Citat:
Ursprungligen postat av
Ass-turd
Hej!
Har kikat runt lite på följande test
http://www.vibilagare.se/kopguide/ko...smabilar-32868 för att få något hum om vilken bil jag ev. ska inhandla.
Prisklassen ligger på typ 40-50000 och för det får man ju en Getz, Swift eller Micra som har rullat < 10 k mil.
Största prioritet är driftsäkerhet - att bilen ska krångla så lite som möjligt. Och så klart att den är bränslesnål.
När man läser testet får jag nästan uppfattningen om att det är pest eller kolera, med vissa små skillnader. Därför vänder jag mig nu till er på flashback

dela med er av erfarenheter och kunskaper om ovanstående modeller, hade varit supersnällt!
Edit: kom och tänka på ford fiesta också, hur är den jämfört med ovanstående?
Ford är inte lika bra i kvalitet som de japanska bilarna...
Jag hade köpt någon av de japanska bilarna, de är inte roliga men Toyota och resten har rykte om sig att vara av hög kvalitet vilket medför att de håller värdet bra och är lättsålda när den dagen kommer, plus att de ofta ger mycket låga driftskostnader tack vara låg felfrekvens.
Jag skulle själv kunna tänka mig en Yaris i den prisklassen, minimal värdeminskning, hög kvalitet och helt ok komfort för pengarna. Micran är helt ok men den känns riktigt billig, knarrig inredning osv. Dock problemfri även den. I det där gänget hade jag dock köpt Yaris, jag hade en av första generationen och jag saknar den än. Underbar komfort (lätt insteg, helt ok stol, bra värme) och den var extremt lättsåld när jag gjorde mig av med den (fick typ 5000kr mindre än för min jämngamla Mercedes som hade kostat 900.000kr ny...). Det är klart att Yarisen inte är någon dröm på långresor, den bullrar en hel del, men i övrigt hade den faktiskt bra komfort. Väldigt lätt att kliva i / ur. Extremt lättkörd (det är också en komfortfaktor!)
Jag har tittat på S60 också eftersom de har högre komfort / säkerhet men de faller på kvalitet och bränsletörst.