2014-08-27, 23:42
Medlem
anteri17s avatar
Man ska inte underskatta betydelsen av att ett avancemang visar hela Fotbollssverige att CL-spel är möjligt. Dragningskraften kommer också öka vilket gäller alla AS-lag. Malmö kan ses som ett kvitto på en upcoming liga. Dessutom måste andra lag ta upp kampen med MFF. Man måste sätta resultat och utveckling framför att sälja bort sig från ett SM-guld. Bra svenska spelare kan även se Malmö som ett alternativ framför Holland och Danmark. Det gör MFF konkurrenskraftiga och säljande klubbar rikare. Svenska spelare få också matcher på högsta nivå. Det gynnar svensk fotboll och unga spelare. Det skapar förebilder, möjligheter och synkroniserade viljor. Sedan har vi det med rankingpoängen som kommer underlätta i fem år framöver och i sig ge snöbollseffekter. Det är bara ignorant att inte inse att det här gynnar svensk fotboll i stort.
Citera
2014-08-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
som jag frågade tidigare idag när du skrev samma sörja: kan du komma med några lag som börjat vinna ligan år efter år bara för att de tog sig till CL ett år?
Rosenborg vann Norska ligan 13 år i rad efter att man kvalificerat sig till Champions League. Detta under en tid då pengar för avancemang inte var i närheten så stora som idag. Anledningen till att de tappat är bla därför att Norska klubbar har en helt annan tillförsel av externt kapital från privata investerare än övriga nordiska länder.

Bara en sån sak som att Malmö kommer ha intäkter som ligger i spannet 3-400 miljoner kronor säger väl en hel del? Det är ungefär vad övriga i topp-4 har tillsammans. Någon annan användare skrev ju att en stor del av pengarna inte kommer att gå till spelarinköp (Man har ju förvisso den spetsigaste och bredaste i Allsvenskan redan nu), utan för att betala av på arenalånet. Det innebär att räntan man betalar i framtiden kommer att vara lägre och att större del av intäkterna kan gå till att antingen utveckla den sportsliga verksamheten eller att betala av ännu mer av arenan.

Man är redan innan avancemanget överlägset störst gällande intäkter i svensk fotboll, mycket pga att man äger sin egen arena vilket man är ensamma om i Sverige. Vad talar för att Malmö som lag och förening INTE skulle vara starkare nästa år?

Vad talar för att övriga lag i Sverige ska kunna utmana Malmö i framtiden när man redan i år inte rår på dem?
Citera
2014-08-27, 23:47
Avslutad
Jag borde skriva ned några läsvärda och kloka tankar om Malmö, matchen och CL. Men fan heller!

MAAAAAAALMÖÖÖÖÖÖ!!!

Fan vad roligt med svenskt i CL.
Citera
2014-08-27, 23:47
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
som jag frågade tidigare idag när du skrev samma sörja: kan du komma med några lag som börjat vinna ligan år efter år bara för att de tog sig till CL ett år?
År efter år är ju en överdrift, men Köpenhamn har ju vunnit ligan fem gånger sedan de kvalificerade sig för CL för första gången 06-07. Rosenborg har väl jag-vet-inte-hur-många mästerskapsvinster.

Risken är alltså inte att en klubb vinner år för år, utan att en klubb drar ifrån såpass mycket att de har chans på ligan varje säsong, och vinner den med jämna, små, mellanrum.
Citera
2014-08-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Rosenborg vann Norska ligan 13 år i rad efter att man kvalificerat sig till Champions League. Detta under en tid då pengar för avancemang inte var i närheten så stora som idag. Anledningen till att de tappat är bla därför att Norska klubbar har en helt annan tillförsel av externt kapital från privata investerare än övriga nordiska länder.

Bara en sån sak som att Malmö kommer ha intäkter som ligger i spannet 3-400 miljoner kronor säger väl en hel del? Det är ungefär vad övriga i topp-4 har tillsammans. Någon annan användare skrev ju att en stor del av pengarna inte kommer att gå till spelarinköp (Man har ju förvisso den spetsigaste och bredaste i Allsvenskan redan nu), utan för att betala av på arenalånet. Det innebär att räntan man betalar i framtiden kommer att vara lägre och att större del av intäkterna kan gå till att antingen utveckla den sportsliga verksamheten eller att betala av ännu mer av arenan.

Man är redan innan avancemanget överlägset störst gällande intäkter i svensk fotboll, mycket pga att man äger sin egen arena vilket man är ensamma om i Sverige. Vad talar för att Malmö som lag och förening INTE skulle vara starkare nästa år?

Vad talar för att övriga lag i Sverige ska kunna utmana Malmö i framtiden när man redan i år inte rår på dem?

rosenborg vann även ligan 5 av 7 år innan de lyckades kvala till CL. kan det möjligtvis kanske vara så att de till slut tog sig till CL på grund av att de dominerade ligan i flera år före de lyckades kvala dit, och inte tvärtom?

kollade upp lite "debut"-lag på wiki från säsongerna för 5-6 år sedan för att se hur det gått för dom efter deras debut (eller första CL på länge)

2008-09, Cluj - vunnit ligan 2/6 år sedan dess
2008-09, AaB - vunnit ligan 1/6 år sedan dess, inte ens slutat top 4 något av de andra åren
2008-09, BATE borisov - hade tydligen varit med i CL 2 år före detta också, och flertalet gånger efter åt, vunnit ligan varenda år sedan 90-talet, uppenbarligen inte pga deras intåg i CL som de vinner ligan varje år.

2009-10, Maccabi Haifa - senast i CL 2002-03, vunnit ligan 2/5 år sedan 09-10
2009-10, Unirea Urziceni - inte vunnit ligan en enda gång sedan 08-09

som AIKare skakar jag inte direkt för att Malmö lyckades ta sig till CL, det finns bra mycket fler exempel på lag som inte fått monopol på ligaguld efter att tagit sig till CL en säsong, än lag som fått det.
Citera
2014-08-27, 23:54
Medlem
anteri17s avatar
Och vilken loosermentalitet bland svenska fans. Det är upp till de konkurrerande klubbarna att leverera. Både i AS och i Europa. Det funkar inte att åka ut mot kazaker och bottenlag från Portugal. Höj er.
Citera
Medlem
Citat:
rosenborg vann även ligan 5 av 7 år innan de lyckades kvala till CL. kan det möjligtvis kanske vara så att de till slut tog sig till CL på grund av att de dominerade ligan i flera år före de lyckades kvala dit, och inte tvärtom?

kollade upp lite "debut"-lag på wiki från säsongerna för 5-6 år sedan för att se hur det gått för dom efter deras debut (eller första CL på länge)

2008-09, Cluj - vunnit ligan 2/6 år sedan dess
2008-09, AaB - vunnit ligan 1/6 år sedan dess, inte ens slutat top 4 något av de andra åren
2008-09, BATE borisov - hade tydligen varit med i CL 2 år före detta också, och flertalet gånger efter åt, vunnit ligan varenda år sedan 90-talet, uppenbarligen inte pga deras intåg i CL som de vinner ligan varje år.

2009-10, Maccabi Haifa - senast i CL 2002-03, vunnit ligan 2/5 år sedan 09-10
2009-10, Unirea Urziceni - inte vunnit ligan en enda gång sedan 08-09
Det där är jävligt intetsägande siffror. Vet du varför? Därför att du inte tar någon som helst hänsyn till rådande ekonomiska situation i konkurrerande klubbar.

Malmö var överlägset störst sett till intäkter redan förra året, man är ensamma om att äga sin egen arena och har i år den trupp med bäst spetskompetens samt störst bredd.

Du negligerar det faktum att Malmö i år kommer att ha lika stora intäkter som övriga topplag sammanlagt. Inte sen IFKs dominans på 90-talet (Det var ju också jävligt bra för svensk fotboll eller hur?..) har något svenskt lag haft så goda förutsättningar gentemot övriga lag.

Det jag sätter mig emot är påståendet om att det här kommer att gynna svensk fotboll. Antagligen kommer intresset att öka något, kanske förbättras vår ranking något. Men i slutändan återkommer vi till faktumet att vi nu har ett lag som är så överlägset mycket starkare ekonomiskt än sina konkurrenter.
Senast redigerad av Tiddlywank 2014-08-27 kl. 23:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
År efter år är ju en överdrift, men Köpenhamn har ju vunnit ligan fem gånger sedan de kvalificerade sig för CL för första gången 06-07. Rosenborg har väl jag-vet-inte-hur-många mästerskapsvinster.

Risken är alltså inte att en klubb vinner år för år, utan att en klubb drar ifrån såpass mycket att de har chans på ligan varje säsong, och vinner den med jämna, små, mellanrum.

ja, men de vann också ligan 4 av de 6 senaste åren före de tog sig till CL. inget tyder på att de har blivit relativt starkare sina inhemska motståndare för att de till slut tog sig till CL. rosenborg tog jag upp i en post ovan, även om det är svårt att inte säga att de totalt dominerade ligan efter de tog sig till CL, så var de inte långt ifrån att göra det före de tog sig till CL heller, 5 av 7 segrar säsongerna före de tog sig till CL.
Citera
2014-08-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Det där är jävligt intetsägande siffror. Vet du varför? Därför att du inte tar någon som helst hänsyn till rådande ekonomiska situation i konkurrerande klubbar.

Malmö var överlägset störst sett till intäkter redan förra året, man är ensamma om att äga sin egen arena och har i år den trupp med bäst spetskompetens samt störst bredd.

Du negligerar det faktum att Malmö i år kommer att ha lika stora intäkter som övriga topplag sammanlagt. Inte sen IFKs dominans på 90-talet (Det var ju också jävligt bra för svensk fotboll eller hur?..) har något svenskt lag haft så goda förutsättningar gentemot övriga lag.

uppenbarligen bättre än vad nästkommande decenium blev, två andra lag lyckades ta sig till CL bara år efter IFK dominerat.

bra att det är jävligt intetsägande siffror! det är såklart bara i sverige ett lag kommer bli total-dominanta efter ha tagit sig till CL en enda gång, i alla andra ligor är lagen svinrika och CL-pengarna gör ingen vidare skillnad. så är det nog.

vi återkommer om 5 år när malmö inte varit alls så dominerade som du tror.

@din edit: jag säger inte emot dig i att det inte är någon självklarhet att det skulle "gynna svensk fotboll" heller som vissa vill få det till. skillnaden detta kommer göra för vår ranking är ju självklart ganska liten. som sagt, max att vi får några fler seedade matcher i europa league-kval eller liknande. det är inte precis så att vi ligger på gränsen till direktplats till CL nu som vissa verkar tro
Senast redigerad av M.S 2014-08-28 kl. 00:02.
Citera
2014-08-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Och vilken loosermentalitet bland svenska fans. Det är upp till de konkurrerande klubbarna att leverera. Både i AS och i Europa. Det funkar inte att åka ut mot kazaker och bottenlag från Portugal. Höj er.

fan, jag har sett det typ fem gånger senaste månaden och bitit mig i läppen, men jag kan bara inte motstå längre. looser betyder lösare på engelska, ordet du söker är loser.
Citera
2014-08-28, 00:00
Medlem
hobokens avatar
Trots att jag håller på Djurgården är det kul ändå. Måste erkänna att jag alltid haft ett gott öga till MFF, och på lång sikt gynnar det svensk fotboll som helhet. Däremot är det såklart väldigt surt att ett lag kommer att få en så stor konkurrensfördel som kommer göra det helt omöjligt för övriga klubbar att bli konkurrenskraftiga på kort sikt. Men folk tenderar att inte vara långsiktiga: om man får välja mellan att få 500 kr idag eller 1000 kr om ett år väljer en stor andel att få pengarna idag. Se den större bilden, och förstå vad det på lång sikt skapar för förutsättningar för alla lag.

E: En sak till vill jag ha sagd. Jag hoppas för Fotbollssveriges skull att inte MFF och PSG lottas i samma grupp. Det hade blivit för mycket att hantera.
Senast redigerad av hoboken 2014-08-28 kl. 00:05.
Citera
2014-08-28, 00:01
Medlem
Duerfians avatar
Malmö var ju redan innan på väg att vinna allsvenskan för andra året i rad, innan några CL-pengar ramlat in. De har den bästa och bredaste truppen i ligan så det känns lite krystat att börja argumentera att de i framtiden kommer vinna på grund av pengatillskottet.

På lång sikt är det bra för Allsvenskan att svenska lag har framgångar i Europa, även om de är relativt blygsamma. Det hoppas jag de flesta instämmer i, oavsett vilket lag man håller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in