2014-06-21, 03:18
Medlem
Hej.
Vid 16 års ålder fick jag depressioner pga komplex över näsan och utseendet. Mina föräldrar tog mig till BUP och där fick jag diagnosen OCD och ångest. Fick då Sertralin 50mg utskrivet samt samtalsterapi 1 gång per vecka. Slutade med behandlingen när jag blev 22(är 24).

Under behandlingen hade jag nästan ingen libido och svårt att få stånd, men jag kopplade aldrig det med sertralinet då jag ej visste att det ssri kan ge sexuell dysfunktion.

För någån vecka sedan var jag hos en endokrinolog då jag inte har libido, ingen fullutvecklad skägg och gråtmildhet. "allting är normalt och blodvärderna är inom referensvärden" sa han. Men i journalen läste jag att han skrev att mina mina testiklar är 10ml stora. Efter research så läste jag att dem ska vara mellan 17-25.

Enligt tanner skalan ligger min könsutveckling i steg 3(av 5).

Jag läste flera studier nu att ssri sänker tillväxthormonproduktionen och därmed sänks även testosteronhalten. Läste i läkemedelsverkets hemsida att läkaren ska kontrollera tillväxt och pubertet både före och under behandlingen,då den kan hämma tillväxten och mognaden, något som inte min läkare gjorde, han träffa jag bara 1 gång per år(tills jag blev 19).

Så ni sitter jag och får ångerkänslor med panikattacker pga att jag tog ssri och att mitt liv kan vara förstört. Är gift och funderar på att skilja mig då jag inte kan tillfredsställa min fru.
Citera
2014-06-21, 04:57
Medlem
iseereds avatar
Nej nej, skilj Dig inte. Det finns hjälp att få. Jag var i samma situation som Du, och tog upp det med läkaren. Fick Testosteron i form av gelé som man smörjer in överkroppen med 1 gång per dag. Det tog lite tid innan det hände något, men det fungear nu! Så ge inte upp, stå på Dig mot vården, de kan hjälpa om de bara lyfter på sina feta bakar och faktiskt kollar upp vad som behövs för just Dina problem.

Lycka till!
Citera
2014-06-21, 10:35
Medlem
Hamnkakas avatar
Skilj dig inte! Varför kan inte ni mötas i mitten än att hon eller du måste ändra på er? Dessutom kan du anmäla läkaren!
Citera
2014-06-21, 10:56
Medlem
Länk till dessa studier tack, har aldrig läst eller hört att SSRI påverkar hormonnivåer direkt. Anledning till att sexlusten ofta försämras när man tar dessa preparat är pga att serotonin generellt sett har en dämpande effekt på sexualiteten (dopamin stimulerar).
Citera
2014-06-21, 11:45
Medlem
Har du provat att dra ner intervallen med medicinen?

T.ex. äter du den måndag-onsdag, torsdag och fredag struntar du i den så du kan ge frugan ett rejält knull på lördagskvällen och sen äter du den på söndagen igen, fråga om din läkare har möjlighet att sänka ordinationen.

Annars kanske du bör prova att byta medicin, alternativt försöka komma fram till roten ur problemet i sängen, förutom att medicinen påverkar dig mentalt och gör att du blir ofokuserad. Så kan du kanske komma fram till hur du ska kunna ha sex trots medicinens verkningar och biverkningar.
Citera
2014-06-21, 12:35
Medlem
Docklands avatar
Efter 19 år av allehanda skitmediciner, bland annat sertralin 200 mg/dygn m.fl. så kan jag glädja dig med när jag slutade med skiten, helt (det där är ofta bara en napp) så tog det några månader och jag mådde på topp igen. Sluta med SSRI och alla dessa jävla psykofarmaka är mitt tips. De skapar bara en falsk trygghet. Men läkemedelsbranchen vill ju ha sitt.
Citera
2014-06-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Hej.
Vid 16 års ålder fick jag depressioner pga komplex över näsan och utseendet. Mina föräldrar tog mig till BUP och där fick jag diagnosen OCD och ångest. Fick då Sertralin 50mg utskrivet samt samtalsterapi 1 gång per vecka. Slutade med behandlingen när jag blev 22(är 24).

Under behandlingen hade jag nästan ingen libido och svårt att få stånd, men jag kopplade aldrig det med sertralinet då jag ej visste att det ssri kan ge sexuell dysfunktion.

För någån vecka sedan var jag hos en endokrinolog då jag inte har libido, ingen fullutvecklad skägg och gråtmildhet. "allting är normalt och blodvärderna är inom referensvärden" sa han. Men i journalen läste jag att han skrev att mina mina testiklar är 10ml stora. Efter research så läste jag att dem ska vara mellan 17-25.

Enligt tanner skalan ligger min könsutveckling i steg 3(av 5).

Jag läste flera studier nu att ssri sänker tillväxthormonproduktionen och därmed sänks även testosteronhalten. Läste i läkemedelsverkets hemsida att läkaren ska kontrollera tillväxt och pubertet både före och under behandlingen,då den kan hämma tillväxten och mognaden, något som inte min läkare gjorde, han träffa jag bara 1 gång per år(tills jag blev 19).

Så ni sitter jag och får ångerkänslor med panikattacker pga att jag tog ssri och att mitt liv kan vara förstört. Är gift och funderar på att skilja mig då jag inte kan tillfredsställa min fru.

Fråga din läkare vad ditt testosteron ligger på. 10-30 är normalt. Påstår man att man kan ligga under 10 och det ändå är normalt, så är det skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in