Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-08, 14:07
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Ang. Paragraf 7 undersökningen som kommer att göras. Finns det någon möjlighet att man som GM kan "fejka" sitt psykiska tillstånd för att senare slippa kunna bli dömd till fängelse och istället vård? Eller hur funkar det?
Om läkaren misstänker att det föreligger en psykisk störning kommer hen att rekommendera en stor undersökning.
Citera
2014-07-08, 14:08
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera dock att det räcker alldeles utmärkt att ha erkänt grovt vållande till annans död för att bli föremål för en RPU. Informationen kan alltså i sig inte användas för att avgöra om JH vid det här laget har erkänt mer än så.

Ja, så är det.
Egentligen spelar det inte så stor roll vad hon erkänner utan vad som kommer fram i förundersökningen. I ex. Ängelholmsmordet (som också berodde på svartsjuka) påstod gärningskvinnan att hon blivit provocerad vilket inte stämde med vad som kom fram genom andra.

Citat:
Ang. Paragraf 7 undersökningen som kommer att göras. Finns det någon möjlighet att man som GM kan "fejka" sitt psykiska tillstånd för att senare slippa kunna bli dömd till fängelse och istället vård? Eller hur funkar det?

Om det råder misstanke om APS (allvarlig psykisk störning) görs en stor undersökning (RPU), vilket brukar göras vid mord som inte är utförda av kriminella nätverk. Du kan kanske "fejka" dig till en stor undersökning men du får inte vård utifrån Paragraf 7. Den görs i syfte att konstatera om en stor undersökning ska göras.
Citera
2014-07-08, 16:50
Medlem
Avspärrningarna runt gården är borta nu.
Citera
2014-07-08, 17:02
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är viktigt att poliser ska kunna "prata bredvid mun". Annars skulle rättssäkerheten vara ur spel, men det ligger givetvis också ett ansvar i det.

På vilket sätt skulle rättssäkerheten vara ur spel, om Poliser inte fick prata bredvid mun?
Citera
2014-07-08, 17:31
Medlem
afvongreves avatar
Citat:

Psykvård är ingen lek kan jag tala om. Jag har en "kompis" som varit inlagd och nattpersonalen vill du inte uppleva! De kommer från jordens alla hörn och de tycker inte speciellt synd om psyksjuka svenskar... Många män som jobbar natt och från många olika länder.
Citera
2014-07-08, 17:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Psykvård är ingen lek kan jag tala om. Jag har en "kompis" som varit inlagd och nattpersonalen vill du inte uppleva! De kommer från jordens alla hörn och de tycker inte speciellt synd om psyksjuka svenskar... Många män som jobbar natt och från många olika länder.
Och det behöver alls inte innebära att man kommer ut snabbare bara för att man döms
till psykvård istället för fängelse. Även om det finns enstaka exempel på motsatsen.
Citera
2014-07-08, 17:49
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och det behöver alls inte innebära att man kommer ut snabbare bara för att man döms
till psykvård istället för fängelse. Även om det finns enstaka exempel på motsatsen.

Nej och hur mår man när kommer ut från den "vården"? Min kompis hade ju inte mördat någon men ändå blev hon behandlad som skit av männen (nattpersonalen). De kvinnor som klarar sån "vård" måste vara starka.
Citera
2014-07-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det ser ut som att det rinner något rött (blod?) i ändan på det ena paketet.

Det verkar som att de täppt till läckan...

Tycker det syns att det är delar av en kropp i paketen, det stora längst bak verkar vara torson med huvudet kvar
Citera
2014-07-08, 21:39
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tycker det syns att det är delar av en kropp i paketen, det stora längst bak verkar vara torson med huvudet kvar

Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att paketen innehåller kroppsdelar. Tänk de anhöriga som ska behöva se detta i blaskorna, uppdelad och paketerad. Det är alltför bisarrt och groteskt.
Citera
2014-07-08, 22:54
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
På vilket sätt skulle rättssäkerheten vara ur spel, om Poliser inte fick prata bredvid mun?

Missförstå mig rätt, meddelarskyddet finns för att vi ska ha en möjlighet till insyn i offentligheten. Skulle arbetsgivaren få snoka om vem som sagt vad skulle vi till slut inte få veta något. Tyvärr missbrukas det ibland av omdömeslösa poliser som läcker "fel" uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av radbean

Jag tyckte likadant...

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att paketen innehåller kroppsdelar. Tänk de anhöriga som ska behöva se detta i blaskorna, uppdelad och paketerad. Det är alltför bisarrt och groteskt.

Jag tror inte de anhöriga mår så mycket bättre av att det står STYCKMORD på löpsedlarna för den delen heller. Vi får hoppas att de inte följer nyhetsrapporteringen om detta.
Citera
2014-07-08, 23:16
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwaserty123
Du hittar länken på sidan 467
(FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.
Ursäkta men.
Någon som vet vad för "pinnar" som de till synes lagt ovanpå liksäcken i filmen?
Citera
2014-07-08, 23:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Ursäkta men.
Någon som vet vad för "pinnar" som de till synes lagt ovanpå liksäcken i filmen?
Det ser ut som en pappersrulle. Otänkbart att polisen skulle lägga det ovanpå kroppsdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in