2014-06-22, 19:20
Medlem
vonfnass avatar
Jag har köpt en begagnad dator med Windows 8.1

Finns det några program jag ska leta efter på datorn?
Jag tänker om personen lagt in något som kopierar mina lösenord eller gör så att han kommer åt mitt bankkonto.

Det första jag försökte göra var att återställa hela datorn, men då klagade den på att det inte fanns tillräckligt med filer på datorn för att göra detta och krävde annan media för att fortsätta.
Citera
2014-06-22, 19:26
Medlem
Vohkuns avatar
Om det nu finns program så är de förmodligen inte synliga... Kolla efter skumma processer, anslutningar och skanna datorn med valfritt program.

Annars så är DBAN ett alternativ, men då tappar du ditt nya och fräscha Windows.
Citera
2014-06-22, 19:37
Medlem
1FFs avatar
Stationär eller laptop ?

Hur - vad gjorde du när du försökte återställa ?... eller var det ominstallera ?
Citera
2014-06-22, 19:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag hade valt en ominstallation på operativsystemet. Därefter uppdaterar Windows ända ut. Installerar fräscha drivrutiner, patchar, med mera.

Men om TS är nojig om det ligger någon infekterad fil/filer/keylogger/med mera så finns det bra program för att scanna igenom datorn med.
Citera
2014-06-22, 19:42
Medlem
vonfnass avatar
Det är en stationär.

Grejen är att den tidigare ägaren uppdaterade till Windows 8, och så småningom 8.1, via nätet från Win 7.
Enligt tidigare ägaren finns det därför ingen produktnyckel att tillgå...

Jag väljer själv helst ominstallation, men du antar jag att jag måste "pirata" Windows 8?

EDIT: Jag gick via "Update and Recovery" och försökte med "Remove everything...", men den klagade som sagt på att jag inte hade tillgång till tillräckligt med filer på datorn för att genomföra återställningen.
Citera
2014-06-22, 19:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Det är en stationär.

Grejen är att den tidigare ägaren uppdaterade till Windows 8, och så småningom 8.1, via nätet från Win 7.
Enligt tidigare ägaren finns det därför ingen produktnyckel att tillgå...

Jag väljer själv helst ominstallation, men du antar jag att jag måste "pirata" Windows 8?

EDIT: Jag gick via "Update and Recovery" och försökte med "Remove everything...", men den klagade som sagt på att jag inte hade tillgång till tillräckligt med filer på datorn för att genomföra återställningen.

Men vill du använda dig av Windows 8.1?

Eller vill nedgraderar till Windows 7? Har du ingen produktnyckel på datorn?
Citera
2014-06-22, 19:56
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Men vill du använda dig av Windows 8.1?

Eller vill nedgraderar till Windows 7? Har du ingen produktnyckel på datorn?

Jag använder nog helst Windows 7, såvida det inte finns några fördelar att köra Windows 8.1?

Det finns ingen produktnyckel på datorn

Jag har försökt leta efter en Windows 7 återställningspartition på datorn, men inte hittat någon.
Citera
2014-06-22, 20:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag använder nog helst Windows 7, såvida det inte finns några fördelar att köra Windows 8.1?

Det finns ingen produktnyckel på datorn

Jag har försökt leta efter en Windows 7 återställningspartition på datorn, men inte hittat någon.

Hade du haft en produktnyckel över Windows 7 så hade du kunnat återaktiverar licensen på nytt.

Här finner du annars rena versioner på bl.a Windows 7 -> https://sites.google.com/site/linuxl...ry/windows-iso

Lösningen med licens - crack finner du här i slutet på tråden -> (FB) Den officiella tråden om Windows XP, Vista och 7 / 8 - WGA och crack (Warez)
Citera
2014-06-22, 20:01
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hade du haft en produktnyckel över Windows 7 så hade du kunnat återaktiverar licensen på nytt.

Här finner du annars rena versioner på bl.a Windows 7 -> https://sites.google.com/site/linuxl...ry/windows-iso

Lösningen med licens - crack finner du här i slutet på tråden -> (FB) Den officiella tråden om Windows XP, Vista och 7 / 8 - WGA och crack (Warez)
Tack!
Citera
2014-06-22, 20:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Detta ser du under Utforskaren eller under Diskhanteringen. Men jag misstänker starkt att den förra ägaren till datorn har raderat/formaterat denna partition.
Citera
2014-06-22, 22:45
Medlem
Såvitt jag kollat finns nyckeln lagrad ngn stans inuti systemet,'
Jag kan ej svara för alla uppgraderings alternativ som finns, men på de flesta finns i
Kontrollpanelen /Create Recovery disks elr systemåterställning/fabriksåterställning

Tyvärr har jag märkt att det inte alltid går att skriva ut återställningen på usb-minne,
ibalnd ser det ut som att man behöver tomma DVDs,

Vad är det för märke ? isåfall kan du skaffa en skiva ifrån tillverkaren ?
Citera
2014-06-23, 15:08
Medlem
Pprova att köra programmet Magical Jelly Bean Keyfinder oxh se om den kan hitta nycklarna,
Jag servade en dator som var uppgraderad (via köpt uppgradering) för en tid sen, o keyfinder
hittade bägge nycklarna, dels den som var inlagd för Windows 7 Home Premium och den som var Ultimate,

OBS ni som funderar på att uppgradera ngn Windows version så fundera till riktigt ordentligt,
Jag tycker det är bättre att istället för att uppgradera. så installera från scratch den nya versionen.

Tex om man byter språk Svenska/Engelska mm o har tex Home Premium o lägger in Ultimate, så ser det ut som att det ibalnd inte blir 100 % bra

Uppgradering tar oftast mkt längre tid än att inst från scratch

Vad är det för märke på datorn tro ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in