2014-10-10, 12:41
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer
Karlstad kommun planerar att ge FBK fem mille för att täcka upp för att ingen har gått och tittat på CHL-matcherna.

http://www.nwt.se/sport/folj_fbk/article1659974.ece
Ovanligt ogenerad och fräck sponsring måste jag säga. Här var det inga saltade driftsbidrag eller trottoarförsäljningar inte, även om summan här kanske inte var så hög i sammanhanget.

Älskar att pengarna skall tas ur kassan för "oförutsedda behov". När det gäller skolvärlden finns inga pengar till elever som drabbas av "oförutsedda händelser", men när Värmlands la familia inte lockar sin publik då sluter kommunen direkt upp med kriskassan!
Citera
2014-10-10, 19:24
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Karlstad kommun planerar att ge FBK fem mille för att täcka upp för att ingen har gått och tittat på CHL-matcherna.

Kul för Färjestad att deras kommun värderar hockeyn så högt.
Citera
2014-10-10, 19:46
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ovanligt ogenerad och fräck sponsring måste jag säga. Här var det inga saltade driftsbidrag eller trottoarförsäljningar inte, även om summan här kanske inte var så hög i sammanhanget.

Älskar att pengarna skall tas ur kassan för "oförutsedda behov". När det gäller skolvärlden finns inga pengar till elever som drabbas av "oförutsedda händelser", men när Värmlands la familia inte lockar sin publik då sluter kommunen direkt upp med kriskassan!
Helt sjukt egentligen. Jag hade själv blivit förbannad, lär nog finnas många som skulle vilja se deras föräldrar få bättre avslut på livet med de pengarna istället.
Citera
2014-10-10, 19:52
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Helt sjukt egentligen. Jag hade själv blivit förbannad, lär nog finnas många som skulle vilja se deras föräldrar få bättre avslut på livet med de pengarna istället.
Hade också blivit förbannad. FBK hade ju ändå ett bra lag förra året, men man gapar efter mer..
Citera
2014-10-10, 21:16
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Kul för Färjestad att deras kommun värderar hockeyn så högt.
Själv hade jag tyckt det var roligare om kommuninvånarna prioriterade hockeyn så högt att de ens släpade sig dit. Varför du tycker det är något bra att en kommun gödslar skattepengar på ett lag för att de ska kunna spela matcher i princip ingen bevisligen vill se övergår mitt förstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Karlstad är en sjuk kommun, likt de flesta av landets befolkad av populister vid köttgrytorna. 2009 var det ett medborgarupprop för att kommunens äldre skulle få ha rätt till åtminstone 1 timmes utohusvistelse per dag. Den rödgröna majoriteten konstaterade att det skulle kosta 60mkr, och sa bestämt nej. Istället byggde man ett lyxbadhus för 200mkr... (Och skjöt till 23mkr utöver vanliga budgeten till Kultur- och fritidsnämnden, för viktiga mångmiljonsprojekt (!) som att göra Karlstads stadskärna till den stad i Europa med flest blommor/kvadratmeter. Det här var alltså mitt i brinnande ekonomisk kris där all övrig kommunal verksamhet fick hårda sparkrav, 600mkr hade skatteintäkterna minskat, och man ropade på mer hjälp från staten utöver robin hood-bidraget.)

Skriver jag det här för att klanka ner på Karlstads kommun? Nej, jag belyser det för att Karlstad ändå är en av de större, mer "seriösa" kommunerna och till och med där befolkas kommunfullmäktige och kommunstyrelse av riktigt felprioriterade jävla pajasar. Korpulenta klåpare, kaffesörplande partigängare till kärringar och gubbar som sitter och självgott på riktigt tror att det är de som får kommunen att fungera. De hade gjort mer nytta om arbetslösa bidragstagare, då hade de inte kunnat styra bort de faktiskt arbetande kommuninvånarnas skattepengar till ren skit. Det är lätt att satsa högt när andras pengar står på spel, och det är just vad dessa verklighetsfrånvända bottenskrap till människor gör dagligen. Helst ska pengarna satsas på skådebröd och lyx som får dessa egocentriska idioter att framstå som underbara ledare. Den som tror att jag överdriver, åk ut och prata med dessa oftast rent parodiskt dumma och obildade kälkborgare i våra mindre kommuner. Den som har den minsta gnutta tro på lokalpolitiken efter det är förmodligen kommunpolitiker själv.

290 av dessa groteska vuxendagis finns det. Därför är det så djupt beklagligt att vi går mot en utveckling där kommuner ser hockeylagen som sina flaggskepp som ska "sätta orten på kartan". För det här är en riktigt fullpoängskatastrof, inte bara är kommunpolitikerna så opålästa att de på riktigt tror att det kan vara ekonomiskt gynnsamt. Dessa formligen fantiserar med all säkerhet sexuellt till sina narcisstiska fantasier om att de genom sina bidrag bygger kommunens lag och får hela folkets kärlek (och röster) för det. Hur de kommer sitta i sina privata vip-sviter i den nybyggda lyxarenan och få stående ovationer när de visas på jumbotronen, samtidigt som privata entreprenörer knackar på loge-dörren och formligen ber om att få starta upp sina multinationella storföretag i bygden.

Dessa jävlar ska få leka lekstuga med vår hockey. Dessa jävlar ska starta upp sina alldeles egna Lakers och med tillräckligt många många skattemiljoner i ryggen sätta sin ort på kartan. Fyfan. Det är fan vidrigare än supermiljardärerna som leker med de stora fotbollslagen ute i världen, de gör det i alla fall med mestadels sina egna pengar. Hade det inte varit för att jag är någorlunda humanist hade jag förespråkat stegling på det lokala torget för varje politiker som ens tänkte tanken att sponsra sitt lokala elitlag med skattepengar.
Senast redigerad av sm910dif 2014-10-10 kl. 21:24.
Citera
2014-10-10, 21:17
Medlem
Citat:

Hur funkar sånt här kommunaltekniskt. Får en kommun sponsra precis som den känner för. Vid upphandlingar, måste det ju vara väldigt specifikt och "utvärderingsbart". Eller går det så länge ingen överklagar. Är det ett beslut i fullmäktige (politiker) eller ett tjänstemannabeslut?
Ministerstyre, eller vad det heter på kommunal nivå.
Någon från dalarna som kan?
Citera
2014-10-10, 21:42
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordonnee
Hur funkar sånt här kommunaltekniskt. Får en kommun sponsra precis som den känner för. Vid upphandlingar, måste det ju vara väldigt specifikt och "utvärderingsbart". Eller går det så länge ingen överklagar. Är det ett beslut i fullmäktige (politiker) eller ett tjänstemannabeslut?
Frågade en Skellefteåbo. Kommunen sponsrar genom ett kommunalt "konkurrensutsatt" (täckmantel för ett företag som inte är speciellt konkurrensutsatt och därigenom extremt vinstrikt, givetvis genom att "tjäna" medborgarnas pengar) bolag. Men Karlstad kommun kör rakare puckar, rakt ner i loobs kaffekassa verkar det som, långt till nästa val är väl räddningsplankan.. För vem kommer ihåg detta om 4 år?
Citera
2014-10-10, 21:44
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Det är kommunallagen som styr. Grundregeln är att alla kommuninvånare skall behandlas lika, och att enskilda näringsidkare inte skall gynnas otillbörligt.
Idrotten är lite av en gråzon kring vad som faller inom den kommunala kompetensen - dvs, vad kommunen får göra. Barn-, ungdom- och allmänt hälsobefrämjande verksamhet får givetvis stödjas, eftersom det är en allmänt befäst del av vad som utgör kommunal verksamhet. Däremot har ju utveckling gått från att svensk idrottsrörelse var en amatörrörelse med folkhälsoideal till att i sin elitform idag mer vara en kommersiell näringsverksamhet på underhållningsmarknaden.

I sin modernare form är det allt svårare att argumentera för att kommunerna skall få sponsra elitlagen, som trots allt är mer av företag. I Falu förvaltningsrätt pågår just nu ett mål där man prövar om Gävle kommuns beslut att sponsra Brynäs IF med 5mkr/år (3.5mkr i ett projekt, 1.5mkr som ren sponsring). Gävle kommun har försvarat sig med att hänvisa till ett domslut i Regeringsrätten där man friade Gislaveds Kommun för att ha sponsrat en lokal Europatourtävling i Golf med 250 000kr. I den domen slogs bland annat fast, till Gävles fördel nu, att:

Det är alltså inte helt stopp för kommunal sponsring av elitverksamhet, men notera att man talar om "inom vissa gränser" och vad som är proportionerligt. De 250'000kr för en Europatourtävling är småpytt mot hur det ser ut i dagens hockey, och vi har idag dessutom ett radikalt förbättrat forskningsläge på området som entydigt visar att kommunal sponsring inte leder till någon kommunal tillväxt (och därmed inte gör mycket nytta för kommunen sett till de investerade pengarna i de syften som Regeringsrätten tar hänsyn till här).

Det ska bli spännande att se vad Falu Förvaltningsrätt kommer fram till.
Senast redigerad av sm910dif 2014-10-10 kl. 21:46.
Citera
2014-10-16, 14:35
Medlem
Södertälje kommun köper hockeyarenan i Södertälje för 85 000 000. Detta för att stötta breddidrotten (herrhockeyn i Södertälje antagligen). Tror ni att det är välinvesterade pengar?

Vilka finansierade bygget från början, och vad kostade arenan då?

På vilket sätt blir det billigare med kommunen som huvudman, är kommunen bäst på effektiv drift och fastighetsförvaltning? Om arenorna inte bär sig idag, verkar 85 000 000 skattepengar som ett överpris, eller finns det framtida avkastningspotential?
Citera
2014-10-16, 14:38
Medlem
Citat:
Södertälje kommun köper hockeyarenan i Södertälje för 85 000 000. Detta för att stötta breddidrotten (herrhockeyn i Södertälje antagligen). Tror ni att det är välinvesterade pengar?

Vilka finansierade bygget från början, och vad kostade arenan då?

På vilket sätt blir det billigare med kommunen som huvudman, är kommunen bäst på effektiv drift och fastighetsförvaltning? Om arenorna inte bär sig idag, verkar 85 000 000 skattepengar som ett överpris, eller finns det framtida avkastningspotential?

...och en länk. http://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/sodertalje-kommun-koper-lagens-arenor/

För mig känns det lika smart som om kommunen skulle ta över ett gammalt slitet badhus för att stärka simförmågan hos invånarna.
Citera
2014-11-14, 22:25
Medlem
m4tt145s avatar
Avdelning: Passion oavsett division!

Idag har jag upplevt en av dom bättre matcherna på lägre nivå, när jag bänkade mig för att se på mitt division 3 lag. Första perioden inleds med 0-4 i röven efter 5 minuter, första perioden slutar till sist 2-5 till bortalaget.

Andra perioden startar med ett tidigt 2-6 mål, sen börjar den stora vändningen motståndarna verkar tro att segern är bärgad, men man släpper in 6 raka mål och perioden slutar 8-6, alla på läktaren är lyriska.

Sista perioden blir en öppen tillställning, mycket utvisningar men man lyckas hålla ifrån och tillslut vinna med 12-8

Inte ofta man ser 20 mål i en seniormatch, med målen så jämt fördelade. En jävligt rolig hockeymatch som också var rätt grinig.

Div. 3 hockey är underskattat!
Citera
2014-11-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Avdelning: Passion oavsett division!

Idag har jag upplevt en av dom bättre matcherna på lägre nivå, när jag bänkade mig för att se på mitt division 3 lag. Första perioden inleds med 0-4 i röven efter 5 minuter, första perioden slutar till sist 2-5 till bortalaget.

Andra perioden startar med ett tidigt 2-6 mål, sen börjar den stora vändningen motståndarna verkar tro att segern är bärgad, men man släpper in 6 raka mål och perioden slutar 8-6, alla på läktaren är lyriska.

Sista perioden blir en öppen tillställning, mycket utvisningar men man lyckas hålla ifrån och tillslut vinna med 12-8

Inte ofta man ser 20 mål i en seniormatch, med målen så jämt fördelade. En jävligt rolig hockeymatch som också var rätt grinig.

Div. 3 hockey är underskattat!

Div. 3 var för några år sedan en skitserie. Ett enstaka bra lirare och resten av laget spelare som åkte runt och förstörde och inte spelade så mycket hockey. Många utvisningar och slagsmål. Men Div. 3 har utvecklats oerhört senaste säsongerna. Mycket mera lag nu som spelar hockey och många mera spelare i varje lag som kan spela hockey.

Bästa lag i Div. 3 borde vara Motala AIF som har 29 av 30 poäng efter 10 omgångar än så länge. Laget skulle vara övre halvan av Div. 2 och har dragit ifrån IK Guts i tabellen som hade som målsättning att gå upp denna säsongen och nå ettan om ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in