Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Jag tror att det kan bli livstid i HR om hon döms fullt ut enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Om du inte tycker det så tycker jag att du ska anmäla åklagaren för tjänstefel då han återigen yrkar på livstid i överklagandet till HR. Planering, direkt uppsåt, lidande för BO samt en styckning och dumpning i skogen som grädde på moset är klockren livstid enligt min uppfattning. Om du tolkar praxis som 18 år så får det vara din tolkning men det är inte min iaf.
Jag har inget behov av att ”ha rätt”. Men jag kan visa lite mer om hur jag tänker, vad jag grundar mina slutsatser på.
Det du (och HD ref i NJA 2013 s 376, nr 14 i det s k Bajonettfallet, se
http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD013376.htm) återger i ditt tidigare inlägg från de förarbeten (prop. 2008/09:118) som ligger till grund för den lag som är tillämplig i Jonna-fallet är exempel på ”försvårande omständigheter” som bör innebära att längre straff utdöms vid mord. Det är alltså inte exempel på omständigheter som bör ge livstidsstraff.
HD resonerade i det nämnda målet om straffpåföljder och att normalstraffet för mord får anses vara 14 år. Sedan har man att lägga till tid vid försvårande omständigheter samt dra av tid vid förmildrande omständigheter. Det har också vad domstolen gjort i Jonna-fallet och landat på 16 år. Det som kan komma till tror jag alltså är maximalt ytterligare 2 år om Hovrätten bedömer Jonnas uppsåt som starkare. Och det är riktigt som du skriver att det är min bedömning – men jag grundar bedömningen på gällande lag och praxis, inte på tyckande eller personliga värderingar.
Det kan även tilläggas att maxstraffet för griftefridsbrott är 2 år, Jonna har här fått 1,5 år, alltså nära maxstraffet. Maxstraffet på 2 år vill jag minnas är förbehållet än mer grymma behandlingar av den dödes kropp. När det gäller det här finns knappast något utrymme att höja Jonnas straff i denna del.
När det sedan gäller vilka mord som ska ge livstid nämns följande i nämnda förarbeten (s. 43):
”Fängelse på livstid bör förbehållas de allvarligaste fallen, dvs. där det finns skäl att döma till ett svårare straff än fängelse i 18 år. Fängelse på livstid kan t.ex. väljas när domstolen ska bestämma ett gemensamt straff för flera mord eller ett mord och annan allvarlig brottslighet eller när den tilltalade tidigare har dömts för särskilt allvarlig brottslighet. I flertalet fall av mord bör ett tidsbestämt straff vara tillräckligt.”
Livstid kan således utdömas i de allvarligaste fallen, i de flesta fall ska ett tidsbegränsat straff vara tillräckligt. Livstid blir alltså aktuellt i följande situationer:
- Vid flera mord
- Vid mord + annan allvarlig brottslighet
- Vid tidigare dom för särskilt allvarlig brottslighet
Utöver det nämnda har följande faktorer visat sig utgöra skäl för livstid:
- Gärningsman och offer har varit närstående
- Gärningen har företagits inför offrets och gärningsmannens gemensamma barn
Det här framgår i en rättsfallsanalys jag kan rekommendera, se:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449601&fileO Id=4466375
Men finns förmildrande omständigheter är inte ens någon av nämnda faktorer tillräckliga för att ge livstid. I det nämnda Bajonettmålet menade HD att brottet i sig motiverade ett livstidsstraff men utdömde ett tidsbegränsat straff med hänsyn till att gärningsmannen utförde brottet under psykisk störning.
När det gäller Jonna-fallet så saknas
någon av de försvårande omständigheter (som jag radat upp ovan) för att ge livstid. Så slutsatsen blir som sagt att livstid inte kan bli aktuellt för Jonna i Hovrätten utifrån gällande lag och praxis.
Kan även säga något om den senaste lagändringen som gäller numera (från den 1 juli 2014). I förarbetena (prop. 2013/14:194) sägs bland annat (s. 20):
”Utgångspunkten vid bedömningen av straffvärdet för ett mord som varken inrymmer förmildrande eller försvårande omständigheter är i dag fängelse i 14 år (NJA 2013 s. 376). Av praxis följer att tidsbestämda straff däröver tillämpas i de fall omständigheterna sammantagna är försvårande. Det är för dessa fall av uppsåtligt dödande som regeringen anser att det finns skäl att i stället välja livstids fängelse. Förhållanden som tidigare i princip endast beaktats i skärpande riktning vid straffmätningen av det tidsbestämda straffet bör alltså i stället tala för ett livstidsstraff. Dessa fall skulle, tillsammans med livstidsfallen, statistiskt sett motsvara majoriteten av alla fängelsedömda för mord. I den bemärkelsen uttrycker den föreslagna ordningen ett slags normalstraff.”
Följden av det här blir – såvitt jag kan förstå det – att samtliga mord som tidigare gett ett tidsbegränsat straff på mer än 14 år nu i stället kommer att ge livstid. Såsom i Jonna-fallet. Normalstraffet vid mord utan vare sig försvårande eller förmildrande omständigheter blir 18 år i stället för 14 år som tidigare (som vid tidpunkten för Jonnas mord). Så som sagt – Jonna hade flyt när det gäller tidpunkten för mordet…