att jag skulle haft ett EU-kort beställt innan olycksfallet skedde?

Skulle jag gå via ICAs försäkringar har jag en självrisk på 900 kr. Är det då bättre att jag tar detta via Försäkringskassan istället? Kan tänka mig att kunna få högre ersättning från dem, om det nu inte blir något strul på grund av EU-kortet.

Strunta i det istället, ditt eget fel att du råkade illa ut, så varför ska du snylta på oss skattebetalare bara för du går rakt in i en glasdörr? Pa-te-tiskt.
Senast redigerad av LuckyFifaPacks 2014-06-23 kl. 17:40.
Citera
2014-06-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyFifaPacks
Strunta i det istället, ditt eget fel att du råkade illa ut, så varför ska du snylta på oss skattebetalare bara för du går rakt in i en glasdörr? Pa-te-tiskt.

Du har inte tänkt på att jag själv kanske sitter och betalar en tredjedel av min lön i skatt för att bland annat kunna utnyttja sjukvård i EU-länderna?
Citera
2014-06-23, 18:19
Medlem
Passepartouts avatar
Det ska nog fungera ändå, bara du har kvitton kvar.

"Om man exempelvis inte har EU kortet med sig eller om vårdgivaren inte godtar EU-kortet trots att det borde gälla kan det ändå vara möjligt att få ersättning från Försäkringskassan när man kommer hem. Då är det viktigt att ha kvitto på utläggen. Då får man ersättning för vad vården skulle ha kostat om man skulle ha fått den i Sverige minus patientavgifter. En reseförsäkring täcker oftast ytterligare kostnader, till exempel för vård hos privata vårdgivare som inte ingår i landets allmänna sjukvårdssystem och kostnader för sjuktransport hem." http://www.1177.se/Regler-och-rattig...ard-utomlands/
Citera
2014-06-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det ska nog fungera ändå, bara du har kvitton kvar.

"Om man exempelvis inte har EU kortet med sig eller om vårdgivaren inte godtar EU-kortet trots att det borde gälla kan det ändå vara möjligt att få ersättning från Försäkringskassan när man kommer hem. Då är det viktigt att ha kvitto på utläggen. Då får man ersättning för vad vården skulle ha kostat om man skulle ha fått den i Sverige minus patientavgifter. En reseförsäkring täcker oftast ytterligare kostnader, till exempel för vård hos privata vårdgivare som inte ingår i landets allmänna sjukvårdssystem och kostnader för sjuktransport hem." http://www.1177.se/Regler-och-rattig...ard-utomlands/

Tack för svaret! Ja, kvitton finns kvar, så det ska inte vara några problem.

Så det verkar som att man då får ersättning för vad det skulle ha kostat i Sverige, vad det nu kan vara. Då är frågan om man ska kontakta Försäkringskassan, ICA-försäkringar eller både och. Nåväl, får ta och ringa dem imorgon och höra.
Citera
2014-06-23, 18:35
Medlem
Passepartouts avatar
Öppet till 21 idag, Kundcenter FK: 0771-524 524

http://www.forsakringskassan.se/kont...vZ0FBIS9nQSEh/

Edit: SOMMARPERIOD
24/6–18/8 öppet måndag–fredag
08.00-16.00
Senast redigerad av Passepartout 2014-06-23 kl. 18:38.
Citera
2014-06-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyFifaPacks
Dagens dummaste inlägg.
Citera
2014-10-28, 12:54
Medlem
YourEuropes avatar
Hej Drante,

Dessa regler gäller om du inte har något europeiskt sjukförsäkringskort (EU-kort):

Om du inte har något EU-kort eller om du inte kan använda det (till exempel på ett privatsjukhus som inte omfattas av EU-kortet) måste du eventuellt själv betala och sedan söka ersättning efter hemkomsten. Det gäller både offentliga och privata vårdgivare. Men villkoren är olika:

- Du får bara ersättning för vård du har rätt till också i hemlandet.
- Du får bara ersättning till den nivå som gäller i ditt hemland, vilket kan vara mindre än vad du fick betala för vården.

Om du behöver akut vård, kan din försäkringskassa hjälpa dig genom att faxa eller mejla bevis på att du är försäkrad så att du inte behöver betala direkt.

Om du är osäker på dina rättigheter och vill kontrollera innan du får vård, så har varje EU-land minst en nationell kontaktpunkt som kan tala om för dig om du har rätt till ersättning och om det finns något högsta belopp.

Mer information, adresser och webbplatser i länderna hittar du här:

http://europa.eu/youreurope/citizens...s/index_sv.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in