2014-06-23, 14:09
Medlem
plusikantens avatar
Hej kära flashbackkompisar.

Har ganska nyligen träffat en tjej och vi har letat boende tillsammans.
Vi fick tag på en lägenhet av rymligare storlek (ca 90kvm) centralt i den stad vi bor i. Denna lägenhet är nyrenoverad och hyrs ut till ett förmånligt pris. I priset skulle dessutom parkering och internet ingå.

Nu har det dock landat ett annat erbjudande på bordet. Erbjudandet innehåller ett nyrenoverat hus (ca 150kvm) med havstomt 10minuter med bil ifrån centrum av staden. Vi får detta otroligt fina hus för en billigare peng än lägenheten och det känns ju oerhört roligt. I priset vi får betala för huset varje månad ingår allting så som kabeltv, internet, uppvärmning, el osv.

Jag vet att med huset tillkommer jobb såsom gräsklippning, skottning och dylikt.
Tomten håller för tillfället på att fyllas ut ned mot vattnet då det ska vara lättare att underhålla tomten plus att ett stort soldeck vid vattnet ska byggas. Det är ingen stor gräsmatta som behöver klippas.
Jag har bott i hus tidigare tillsammans med en kompis och då fungerade det bra men det huset låg mer centralt och vi betalade ingenting för att bo där.

Båda alternativen är något jag på egen hand skulle ha råd med att betala men jag skulle ändå vilja veta några saker.

Vad tillkommer det för kostnader om vi bosätter oss i huset istället för lägenheten?
Någon som har erfarenhet av att som ungt par bo i ett hus?
Ge mig för och nackdelar!
Vad hade NI gjort?

Ber om ursäkt om jag skrivit lite luddigt och dåligt.
Citera
2014-06-23, 14:50
Medlem
Spackelackans avatar
Uppvärmning kan kosta en hel del beroende på vilket system som används och på hur välisolerat huset är.
Sophämtning och sotning kostar också en slant, likaså villaförsäkring.
Elförbrukningen brukar vara större i en villa, och det gäller speciellt om villan har el-värme.
Vatten kan också kosta beroende på var ni bor och om ni har en egen brunn.

Skatter och så antar jag att ägaren står för och ni har fått den kostnaden inbakad i hyran?

Om jag vore ni så skulle jag ha valt villan före lägenheten, främst för att ni på det viset slipper störande grannar alt. vara störande grannar, sedan så är en egen tomt guld värd, speciellt nu när det är sommar!
Senast redigerad av Spackelackan 2014-06-23 kl. 15:47.
Citera
2014-06-23, 19:31
Citat:
Ursprungligen postat av plusikanten
I priset vi får betala för huset varje månad ingår allting så som kabeltv, internet, uppvärmning, el osv.

Vad tillkommer det för kostnader om vi bosätter oss i huset istället för lägenheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Uppvärmning. Sophämtning och sotning. Villaförsäkring. Elförbrukningen. Vatten.

Eftersom uppvärmning, el och allt verkar ingå i hyran även för huset kan jag inte komma på någon kostnad som skulle finnas för huset som inte finns även för lägenheten förutom dyrare hemförsäkring. Underhåll av huset som t.ex sotning och annat bör ju ägaren stå för och inte hyresgästen (kommer ju indirekt i hyran normalt).

Den stora skillnaden som jag skulle kolla upp är framför allt besittningsrätten. Hyr ni ett privatbostadshus får ni inte automatiskt besittningsrätt utan kontraktet kan sägas upp t.ex om ägaren vill flytta tillbaks eller sälja huset, medans om lägenheten är ett förstahandskontrakt så har ni besittningsrätt och kan i princip inte sägas upp så länge ni inte missköter er.
Citera
2014-06-23, 22:00
Medlem
TeEsErs avatar
Är du 100% på att uppvärmning och all el ingår? Det är ju annars regel att man hur ut fristående hus med kallhyra, dvs värmen inte ingår. Kolla detta noga.

/T
Citera
2014-06-24, 10:56
Medlem
plusikantens avatar
Jag är helt hundra på att jag får bo så länge som jag vill på båda ställena. Helt säker på att uppvärmning, sotning osv ingår i huset också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in