• 1
  • 2
2014-06-20, 20:51
Medlem
men citatet säger i sig självt bara till dem som har möjlighet att utvecklas den innebörden finns inbyggd i citatet.
det förstår man ju av citatet att döma. Om man inte har möjlighet kan inte citatet vara riktat till en.
Citera
2014-06-20, 21:01
Medlem
goran744s avatar
Det skall inte få finnas ett krav som säger så här måste du vara
Du skall vara den du är och ändå lyckas, att det du endast behövde var att vara du.
Citera
2014-06-20, 21:12
Medlem
jag måste på något sätt redigera om citatet och få dem att förstå att:

jag menar inte att alla kan lyckas lika långt eller nå lika långt men att man får möjlighet att nå så långt man kan efter sin förmåga. Så långt ens förmåga tillåter.
sedan kommer alla olika långt. Vissa längre än andra. Men får möjlighet att komma så långt man kan efter sin förmåga. Det finns en gräns för alla hur långt man kan lyckas vissa kommer bara lite grann andra kommer långt framåt

Vissa är duktigare än andra ja.

Men citatet är ett sätt att upplysa uppmana människor om att man ska försöka lyckas så långt ens förmåga tillåter och bär en

jag tycker citatet säger i sig självt bara till dem som har möjlighet att utvecklas
det förstår man ju av citatet att döma. Om man inte har möjlighet kan inte citatet vara riktat till en.

___

HUR ska man formulera citatet så att man förstår detta ??
Senast redigerad av nyplfl 2014-06-20 kl. 21:15.
Citera
2014-06-20, 21:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyplfl
jag måste på något sätt redigera om citatet och få dem att förstå att:

jag menar inte att alla kan lyckas lika långt eller nå lika långt men att man får möjlighet att nå så långt man kan efter sin förmåga. Så långt ens förmåga tillåter.
sedan kommer alla olika långt. Vissa längre än andra. Men får möjlighet att komma så långt man kan efter sin förmåga. Det finns en gräns för alla hur långt man kan lyckas vissa kommer bara lite grann andra kommer långt framåt

Vissa är duktigare än andra ja.

Men citatet är ett sätt att upplysa uppmana människor om att man ska försöka lyckas så långt ens förmåga tillåter och bär en

jag tycker citatet säger i sig självt bara till dem som har möjlighet att utvecklas

___

HUR ska man formulera citatet så att man förstår detta ??

Jag tar citatet som att det menas att man lyckas då man klarar av att bara vara jag och utan att tänka då på värdsliga saker som man tycker är lycka. Tex bra jobb, fint jobb med mera.
Att man liksom endast stannar vid att man lyckas utan att vara ett måste för någon eller sig själv.
Så uppfattar jag citatet
Citera
2014-06-21, 08:43
Medlem
LucNNs avatar
Jag tolkar citatet som en utav dina substanslösa produktioner. Ett filosofiskt skämt jag hörde en gång går:

- nej, professor, du tolkar mitt argument fel.
- hurdå?
- det var i alla fall inte det jag menade, för jag hade inte tänkt mig att det skulle finnas motargment.

(Bättre på engelska. Korta av det långa är att din trådstart är ett bättre skämt än skämtet. Du borde ge upp och ägna dig åt att gräva eller liknande.)
Citera
2014-06-21, 10:50
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vissa krav är tom inskrivna i lag. Det finns mängder av saker man inte är tillåten att göra. Det är t ex inte tillåtet att "vara" en seriemördare.
Citera
2014-06-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag tolkar citatet som en utav dina substanslösa produktioner. Ett filosofiskt skämt jag hörde en gång går:

- nej, professor, du tolkar mitt argument fel.
- hurdå?
- det var i alla fall inte det jag menade, för jag hade inte tänkt mig att det skulle finnas motargment.

(Bättre på engelska. Korta av det långa är att din trådstart är ett bättre skämt än skämtet. Du borde ge upp och ägna dig åt att gräva eller liknande.)

Precis, det verkar som att han väntar på ett specifikt svar.
En agenda står bakom citatet.
Citera
2014-06-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vissa krav är tom inskrivna i lag. Det finns mängder av saker man inte är tillåten att göra. Det är t ex inte tillåtet att "vara" en seriemördare.

Det är inte otillåtet rent universellt att vara en seriemördare. Alla kan och får vara det.
Otillåtet i det mänskliga samhället, ja. Men det är en helt annan sak.

Dom enda lagarna vi MÅSTE följa är de fysiska. Annars är det fritt fram för vad som helst.
Senast redigerad av ivanivan 2014-06-21 kl. 20:56.
Citera
2014-06-21, 20:49
Medlem
Opportunitiess avatar
Räcker väl med tre ofta väl valda ord för att beskriva det du vill föra fram: "var dig själv"
Citera
2014-06-22, 12:49
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ka...ofen_49205.svd

Utdrag ur artikeln:

I flera tal på senare tid har Bo Lundgren berättat om sin fyraårige son som protesterar hej vilt när pappa ska försöka borsta tänderna eller klä på honom på morgnarna. Kan själv! utropar då sonen och det har inspirerat moderatledaren.
- Det är vad vår politik handlar om. I grunden är människan stark, hon kan och vill bestämma själv. När man hamnar i en svacka ska det alltid finnas ett nätverk som skyddar, men annars ska alla ha stor frihet att forma sina egna liv.

___

den texten fick mig att förstå vad Bo Lundgren egentligen ville säga:

Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara"
Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas

Citatet är en tolkning av Bo Lundgrens politiska filosofi. Agendan bakom citatet handlar om att människan är väldigt stark. Hon behöver ingen som vägleder henne eller säger hur hon behöver vara. Hon kan vara den hon är och det duger och hon lyckas. Men människan är ju väldigt komplex medan ett djur är enklare.

Tyvär man kan inte applicera det på människan........det finns inga "supermänniskor"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in