2014-06-18, 15:27
Medlem
TheGamers avatar
Hej!

Jag råkade precis ha sönder ena glaset i ena fönstret i köket ( två glas i varje fönster ), det var en liten spricka i glaset sedan ( tror jag ) typ vårkanten förra året, eftersom jag sällan rör rutorna så var det bara där en dag och var så smått att jag sket i det, d.v.s sade inget till hyresvärden utan simpelt körde på, tills för en halvtimme sedan.

Fönstren kan lutas inåt, för att öppna glipor högst upp, och i det läget hade jag fönstret i men ville öppna upp det helt, för att se ner till porten, dumt nog är fönstren ganska gamla och ja, låset hoppade inte helt ur och jag mjukt öppnade upp och ja, sprickan spred sig från ena sedan till andra sidan utav rutan, inget glassplitter, ingen skadad, utan glaset är "helt" med en enorm spricka.

Jag har hemförsäkring mellan hos Folksam, vilket jag misstänker "otursskyddet" täcker en olycka som denna, jag hittar dock inget om självrisk. Jag har kontaktat hyresvärden men så klart slutade deras samtalstid 14.00.. Så får ringa imorgon, men tänkte fråga lite här först då jag är helt ny om detta;

Måste de byta ut hela fönstret eller endast ena rutan?
Täcker min försäkring detta?
Om försäkring täcker, vad blir självrisken?
Kan jag på något sätt få hyresvärden att stå för hela kostnaden?

Liten sidfråga, var det dumt utav mig att inte rapportera den lilla sprickan när jag väl upptäckte det?

Jag är inte så jättepepp på att lägga ut massa pengar just nu, speciellt inte något som detta och självklart var denna incident en olycka.

Har jag missat något så får ni gärna fråga/tillägga.

M.v.h
Citera
2014-06-18, 15:51
Medlem
Hyresvärden har skyldighet att underhålla sina fastigheter och svarar för reparationer samt underhåll. Som hyresgäst har dock du ansvar för skador som vållas i lägenheten om skadan uppstod p.g.a. vårdslöshet. Det är din plikt att se till att lägenheten är i gott skick. Se Jordabalken kap 12 nedan.
Citat:
24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill
hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande
eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll
eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där
utför arbete för hans räkning.
Citera
2014-06-18, 16:05
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Hej!

Jag råkade precis ha sönder ena glaset i ena fönstret i köket ( två glas i varje fönster ), det var en liten spricka i glaset sedan ( tror jag ) typ vårkanten förra året, eftersom jag sällan rör rutorna så var det bara där en dag och var så smått att jag sket i det, d.v.s sade inget till hyresvärden utan simpelt körde på, tills för en halvtimme sedan.

Fönstren kan lutas inåt, för att öppna glipor högst upp, och i det läget hade jag fönstret i men ville öppna upp det helt, för att se ner till porten, dumt nog är fönstren ganska gamla och ja, låset hoppade inte helt ur och jag mjukt öppnade upp och ja, sprickan spred sig från ena sedan till andra sidan utav rutan, inget glassplitter, ingen skadad, utan glaset är "helt" med en enorm spricka.

Jag har hemförsäkring mellan hos Folksam, vilket jag misstänker "otursskyddet" täcker en olycka som denna, jag hittar dock inget om självrisk. Jag har kontaktat hyresvärden men så klart slutade deras samtalstid 14.00.. Så får ringa imorgon, men tänkte fråga lite här först då jag är helt ny om detta;

Måste de byta ut hela fönstret eller endast ena rutan?
Täcker min försäkring detta?
Om försäkring täcker, vad blir självrisken?
Kan jag på något sätt få hyresvärden att stå för hela kostnaden?

Liten sidfråga, var det dumt utav mig att inte rapportera den lilla sprickan när jag väl upptäckte det?

Jag är inte så jättepepp på att lägga ut massa pengar just nu, speciellt inte något som detta och självklart var denna incident en olycka.

Har jag missat något så får ni gärna fråga/tillägga.

M.v.h

Det går på hemförsäkringen. Någon tusenlapp kostar det att byta en normalstor sovrumsruta (3-glas)
Citera
2014-06-18, 17:54
Medlem
Sereenas avatar
Beroende på hur din hyresvärd är så kan hyresvärden ta kostnaden också. Dom är dock lite kinkigare om det är den innre rutan, yttre glaset har iaf vi alltid fått bytt utan kostnad när idioter pajjat den utifrån (lekande ungar mm).
Citera
2014-06-18, 19:11
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det går på hemförsäkringen. Någon tusenlapp kostar det att byta en normalstor sovrumsruta (3-glas)

Vad bra, vet jag i alla fall att den täcks. Dubbelkollade rutan, är bara 2-glas. Kostar det runt tusenlappen utan försäkring eller är det självrisken?

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beroende på hur din hyresvärd är så kan hyresvärden ta kostnaden också. Dom är dock lite kinkigare om det är den innre rutan, yttre glaset har iaf vi alltid fått bytt utan kostnad när idioter pajjat den utifrån (lekande ungar mm).

Min är på insidan, d.v.s den som jag kan ta på inomhus. Pratade med en som bott i granntrappen, det är precis samma fönster/glas sedan han bodde här och det är nästan 20 år sedan, det är inget jag kan ha som argument att de ska fixa det? Att det typ är slitage eller liknande?
Citera
2014-06-18, 19:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Vad bra, vet jag i alla fall att den täcks. Dubbelkollade rutan, är bara 2-glas. Kostar det runt tusenlappen utan försäkring eller är det självrisken?

Min är på insidan, d.v.s den som jag kan ta på inomhus. Pratade med en som bott i granntrappen, det är precis samma fönster/glas sedan han bodde här och det är nästan 20 år sedan, det är inget jag kan ha som argument att de ska fixa det? Att det typ är slitage eller liknande?

Du kan ju alltid testa, har en vettig hyresvärd så är dom inte omöjliga.
Citera
2014-06-18, 19:23
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Bara att höra av sig till hyresvärden så kommer dom och byter. Fönstret kan svälla och sätta sig ganska kraftigt och gå sönder när man öppnar dom

Källa: egen erfarenhet
Citera
2014-06-18, 19:25
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Du kan ju alltid testa, har en vettig hyresvärd så är dom inte omöjliga.

Min verkar inte heller allt för besvärliga och jag är, enligt mig själv, inte en dålig kund, så jag hoppas att de hjälper mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Bara att höra av sig till hyresvärden så kommer dom och byter. Fönstret kan svälla och sätta sig ganska kraftigt och gå sönder när man öppnar dom

Källa: egen erfarenhet

Problemet är inte vem som byter, det fixar sig alltid på ett eller annat sätt ( alkohol + lite tid, skämt åsido ), problemet är pengarna, jag har aldrig varit med om trasiga rutor förr, men får ta upp det imorgon och hoppas på det bästa.

Tack för svar.
Citera
2014-06-19, 17:37
Medlem
Citat:
Hyresvärden är skyldig att reparera olyckor, inne som ute så att värden bytt era fönster är inte alls konstigt; det är dess plikt!

I TS fall kanske det hade varit frågan om att värden skulle ha ansvar för fönstret om sprickan en dag bara uppstod utan att TS gjort någonting, men eftersom TS inte anmälde det då faller det under försummelse och han får nu troligtvis ta smällen.

Den som bäst kan tala om vad TS har för självrisk är försäkringsbolaget själva så det är bara att slå en pling eller maila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in