2005-09-11, 16:34
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozi
Jag medger att det nog var lite onödigt att börja tala om nattliga överfall.
Bra, då är vi överens om en sak.
Citera
2005-09-11, 16:57
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Men vilken fin meningsbyggnad du har! Jag förstår att du vill ge ett intryck av att vara intelligent. Om du verkligen är så klok så kanske du kan förklara hur en svenk bondgård skövlar regnskogar.

Tror det vore mer givande om du inte hakade upp dig på mitt språkliga bruk utan istället koncentrerade dig på sakfrågan.

Intressant att mitt inlägg och frågeställning endast gav upphov till en i bästa fall naiv tankekonstruktion. Köttindustrin är en global företeelse och påverkar människan och vår miljö där efter. Även om den svenske bonden i praktiken inte avverkar regnskog innebär det inte per automatik att deras näringsverksamhet inte inverkar negativt på vår hälsa och miljö.

Dina inlägg ovan vittnar om att du inte är intresserad av hållbara argument utan använder dig mer av en beklämmande form av härskarteknik, istället för att fokusera på min poäng angriper du mitt språk. Därför finner jag att en ytterliggare diskussion inte kommer bära frukt. Avslutar denna argumentation med att det krävs 10 gånger mer resurser att producera ett kilo kött än ett kilo växter med en motsvarande mängd protein. En stor del av odlingsarealen i världen används till odling av foder till köttindustrins djur. Denna areal skulle bättre kunna brukas till framställande av icke-animalisk föda och det skulle gynna både människor, djur och miljö.
Citera
2005-09-11, 17:12
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungleboss
Därför finner jag att en ytterliggare diskussion inte kommer bära frukt. Avslutar denna argumentation med att det krävs 10 gånger mer resurser att producera ett kilo kött än ett kilo växter med en motsvarande mängd protein. En stor del av odlingsarealen i världen används till odling av foder till köttindustrins djur. Denna areal skulle bättre kunna brukas till framställande av icke-animalisk föda och det skulle gynna både människor, djur och miljö.
Jag delar din pessimistiska uppfattning om att den här diskussionen är ganska onödig. Men jag måste ändå kommentera sista delen av ditt inlägg. Att sluta uppföda och äta djur skulle nog ha sina fördelar för miljön, men det skulle inte gynna alla människor. Det skulle inte gynna köttätare som mig, och jag kan försäkra dig om att vi är väldigt många. Hursomhelst tycker jag nog att man i västvärlden idag äter mer kött än vad som är hälsosamt, och jag måste medge att även jag begår detta misstag. Men att helt sluta äta kött tycker jag är en alldeles för radikal lösning. Låt människor äta vad de vill!

-Mvh. Likätaren
Citera
2005-09-11, 17:21
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Jag delar din pessimistiska uppfattning om att den här diskussionen är ganska onödig. Men jag måste ändå kommentera sista delen av ditt inlägg. Att sluta uppföda och äta djur skulle nog ha sina fördelar för miljön, men det skulle inte gynna alla människor. Det skulle inte gynna köttätare som mig, och jag kan försäkra dig om att vi är väldigt många. Hursomhelst tycker jag nog att man i västvärlden idag äter mer kött än vad som är hälsosamt, och jag måste medge att även jag begår detta misstag. Men att helt sluta äta kött tycker jag är en alldeles för radikal lösning. Låt människor äta vad de vill!

-Mvh. Likätaren

Så miljön och djurens välbefinnande står lägre på din prioritetsstege än att du tycker 'kött är gott'?
Citera
2005-09-11, 17:31
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Men vilken fin meningsbyggnad du har! Jag förstår att du vill ge ett intryck av att vara intelligent. Om du verkligen är så klok så kanske du kan förklara hur en svenk bondgård skövlar regnskogar.
Svenska bönder (köttbönder) är i högsta grad skyldiga till regnskogens nedhuggande:
Länk

Sammanfattning av artikeln (från 2003):
svenska animalieproducenter fortsätter att importera tusentals ton soja från Brasilien .

1996 importerades 335 000 ton soja.

All soja som förbrukas av svenska jordbrukare har importerats från Brasilien.

De enorma monokulturerna har ersatt viktig naturmark som tidigare rymde mängder av djur och olika växtarter. Ibland skövlas också regnskog för att göra plats åt sojaodlingarna.

I Sverige står nötkreaturen för den största delen av konsumtionen av soja.

Endast en liten del av den importerade sojan blir människoföda.
Citera
2005-09-11, 17:31
Medlem
Junglebosss avatar
Inte nog med de väsentliga aspekterna av en förbättrad miljö och situation för världens djur så kommer det tredje tunga argumentet för en icke-animalisk kost:

DIN EGEN HÄLSA:

Citat:
Vegetarian diets offer a number of nutritional benefits, including lower levels of saturated fat, cholesterol, and animal protein as well as higher levels of carbohydrates, fiber, magnesium, potassium, folate, and antioxidants such as vitamins C and E and phytochemicals. Vegetarians have been reported to have lower body mass indices than nonvegetarians, as well as lower rates of death from ischemic heart disease; vegetarians also show lower blood cholesterol levels; lower blood pressure; and lower rates of hypertension, type 2 diabetes, and prostate and colon cancer.

Am Diet Assoc. 2003;103:748-765.

Tre väldigt tunga argument, för mig är valet självklart.
Citera
2005-09-11, 17:34
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Svenska bönder (köttbönder) är i högsta grad skyldiga till regnskogens nedhuggande:
Länk

Sammanfattning av artikeln (från 2003):
svenska animalieproducenter fortsätter att importera tusentals ton soja från Brasilien .

1996 importerades 335 000 ton soja.

All soja som förbrukas av svenska jordbrukare har importerats från Brasilien.

De enorma monokulturerna har ersatt viktig naturmark som tidigare rymde mängder av djur och olika växtarter. Ibland skövlas också regnskog för att göra plats åt sojaodlingarna.

I Sverige står nötkreaturen för den största delen av konsumtionen av soja.

Endast en liten del av den importerade sojan blir människoföda.

Tack, det var både intressant men samtidigt skrämmande läsning. Nyttig info.
Citera
2005-09-11, 17:40
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Inte nog med de väsentliga aspekterna av en förbättrad miljö och situation för världens djur så kommer det tredje tunga argumentet för en icke-animalisk kost:

DIN EGEN HÄLSA:

Am Diet Assoc. 2003;103:748-765.

Tre väldigt tunga argument, för mig är valet självklart.
Bra. Jag respekterar ditt val. Hoppas du respekterar mitt också. Sen tror jag inte riktigt på det där med att enbart vegetarisk kost skulle vara så hälsosam. Många s.k. experter hävdar ju att mångsidig kost som även inkluderar kött skulle vara det bästa alternativet. Tyvärr har jag inga fina länkar att visa upp, för att styrka detta påstående. Beträffande ditt tidigare inlägg så svarar jag att mitt eget och andra människors välbefinnande naturligtvis är viktigare för mig än djurens. Självklart bör man också tänka på miljön, men att försöka tvinga alla människor att helt sluta äta kött tycker jag är en orealistisk lösning.

-Mvh. Likätaren
Citera
2005-09-11, 17:54
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Bra. Jag respekterar ditt val. Hoppas du respekterar mitt också. Sen tror jag inte riktigt på det där med att enbart vegetarisk kost skulle vara så hälsosam. Många s.k. experter hävdar ju att mångsidig kost som även inkluderar kött skulle vara det bästa alternativet. Tyvärr har jag inga fina länkar att visa upp, för att styrka detta påstående. Beträffande ditt tidigare inlägg så svarar jag att mitt eget och andra människors välbefinnande naturligtvis är viktigare för mig än djurens. Självklart bör man också tänka på miljön, men att försöka tvinga alla människor att helt sluta äta kött tycker jag är en orealistisk lösning.

-Mvh. Likätaren

Ok, du har inga experter som kan styrka din tes men om du stannar upp och tänker själv för ett ögonblick. Vad är det i kött som är så hälsosamt och som du inte kan erhålla via en icke-animalisk kost? Om du inte kan uppvisa något som man inte kan få i sig via vegetarisk mat, hur kan det då vara mer hälsosamt att ha kostvanor beståendes av bl.a. kött.

Jag gav i ett tidigare inlägg i denna tråd flera hälsoskäl till varför man inte bör äta kött. Du kanske skulle kontemplera över dessa en stund.

På tal om orealistiska förehavanden, till min kännedom har jag inte nämnt något om att tvinga köttätare att sluta äta kött. Snarare är det orealistiskt att dra upp det i sin argumentation när det inte har varit på tal!

Sedan talar du så fint om respekt menhur skall jag kunna respektera ett val av kost som inverkar negativt på miljön, leder till onödigt lidande för djur och försämrar tillvaron för fattiga i tredje världen. Sedan skall vi inte ens tala om hälsokostnader pga. köttkonsumtionen. Du kan inte jämställa våra val av kost då ditt leverne som sagt försämrar vår värld. Dig som person respekterar jag men inte ditt val av föda.
Citera
2005-09-11, 18:39
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Ok, du har inga experter som kan styrka din tes men om du stannar upp och tänker själv för ett ögonblick. Vad är det i kött som är så hälsosamt och som du inte kan erhålla via en icke-animalisk kost? Om du inte kan uppvisa något som man inte kan få i sig via vegetarisk mat, hur kan det då vara mer hälsosamt att ha kostvanor beståendes av bl.a. kött.

Jag gav i ett tidigare inlägg i denna tråd flera hälsoskäl till varför man inte bör äta kött. Du kanske skulle kontemplera över dessa en stund.

På tal om orealistiska förehavanden, till min kännedom har jag inte nämnt något om att tvinga köttätare att sluta äta kött. Snarare är det orealistiskt att dra upp det i sin argumentation när det inte har varit på tal!

Sedan talar du så fint om respekt menhur skall jag kunna respektera ett val av kost som inverkar negativt på miljön, leder till onödigt lidande för djur och försämrar tillvaron för fattiga i tredje världen. Sedan skall vi inte ens tala om hälsokostnader pga. köttkonsumtionen. Du kan inte jämställa våra val av kost då ditt leverne som sagt försämrar vår värld. Dig som person respekterar jag men inte ditt val av föda.
Om jag dör några år tidigare för att jag äter vad jag vill har inte speciellt stor betydelse för mig. Visst kan man få alla nödvändiga ämnen från växter, men det är betydligt lättare att få i sig dessa ämnen om man kombinerar kött och växter i lämpliga proportioner (inte för att jag skulle bry mig om saken). Förstod du verkligen inte vad jag menade då jag påpekade att det inte går att tvinga människor att sluta äta kött? Jag försökte förklara att det inte har någon betydelse hur många inlägg du skriver gällande den här saken, hur mycket du än skriker eller hur mycket du än klagar. Jag och många andra kommer ändå att fortsätta äta kött, och vill du ha nån lösning på problemen så kommer knappast det här eviga gnällandet att hjälpa. Jag blir fundersam när du säger att du inte kan acceptera att min livsstil för att den försämrar vår värld. Tror du att du är något slags helgon som alltid gör rätt? Menar du att du inte belastar världen på något sätt? Om man följer ditt resonemang kan man ju dra slutsatsen att du borde avrättas eftersom ditt oupphörliga babblande producerar mycket koldioxid som bidrar till den ökade växthuseffekten!

Nej, jag är uppriktigt sagt trött på den här diskussionen, men jag vill än en gång påpeka att vi alla belastar världen på olika sätt och att ingen kan påstå sig vara helt oskyldig gällande den saken. Det är nog bra att försöka uppmuntra människor till en miljövänlig livsstil, men när man hävdar att ens egen livsstil är den rätta och att andras livsstil är fel, har man gått för långt.

-Likätaren
Citera
2005-09-11, 18:52
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Det är nog bra att försöka uppmuntra människor till en miljövänlig livsstil, men när man hävdar att ens egen livsstil är den rätta och att andras livsstil är fel, har man gått för långt.

-Likätaren

Det andra nonsens du rabblade bemödar jag inte att kommentera. Jag påverkar miljön negativt i många aspekter även om jag hela tiden försöker minska min åverkan.

Du får gärna berätta för mig på vilket sätt man har gått för långt om man konstaterar att köttindustrin är FEL, en anakronism i dagens samhälle. Skälen har jag nämnt massor med gånger och det går inte att komma från det faktum att djur lider och för mig är all form av onödligt lidande FEL.
Citera
2005-09-11, 19:03
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Det andra nonsens du rabblade bemödar jag inte att kommentera. Jag påverkar miljön negativt i många aspekter även om jag hela tiden försöker minska min åverkan.

Du får gärna berätta för mig på vilket sätt man har gått för långt om man konstaterar att köttindustrin är FEL, en anakronism i dagens samhälle. Skälen har jag nämnt massor med gånger och det går inte att komma från det faktum att djur lider och för mig är all form av onödligt lidande FEL.
Ok, jag förklarar saken för dig: För mig är köttindustrin inte FEL, och "onödigt" lidande är inte FEL om det resulterar i att jag får mat.
Du har inte gått för långt för att du är av en viss åsikt, utan för att du menar att andra människor skall rätta sig efter dina åsikter.

-Likätaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in