2014-06-20, 01:31
Medlem
Logiskt tänkande är ganska vanligt.
Vad är skillnaden mellan logiskt tänkande och geometriskt tänkande?
Citera
2014-06-20, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Nagot logiskt tankande finns inte. Daremot finns logiskt riktiga resonemang ( tankande ), men det ar mycket ovanligt att en person resonerar korrekt.
Citera
2014-06-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Nagot logiskt tankande finns inte. Daremot finns logiskt riktiga resonemang ( tankande ), men det ar mycket ovanligt att en person resonerar korrekt.

Försök till tankesätt då, många strävar ju efter att tänka logiskt.
Men för mig som försöker tänka geometriskt, så är logik ett mönster bland andra.
Senast redigerad av ivanivan 2014-06-20 kl. 19:14.
Citera
2014-06-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman

All mental aktivitet och handling är logisk.
Det är mottagaren som inte har kunskap om vad som egentligen sker.
Mottagaren feltolkar faktan och gör ologiska slutsatser?
Det är alltid andra som är ologiska Xd (lite honana och ägget här)
Senast redigerad av peertop 2014-06-20 kl. 19:31.
Citera
2014-06-20, 22:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Logiskt tänkande är det hjärnan räknar ut själv och snabbt medan den geometriska tänkandet är något din hjärna räkna ut genom motion av intellektet och tar längre tid.
Citera
2014-06-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Logiskt tänkande är det hjärnan räknar ut själv och snabbt medan den geometriska tänkandet är något din hjärna räkna ut genom motion av intellektet och tar längre tid.

Geometriskt tänkande är metaforiskt tänkande?
Att omvandla det sinnena tar in till ett eller olika mönster som kan appliceras på alla områden?
Citera
2014-06-20, 22:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Geometriskt tänkande är metaforiskt tänkande?
Att omvandla det sinnena tar in till ett eller olika mönster som kan appliceras på alla områden?

Jag menar att logik är hjärnans snabb svar åt mig medan det geometriska är något utifrån som skall räknas ut och delas in i mönster osv . Det tar tid för hjärnan att geometra sig. Det är så jag menar.
kan inte förklara vad jag menar eftersom jag inte har orden för att förklara det korrekt.
Citera
2014-06-24, 11:28
Medlem
Jag har ingen koll på begreppet geometriskt tänkande, så rätta mig om jag är ute och cyklar, men av de förklaringar ni skrivit om här verkar det som ett tänkande som kräver ökad kontakt mellan hjärnhalvorna. Det leder på så sätt till en förmåga att kunna se sammanhang och helheter mellan olika små delar, som vår logiska hjärna (vänster hjärnhalva) redan räknat ut för sig, och t.ex. former, metaforer och känslor (höger hjärnhalva). Kan det stämma?

Det geometriska tänkandet känns även som ett sätt att tänka utan att blanda in skriftspråket. Kanske behövs detta för att vi inte ska fastna i förklaringar, som blir till sanningar, utan lita på vår egen förmåga att förstå och lösa problem. Om vi har ett geometriskt problem inom matematiken, är ofta den klassiska lösningen att lösa problemet genom matematiska formler vi kan utantill, ofta utan att veta hur de egentligen fungerar. Att istället lösa problemet geometriskt skulle i så fall innebära att skapa "egna lösningar", bara med hjälp av det vi ser i formen. Om det ligger något i detta skulle jag säga att geometriskt tänkande faktiskt måste vara en blandning mellan logiskt tänkande och kreativitet.
Citera
2014-06-24, 12:32
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Ingenting kan bestämmas som riktigt. Logisk slutsats är vad observatören finner logiskt. Någon objektiv logik existerar tydligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in