2014-06-23, 00:16
Medlem
På sistone när jag fått agera barnvakt åt syrrans barn, det har blivit en hel del tecknade filmer.

Passade på och ladda ner de gamla Disney klassikerna och då har jag noterat att skåningar framställs ofta som korkade/onda karaktärer.

Främst de "korkade" figurerna talar i skånsk dialekt...

Är jag ensam om att notera detta?
Citera
2014-06-23, 00:22
Medlem
NSAs avatar
Det är ju ingen lögn att skåningar har en tendens att vara väldigt jordnära. Perfekta skurken i en barnfilm med andra ord. Kan du ge exempel?
Citera
2014-06-23, 00:23
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Nej, jag har inte märkt det men jag ser inte så ofta på tecknade filmer från Disney. Skåningar är ju som bekant korkade och onda så verkligheten speglas ju bra i dessa filmer med avseende på detta. Bra att barn lär sig grundläggande saker om nationen även om det är indirekt.
Citera
2014-06-23, 00:36
Moderator
Popesizes avatar
Kan du ge ett exempel?
Nu är det i och för sig ett tag sen jag såg Disney, och har inte sett några nyproduktioner, men bland de skurkar jag kan komma att tänka på på rak arm, så är det inte direkt några skånska röster som hörs.
Citera
2014-06-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSA
Det är ju ingen lögn att skåningar har en tendens att vara väldigt jordnära. Perfekta skurken i en barnfilm med andra ord. Kan du ge exempel?

Är inte 100% på i vilka, men jag har noterat det då man har kollat lite flyktigt.

Tarzan, Djungelboken, de 101 Dalmatinerna har alla någon figur som har skånsk dialekt.

Skall notera vilka karaktärer det är nästa gång jag sitter barnvakt.

Men nog fan måste det finnas fler än jag som noterat detta?
Citera
2014-06-23, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Toro
Är inte 100% på i vilka, men jag har noterat det då man har kollat lite flyktigt.

Tarzan, Djungelboken, de 101 Dalmatinerna har alla någon figur som har skånsk dialekt.

Skall notera vilka karaktärer det är nästa gång jag sitter barnvakt.

Men nog fan måste det finnas fler än jag som noterat detta?
Shere Kahn lät som Pehr Gyllenhammar så jag skulle snarare säga att det handlar om direktörs-rasism.
Citera
2014-06-23, 01:08
Medlem
Är så i alla gamla filmer också; den som är hembiträde, dräng eller liknande eller bara knäpp och korkad talar skånska. Då får man tänka på att filmerna görs i Stockholm så det är stockholmarnas hämnd för att vi skåningar är så himla överlägsna dem. Det är synd om stockholmarna så vi måste visa lite medkänsla och hoppas att de utvecklas med tiden.
Citera
2014-06-23, 01:26
Medlem
aoneatwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Nej, jag har inte märkt det men jag ser inte så ofta på tecknade filmer från Disney. Skåningar är ju som bekant korkade och onda så verkligheten speglas ju bra i dessa filmer med avseende på detta. Bra att barn lär sig grundläggande saker om nationen även om det är indirekt.

Källa på det ? Har du träffat en Skåning ens ? Och då menar jag inte Måns Zemmelröv eller någon fejkskåning
Citera
2014-06-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Shere Kahn lät som Pehr Gyllenhammar så jag skulle snarare säga att det handlar om direktörs-rasism.

Smurfarna 2 : De "onda" smurfarna, gargamels "son" Grymt korkad med grov skånska.

Djungelboken: Den klumpige, korkade gorillan.

Pongo och de 101 Dalmatinerna: En av tjuvarna är en korkad jävel med bred skånska.
Citera
2014-06-23, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Toro
Djungelboken: Den klumpige, korkade gorillan.
Fanns ingen sådan där.
Det är väl inte king louie du tänker på. Han var varken korkad eller klumpig.
Och var hittar du någon skånska i det här: https://www.youtube.com/watch?v=jwMh9ZW5Tmg

Har du kanske missuppfattat vad som är skånska?
Citera
2014-06-23, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Fanns ingen sådan där.
Det är väl inte king louie du tänker på. Han var varken korkad eller klumpig.
Och var hittar du någon skånska i det här: https://www.youtube.com/watch?v=jwMh9ZW5Tmg

Har du kanske missuppfattat vad som är skånska?

Ingenting i Djungelboken, menade Tarzan.

Nej, inte king louie, det är en babygorilla som finns med i början när lilltarzan introducerar sig.

I början när jag nämnde Djungelboken så var jag inte säker.
Senast redigerad av El-Toro 2014-06-23 kl. 02:53.
Citera
2014-06-23, 10:42
Medlem
Spännande ämne.
Jag har också noterat den strukturella rasism som pågår gentemot skåningar.
Dessutom verkar det vara socialt accepterat att tala illa om skåningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in