2014-06-22, 08:38
Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa en iPad Air (4g-varianten, 64gb) via en Blocket-annons. Den är enligt säljaren ny och fortfarande inplastad. Den ska vara köpt i samband med ett abonnemang från Telia, men enligt säljaren låser inte Telia sina plattor. Nu har jag iofs ändå Telia, så det är väl i dagsläget ett mindre problem...

Paranoid som jag är undrar jag om det finns några klassiska fuffens-trick man ska akta sig för? Vi ska träffas om en stund. Något jag ska tänka på att undersöka innan jag ger honom stålarna?
Citera
2014-06-22, 08:46
Medlem
morkfromorks avatar
Hur kolla att den inte är stulen?

Jag är alltid skeptisk till grejer som verkar komma direkt från fabriken.
Citera
2014-06-22, 09:12
Medlem
Han skulle tydligen ha kvitto kvar på den. Men det kanske inte är någon garanti i sig? Låt oss säga att den trots allt är stulen, har det då någon betydelse rent praktiskt (förutom att jag borde känna mig som ett asshole som sponsrat en tjuv)?
Citera
2014-06-22, 11:31
Medlem
morkfromorks avatar
En stulen lär ju få problem med garantin och eventuellt åtkomst till itunes.
Serienumret rapporteras i itunes, jag kollade min egen nyss.

Men finns kvitto som är spårbart till just denna ipad så go for it
Citera
2014-06-22, 13:01
Medlem
Ingen fara väldigt vanligt att folk som behöver snabba pengar gör exakt så här. Köper en telefon platta mm på avbetalning sen säljer den utan abonnemang för dom snabba pengarnas skull. Dom enda som förlorar på det är puckona som säljer den....
Citera
2014-06-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Ingen fara väldigt vanligt att folk som behöver snabba pengar gör exakt så här. Köper en telefon platta mm på avbetalning sen säljer den utan abonnemang för dom snabba pengarnas skull. Dom enda som förlorar på det är puckona som säljer den....

Vissa säljer grejerna och sedan anmäler de varan stulen så att de slipper betala. Då sitter köparen där med en oanvändbar tegelsten för 5000.

OBS! Köp inte grejer som fortfarande betalas av och undvik oöppnade prylar.
Citera
2014-06-28, 14:34
Medlem
Det gick fint med allting! Tack alla som svarade med hjälp och tips.
Citera
2014-07-07, 11:37
Medlem
kolla alltid attkvitto finns, annars riskerar du köpa något som är stulet, bara ett tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in