2014-06-21, 12:25
Medlem
Raverlilys avatar
Hej.

Har läst om att Sony Xperia Z2 har en glasram runt hela mobilen och att skärmen också är gjord av en tåligare version av glas istället för gorilla glass som finns på de stora konkurrenterna.

Jag undrar - är Sony's Z2 mer ömtålig än andra mobiler, med tanke framförallt på skärmen? Dvs, borde jag köpa en skyddsplast för skärmen eller en "case" (ett sådant skal med lock för skärmen)?

Från tidigare erfarenheter med bl.a Galaxy S så tycker jag att skyddsplasten dels förstör touchen samt skapar svårigheter om man är fuktig om händerna när man använder mobilen. Och jag tycker det är irriterande med ett lock för skärmen som man hela tiden måste öppna.

Därför vill jag veta om det är dumt att vara utan, eller om det "fungerar" utan?
Citera
2014-06-21, 14:53
Medlem
Grim.Fandangos avatar
På skärmen ska det sitta en plastfilm som du inte behöver ta bort. Z2an har en ram av metall och inte glas. Telefonen känns väldigt ömtålig. Har dock inte lyckats tappa den än.
Citera
2014-06-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Hej.

Har läst om att Sony Xperia Z2 har en glasram runt hela mobilen och att skärmen också är gjord av en tåligare version av glas istället för gorilla glass som finns på de stora konkurrenterna.

Jag undrar - är Sony's Z2 mer ömtålig än andra mobiler, med tanke framförallt på skärmen? Dvs, borde jag köpa en skyddsplast för skärmen eller en "case" (ett sådant skal med lock för skärmen)?

Från tidigare erfarenheter med bl.a Galaxy S så tycker jag att skyddsplasten dels förstör touchen samt skapar svårigheter om man är fuktig om händerna när man använder mobilen. Och jag tycker det är irriterande med ett lock för skärmen som man hela tiden måste öppna.

Därför vill jag veta om det är dumt att vara utan, eller om det "fungerar" utan?

Z2:an har Dragontrail glass på baksidan, men har för mig att de inte har det på baksidan. Detta är troligen för att Dragontrail kanske inte fungerar lika bra på ytor gjorda för touchscreens? Vet inte riktigt..

Skyddsplast är skit, det du ska köpa är glas: http://www.spigen.com/brands/sony/so...nano-slim.html

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
På skärmen ska det sitta en plastfilm som du inte behöver ta bort. Z2an har en ram av metall och inte glas. Telefonen känns väldigt ömtålig. Har dock inte lyckats tappa den än.

Det sitter inte en sådan plastfilm på Z2. De hade det på sina tidigare produkter, men inte längre.
Citera
2014-06-21, 18:16
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Z2:an har Dragontrail glass på baksidan, men har för mig att de inte har det på baksidan. Detta är troligen för att Dragontrail kanske inte fungerar lika bra på ytor gjorda för touchscreens? Vet inte riktigt..

Skyddsplast är skit, det du ska köpa är glas: http://www.spigen.com/brands/sony/so...nano-slim.html

Låter lovande. Vad är skillnaden mellan skyddsglaset som du länkade och skyddsplast?
Det som är viktigast för mig är att det inte blir trögt att dra med fingret över skärmen samt att touchen inte blir påverkad mycket - där förstnämnda anser jag att skyddsplasten jag hade till Galaxyn gjorde. Var tvungen att ta bort den efter några månader då jag inte stod ut. Har för mig att det var "InvisibleShield", dock osäker.

Hade för övrigt funderat på att köpa ett skal i stil med denna. Vad tror du om det?
Senast redigerad av Raverlily 2014-06-21 kl. 18:31.
Citera
2014-06-21, 21:18
Medlem
Den är tåligare än iPhones glas.
Men den inte tapp så bra.
Om man har oturen spricker glaset och det kostar 1000 spänn att byta glaset
Om man har en iPhone kan man köpa ett skal som heter Lifeproof.
Den skyddar mot tapp och vatten till 100%
Vet ej om Lifeproof kommer till Z2 men man kan alltid hoppas.
Citera
2014-06-22, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Låter lovande. Vad är skillnaden mellan skyddsglaset som du länkade och skyddsplast?
Det som är viktigast för mig är att det inte blir trögt att dra med fingret över skärmen samt att touchen inte blir påverkad mycket - där förstnämnda anser jag att skyddsplasten jag hade till Galaxyn gjorde. Var tvungen att ta bort den efter några månader då jag inte stod ut. Har för mig att det var "InvisibleShield", dock osäker.

Hade för övrigt funderat på att köpa ett skal i stil med denna. Vad tror du om det?

Vill bara rätta mig själv i mitt tidigare inlägg, menade självklart att jag tror att de inte har dragontrail glass på framsidan.. Blev lite fel som du kanske ser där

Skillnaden är att plast gör precis det du klagar på - de gör så att ytan blir seg och att "dragen" man gör på skärmen känns som gummi. Glas tar bort den känslan, speciellt de med höga kvalité (den jag länkade är en utav dem) som har en behandlad yta som motverkar just det problemet. Glas skyddar även bättre mot hårda fall.

Invisible shield skyddar bra, men orsakar problemen du själv klagar på. De är även ganska tjocka.

Som du ser i recensionerna är de inte lysanda. Skulle rekommendera att du kollar på någon tillverkare som håller lite högre kvalité: http://www.spigen.com/brands/sony/xp...ultra-fit.html

Som du kanske ser länkar jag mycket till spigen och det är just för att deras grejer alltid håller hög kvalité. Det finns inget snack om saken. Lite dyrare självklart, men värt priset.
Citera
2014-06-22, 09:04
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Som du kanske ser länkar jag mycket till spigen och det är just för att deras grejer alltid håller hög kvalité. Det finns inget snack om saken. Lite dyrare självklart, men värt priset.

Respekterar det. Mitt problem med SPIGEN är att jag inte hittar det på någon svensk hemsida, och skulle bli tvungen att importera, vilket är irriterande. Ska läsa lite mer om deras produkter innan jag bestämmer mig.

Tack så mycket för tipset!

När det gäller skärmskydd så är, precis som du säger, glas den enda vägen att gå för mig. Hittar de här på den svenska marknaden: 1 eller 2 eller 3. Tror du att de är något att ha, eller är SPIGEN's dyrare glas märkvärt bättre?
Senast redigerad av Raverlily 2014-06-22 kl. 09:27.
Citera
2014-06-22, 09:16
Medlem
Ulvhamns avatar
Jag har en vanlig läder case och har badat, tappat i golvet och varit som vanligt ovarsam med den. Inga problem utom när det kom in lavasand mellan case, glas och jag hade den i bakfickan. Några smårepor på displayen. Hade en Z i bakfickan plus nycklar, där sprack glaset när jag satte mig i bilen.
På det hela känns luren skörare än vad den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in