Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
14-06-23, 18:08
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Så alla misstankar är inte avskrivna men ändå är de det? Jag tycker inte Nylén är nämnvärt tydlig. That's all.

Det är han aldrig, blir nästan förbannad att höra honom.
Citera
14-06-23, 18:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishyyyy
http://orebrotribune.se/2014/06/23/18-ariga-flickan-i-orebro-blev-inte-mordad/

Den misstänkte har nu blivit släppt.
Jaha, ja. Så lät det inte på polisen i förrgår, direkt.

Jag får dock erkänna att jag inte blir imponerad av formuleringen Rättsläkarens obduktion visar att hon avled av en naturlig anledning eller sjukdom.. Det finns knappast några naturliga anledningar för en 16-åring att dö av hux flux från den ena dagen till nästa, och om hon dog av en sjukdom borde det ju kunna gå att identifiera vilken, så att man inte behöver någon eller- formulering.

Den rimliga tolkningen är väl att rättsläkaren inte har kunnat hitta något spår av våld som borde ha kunnat orsaka döden, samt att de fynd rättsläkaren verkligen har gjort är väl förenliga med killens berättelse.
Citera
14-06-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag får dock erkänna att jag inte blir imponerad av formuleringen Rättsläkarens obduktion visar att hon avled av en naturlig anledning eller sjukdom.. Det finns knappast några naturliga anledningar för en 16-åring att dö av hux flux från den ena dagen till nästa, och om hon dog av en sjukdom borde det ju kunna gå att identifiera vilken, så att man inte behöver någon eller- formulering.

Den rimliga tolkningen är väl att rättsläkaren inte har kunnat hitta något spår av våld som borde ha kunnat orsaka döden, samt att de fynd rättsläkaren verkligen har gjort är väl förenliga med killens berättelse.

Medfött hjärtfel och bristning på huvudpulsådern räknas väl som "naturliga anledningar" och båda dödar nästan direkt och är svåra att hitta om man inte råkar se det när man kollar efter något annat.
Citera
14-06-23, 18:14
Moderator
OYs avatar
Citat:

Sjukvårdssekretess kanske. Polisen kan och får inte berätta i detalj vad dödsorsaken var, kanske?
Citera
14-06-23, 18:17
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Tycker också att det är en luddig formulering. Vet att många nämnt rupturerat aortaanerysm som en möjlighet här, och viss blöder man ut om ett sådant brister, men man blöder ut i buken eller i huvudet beroende på var bråcket satt.
Den här tjejen verkar ju plötsligt ha börjat blöda ut från kroppen och ganska rikligt från vad framgått. Det ger tre, fyra möjliga källor. Kraftig tarmblödning där hon alltså skiter rent blod. Kraftig underlivsblödning orsakat av tex ett utomkvädeshavandeskap. Häftig blödning från näsa-mun orsakar av antingen brustna esophagusvaricier eller ett rupturerat magsår.
Önskar verkligen mer information annars blir det ju en ren gissningslek det här.

Ändrat: Läst på lite, bukaortaanerysm kan även rupturera mot magtarmkanalen (aortoenterisk fistel, ofta mot duodenum) eller mot vena cava (aortocaval fistel).
Senast redigerad av Byline 14-06-23 kl. 18:20.
Citera
14-06-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Tycker också att det är en luddig formulering. Vet att många nämnt rupturerat aortaanerysm som en möjlighet här, och viss blöder man ut om ett sådant brister, men man blöder ut i buken eller i huvudet beroende på var bråcket satt.
Den här tjejen verkar ju plötsligt ha börjat blöda ut från kroppen och ganska rikligt från vad framgått. Det ger tre, fyra möjliga källor. Kraftig tarmblödning där hon alltså skiter rent blod. Kraftig underlivsblödning orsakat av tex ett utomkvädeshavandeskap. Häftig blödning från näsa-mun orsakar av antingen brustna esophagusvaricier eller ett rupturerat magsår.
Önskar verkligen mer information annars blir det ju en ren gissningslek det här.

Det nämndes något från den natten om att det var någon som hade haft ett skadat underliv som befunnit sig utanför lägenheten.
Citera
14-06-23, 18:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
En stor artär har sannolikt spruckit, på grund av medfött fel i kärlväggen - aneurysm. Antagligen i matstrupen...
Låter rimligt, givet vad vi vet. Men då tycker jag formuleringen dött pga naturliga orsaker eller sjukdom är onödigt nollkollsklunsig. Polisen har ingen anledning att tala om exakt vad flickan har dött av om det inte har rört sig om våld, men nog hade jag i alla fall utelämnat det där med naturliga orsaker om jag hade varit polis - eller för den delen rättsläkare. Flickan har dött av sjukdom, punkt slut.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sjukvårdssekretess kanske. Polisen kan och får inte berätta i detalj vad dödsorsaken var, kanske?
Ser ovan.
Citera
14-06-23, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline

Den enda ledtråden vi har är pratet om hål i magen, det får i alla fall mig att misstänka att det handlar om ett blödande magsår. Om hon drack alkohol den dagen kan det ha förvärrat tillståndet, särskilt om hon kanske hade ätit dåligt, alla gillar inte sill och tar lite mer av spriten.
Citera
14-06-23, 18:24
Medlem
Citat:
Den enda ledtråden vi har är pratet om hål i magen, det får i alla fall mig att misstänka att det handlar om ett blödande magsår. Om hon drack alkohol den dagen kan det ha förvärrat tillståndet, särskilt om hon kanske hade ätit dåligt, alla gillar inte sill och tar lite mer av spriten.

Om hon hade hål i magen, borde inte det i så fall gjort jävligt ont?
Citera
14-06-23, 18:27
Medlem
Citat:
Det finns knappast några naturliga anledningar för en 16-åring att dö av hux flux från den ena dagen till nästa, och om hon dog av en sjukdom borde det ju kunna gå att identifiera vilken, så att man inte behöver någon eller- formulering.

I Sverige 2014 och ett gäng decennier tillbaks är det ingen som dör av "naturliga" orsaker. Samtliga döda, med undantag av några få (ofta djupt religiösa) obduceras och faktisk dödsorsak konstateras. De flesta äldre dör t.ex av hjärtstillestånd vilket inte är speciellt naturligt för levande människor.

En ung människa kan absolut dö huxflux utan sjukdom, aortaaneurysm har nämnts i tråden. Aneurysm i hjärnan är även det en risk trots att det inte är en sjukdom. Det finns otaliga diagnoser människor dör av utan att vara sjuka. Dödsorsaken kan snabbt avfärdas som mord, men kanske krävs det tid att klargöra om en sjukdom eller medfött fel eller uppkommet fel är orsak. Att du anser ovanstående två diagnoser som onaturliga får stå för dig.

Klarlagt är att kvinnan inte mördades.
Senast redigerad av Magban 14-06-23 kl. 18:31.
Citera
14-06-23, 18:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whooo
Om hon hade hål i magen, borde inte det i så fall gjort jävligt ont?
Jo, och brustet magsår var faktiskt inte ett helt ovanligt, och livshotande tillstånd i början av min karriär, men iom upptäckten av först H2-antagonisterna och sedan de modernare protonpumpshämmarna så är det idag mycket, mycket sällsynt. Ja, näst intill obefintligt, för magsår är smärtsamt, ja redan magkatarr är smärtsamt, och gör så man söker hjälp och får medicin i god tid.
Citera
14-06-23, 18:31
Medlem
Hestapos avatar
Citat:

Hon kan ju nyligen genomgått en "Gastrisk bypass" och då kan blödningen förklaras. Dödligheten ligger på 0,3% räknat på en 90-dagars period efter ingreppet.
Citat:
Eftersom magsäcken efter operationen är bortkopplad, bör alla opererade frånrådas att använda antiinflammaoriska smärtlindrande medel, t.ex. acetylsalicylsyra, diklofenak och ibuprofen då risken för magsår är stor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gastrisk_bypass

Det kan ju vara en kombination av yttre våld och någon sjukdom eller annan fysisk defekt.
Senast redigerad av Hestapo 14-06-23 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in