2014-06-22, 21:41
Medlem
QkNNs avatar
Ja som rubriken lyder så ligger min lön 14kr i timmen under kollektivavtalets lägsta lön.

Jag är inte med i facket dock. Tycker det är för dyrt, men om jag skulle få 14kr i timman extra
så skulle jag tjäna på det. Dock vill jag ju inte bli sparkad för att jag går med i facket och dom
börjar ställa krav på min arbetsgivare..

jag har ju hellre jobbet kvar med denna lön än att få sparken etc..

Min fråga är, är det ens lagligt för en arbetsgivare att betala mindre än kollektivavtalet, även om jag inte är med i facket..?
Citera
2014-06-22, 21:44
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Ditt jobb kan inte sparka dig för att du går med i facket!
Citera
2014-06-22, 21:52
Medlem
QkNNs avatar
kanske inte på pappret men det känns ju ändå lite osäkert etc..
Citera
2014-06-22, 21:57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Min fråga är, är det ens lagligt för en arbetsgivare att betala mindre än kollektivavtalet, även om jag inte är med i facket..?
Det finns inga minimilöner i Sverige. Din lön är något du kommer överens om med din arbetsgivare.
Citera
2014-06-22, 22:00
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det finns inga minimilöner i Sverige. Din lön är något du kommer överens om med din arbetsgivare.

Åfan.. trodde fackets avtal för yrket var minimilönen.. känner mig ändå underbetald.. men men.. :/
Citera
2014-06-22, 22:18
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Åfan.. trodde fackets avtal för yrket var minimilönen.. känner mig ändå underbetald.. men men.. :/
Facket kan inte göra mycket såvida inte din arbetsgivare har skrivit kollektivavtal inom ditt branschområde.
Citera
2014-06-22, 22:23
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det är väldigt ovanligt - och seriöst - att företag betalar under kollektivavtalet lägstalöner om de är anslutna till avtalet, även till de icke-fackanslutna. De som är med i facket kan enkelt stämma företaget för avtalsbrott, men det hör till god sed att ge alla samma lägstalöner.
Citera
2014-06-22, 22:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det är helt frivilligt för en arbetsgivare att ansluta sig till kollektivavtal. Det facket kan göra om en arbetsgivare inte vill ansluta sig är att gå till media och liknande.
Citera
2014-06-22, 22:45
Medlem
Enligt MBL 27§ "Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal kan ej med giltig verkan träffa överenskommelse som strider mot avtalet."

Dvs finns det ett kollektivavtal på arbetsplatsen som har en minimilön så kan inte de som är bundna ha lägre lön.

Men eftersom du inte är medlem i facket kan ni skriva ett anställningsavtal som strider mot kollektivavtalet. Dock strider detta mot kollektivavtalet, vilket facket kan välja att driva.

MBL 54 § Arbetsgivare, arbetstagare och organistion som bryter mot denna lag eller mot kollektivavtal skall ersätta uppkommen skada, om ej annat följer av vad nedan sägs.

Så mitt tips till dig är att ta upp det här med facket, då arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet. Går du även med i facket så måste arbetsgivaren höja din lön till minimilönen. Du riskerar inte att bli uppsagd pga detta för då hävdar du bara föreningsrättskränkning. Du har blivit uppsagd för att du har utnyttjat din föreningsrätt dvs vara med i facket.

MBL 8 § Föreningsrätten skall lämnas okränkt. Kränkning av föreningsrätten föreligger, om någon på arbetsgivar- eller arbetstagarsidan vidtager åtgärd till skada för någon på andra sidan för att denne har utnyttjat sin föreningsrätt eller om någon på ena sidan vidtager åtgärd mot någon på andra sidan i syfte att förmå denne att icke utnyttja sin föreningsrätt. Sådan kränkning föreligger även om åtgärden vidtages för att åtagande mot annan skall uppfyllas.

Arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation är icke skyldig att tåla sådan kränkning av föreningsrätten som innebär intrång i dess verksamhet. Finns både lokal och central organisation, gäller vad som nu har sagts den centrala organisationen.

Sker kränkning av föreningsrätten genom avtalsuppsägning eller annan sådan rättshandling eller genom bestämmelse i kollektivavtal eller annat avtal, är rättshandlingen eller bestämmelsen ogiltig.
Citera
2014-06-22, 23:20
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
jag har ju hellre jobbet kvar med denna lön än att få sparken etc..
Du är frivilligt kvar på jobbet med Sveriges säkert sämsta lön? Det gör dig till Sveriges största idiot. Grattis.
Varför undrar jag då?
Citera
2014-06-22, 23:43
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
Du är frivilligt kvar på jobbet med Sveriges säkert sämsta lön? Det gör dig till Sveriges största idiot. Grattis.
Varför undrar jag då?

fan vad illa... :/ Mailade iaf facket och beskrev min situation och så. Väntar på svar från dem.

Det känns som att om jag skulle typ säga upp mig och söka andra jobb skulle det ta svinlång tid för mig att hitta ett annat jobb och då skulle jag förlora massa pengar på det, dock kollar jag ju efter lite andra jobb lite nu och då med bättre lön. men man pallar ju inte att sitta och söka så jättemycket när man samtidigt jobbar.
Citera
2014-06-22, 23:44
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenzer90
Enligt MBL 27§ "Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal kan ej med giltig verkan träffa överenskommelse som strider mot avtalet."

Dvs finns det ett kollektivavtal på arbetsplatsen som har en minimilön så kan inte de som är bundna ha lägre lön.

Men eftersom du inte är medlem i facket kan ni skriva ett anställningsavtal som strider mot kollektivavtalet. Dock strider detta mot kollektivavtalet, vilket facket kan välja att driva.

MBL 54 § Arbetsgivare, arbetstagare och organistion som bryter mot denna lag eller mot kollektivavtal skall ersätta uppkommen skada, om ej annat följer av vad nedan sägs.

Så mitt tips till dig är att ta upp det här med facket, då arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet. Går du även med i facket så måste arbetsgivaren höja din lön till minimilönen. Du riskerar inte att bli uppsagd pga detta för då hävdar du bara föreningsrättskränkning. Du har blivit uppsagd för att du har utnyttjat din föreningsrätt dvs vara med i facket.

MBL 8 § Föreningsrätten skall lämnas okränkt. Kränkning av föreningsrätten föreligger, om någon på arbetsgivar- eller arbetstagarsidan vidtager åtgärd till skada för någon på andra sidan för att denne har utnyttjat sin föreningsrätt eller om någon på ena sidan vidtager åtgärd mot någon på andra sidan i syfte att förmå denne att icke utnyttja sin föreningsrätt. Sådan kränkning föreligger även om åtgärden vidtages för att åtagande mot annan skall uppfyllas.

Arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation är icke skyldig att tåla sådan kränkning av föreningsrätten som innebär intrång i dess verksamhet. Finns både lokal och central organisation, gäller vad som nu har sagts den centrala organisationen.

Sker kränkning av föreningsrätten genom avtalsuppsägning eller annan sådan rättshandling eller genom bestämmelse i kollektivavtal eller annat avtal, är rättshandlingen eller bestämmelsen ogiltig.

Tack det var bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in