Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Problemet är ju också att antingen får du processa om ersättning, eller betala den själv. Din hemförsäkring kommer inte att ersätta den, eftersom det inte var du som orsakade skadan. Vill du ha pengar den vägen måste du alltså göra dig skyldig till försäkringsbedrägeri.
Jag skulle personligen tveklöst polisanmäla händelsen om personen är ovillig att göra rätt för sig.
Du kan ju även upprätta en anmälan gällande hemfridsbrott då hon inte lämnade din bostad efter uppmaning.
Jag tror att det går mycket långt att påstå att det kommer att handla om försäkringsbedrägeri, om man talar om att det varit tumult i bostaden mellan datorägaren och en annan person, en dator har skadats i det sammanhangen och att man vill ha ersättningen via hemförsäkringen.
Jag tror inte det finns någon klausul i hemförsäkringen som explicit säger att det
måste vara försäkringstagaren som skadar sin egendom för att den skall ersättas. Egentligen (lätt sarkasm skall nu höras) tror jag faktiskt att försäkringen gäller
alldeles särskilt om man får sin egendom skadad genom brott.
Att försäkringsbolaget har en regressrätt är en annan sak. Det är i så fall deras bekymmer.