• 1
  • 2
2014-06-19, 12:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Problemet är ju också att antingen får du processa om ersättning, eller betala den själv. Din hemförsäkring kommer inte att ersätta den, eftersom det inte var du som orsakade skadan. Vill du ha pengar den vägen måste du alltså göra dig skyldig till försäkringsbedrägeri.

Jag skulle personligen tveklöst polisanmäla händelsen om personen är ovillig att göra rätt för sig.

Du kan ju även upprätta en anmälan gällande hemfridsbrott då hon inte lämnade din bostad efter uppmaning.

Jag tror att det går mycket långt att påstå att det kommer att handla om försäkringsbedrägeri, om man talar om att det varit tumult i bostaden mellan datorägaren och en annan person, en dator har skadats i det sammanhangen och att man vill ha ersättningen via hemförsäkringen.

Jag tror inte det finns någon klausul i hemförsäkringen som explicit säger att det måste vara försäkringstagaren som skadar sin egendom för att den skall ersättas. Egentligen (lätt sarkasm skall nu höras) tror jag faktiskt att försäkringen gäller alldeles särskilt om man får sin egendom skadad genom brott.

Att försäkringsbolaget har en regressrätt är en annan sak. Det är i så fall deras bekymmer.
Citera
2014-06-19, 12:35
Medlem
Om man ber en person avlägsna sig från sin bostad och personen inte gör det samt att denne börjar ha sönder ens ägodelar när man försöker hjälpa personen ut är rätt allavarligt. Gör en anmälan (hemfridsbrott + skadegörelse) så kommer hon att få betala skadorna.

Då man får bruka nödvändigt våld för att avlägsna en person som sätter sig på tvären från sin bostad så hoppas jag att du även gjorde det med våld!
Citera
2014-06-19, 12:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att det går mycket långt att påstå att det kommer att handla om försäkringsbedrägeri, om man talar om att det varit tumult i bostaden mellan datorägaren och en annan person, en dator har skadats i det sammanhangen och att man vill ha ersättningen via hemförsäkringen.

Jag tror inte det finns någon klausul i hemförsäkringen som explicit säger att det måste vara försäkringstagaren som skadar sin egendom för att den skall ersättas. Egentligen (lätt sarkasm skall nu höras) tror jag faktiskt att försäkringen gäller alldeles särskilt om man får sin egendom skadad genom brott.

Att försäkringsbolaget har en regressrätt är en annan sak. Det är i så fall deras bekymmer.

Nej, om skadan åsamkas av en person som man frivilligt släppt in har du som oftast inget som helst skydd för lösöre i din allriskförsäkring.
Citera
2014-06-19, 13:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, om skadan åsamkas av en person som man frivilligt släppt in har du som oftast inget som helst skydd för lösöre i din allriskförsäkring.

Det där äger nog sin riktighet (snabb koll på Folksams villkor), men då ingår inget som helst "drulle" eller "otur"-skydd heller, och då får man ändå ingen ersättning.
Citera
2014-06-20, 11:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det där äger nog sin riktighet (snabb koll på Folksams villkor), men då ingår inget som helst "drulle" eller "otur"-skydd heller, och då får man ändå ingen ersättning.

Det här blev en smula kryptiskt: Jag kollade snabbt på Folksams villkor, och fann att det som de kallar basförsäkring har tämligen värdelösa villkor för den här typen av incidenter, självförvållade eller ej. Har man inte drulle/otur/klumpfots-tillägg (typ) så får man inte ersättning alls. Har man detta tillägg är det inget krångel, mer en presentationsfråga.

Utan denna tilläggsförsäkring är givetvis enda möjligheten att stämma bekantskapen på ersättningen, om man nu inte får godvilligt betalt när eftertanken satt in. Hur ilskan kan ha nått så monumentala höjder och vilken relation man har med datormarodören i övrigt är naturligtvis en bisak, men vägs lämpligen in i beslutet att stämma eller inte.
Citera
2014-06-20, 11:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det här blev en smula kryptiskt: Jag kollade snabbt på Folksams villkor, och fann att det som de kallar basförsäkring har tämligen värdelösa villkor för den här typen av incidenter, självförvållade eller ej. Har man inte drulle/otur/klumpfots-tillägg (typ) så får man inte ersättning alls. Har man detta tillägg är det inget krångel, mer en presentationsfråga.

Utan denna tilläggsförsäkring är givetvis enda möjligheten att stämma bekantskapen på ersättningen, om man nu inte får godvilligt betalt när eftertanken satt in. Hur ilskan kan ha nått så monumentala höjder och vilken relation man har med datormarodören i övrigt är naturligtvis en bisak, men vägs lämpligen in i beslutet att stämma eller inte.

En annan intressant fråga som det här väckte är ju att om man bett personen att gå, men personen knarstannar (vilket ju uppfyller rekvisitet för hemfridsbrott), skulle då försökringen träda in och skydda eftersom då personen inte längre är frivilligt inbjuden?

Hm, morbrodern är skadereglerar på ett av de stora bolagen sen en jäkla massa år tillbaka. Jag måste fråga honom på midsommar.

Edit: hm, han var fram till pensionen 2009 skall det nog stå.
Fast gissningsvis är nog svaret att de ersätter om personen faktiskt kan lagföras för hemfridsbrott, och isåfall lär de ju omgående kräva motparten på det.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-06-20 kl. 11:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in