2014-06-17, 21:56
Medlem
Vilka fonder utav räntefonder eller obligationsfonder ska man välja för att ha pengar lite mer försiktigt istället för i aktiefonder idag?

Ser man historiskt sett så har ju obligationsfonder gått mkt bra trots börskrashar etc..

Påverkar inte den låga räntan även obligations och dem långa räntefonderna bara positivt?

Tittade bara på ett par som såg intressanta ut bland dem..

Räntefonder:
Spiltan räntefond
Carnegie corporate bond A

Obligationsfonder
SPP obligationsfond
Catella

Kan ni ge mig en förklaring kring detta och vilken man bör välja om man har mycket pengar att investera på ett lite mer säkrare sätt? Vi pratar om miljoner.

Tacksam för seriösa och bra svar
Citera
2014-06-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyboney
Vilka fonder utav räntefonder eller obligationsfonder ska man välja för att ha pengar lite mer försiktigt istället för i aktiefonder idag?

Ser man historiskt sett så har ju obligationsfonder gått mkt bra trots börskrashar etc..

Påverkar inte den låga räntan även obligations och dem långa räntefonderna bara positivt?

Tittade bara på ett par som såg intressanta ut bland dem..

Räntefonder:
Spiltan räntefond
Carnegie corporate bond A

Obligationsfonder
SPP obligationsfond
Catella

Kan ni ge mig en förklaring kring detta och vilken man bör välja om man har mycket pengar att investera på ett lite mer säkrare sätt? Vi pratar om miljoner.

Tacksam för seriösa och bra svar

Personligen så kör jag med Spiltan räntefond, Atlant stability och Carnegie Corporate bond A. Alla tre är vettiga lågriskfonder. Om du jämför dom under en 5-årsperiod så ser du hur de utvecklades och hur de klarade dippen i slutet av 2011. Kör utan jämförelseindex så ser du kurvorna lite bättre
Senast redigerad av Frispel2 2014-06-17 kl. 22:14.
Citera
2014-06-17, 22:14
Medlem
Run3s avatar
Obligationer är en typ av värdepapper som en räntefond kan investera i. En obligation har ju sina kuponger vilka betalas ut som en ränta tills löptiden går ut. Det som skiljer korta och långa räntefonder åt, är längden på obligationernas löptid som fonderna investerar i. När reporäntan faller så ökar värdet på de långa, redan utgivna, obligationerna, vilket vi sett de senaste åren och som förklarar de långa räntefondernas uppgång. Idag ligger dock räntan under 1 %, så jag tror inte det är så smart att gå in i en lång räntefond nu. En kort räntefond är annars något av det minst riskfyllda man kan ligga i.
Citera
2014-06-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Obligationer är en typ av värdepapper som en räntefond kan investera i. En obligation har ju sina kuponger vilka betalas ut som en ränta tills löptiden går ut. Det som skiljer korta och långa räntefonder åt, är längden på obligationernas löptid som fonderna investerar i. När reporäntan faller så ökar värdet på de långa, redan utgivna, obligationerna, vilket vi sett de senaste åren och som förklarar de långa räntefondernas uppgång. Idag ligger dock räntan under 1 %, så jag tror inte det är så smart att gå in i en lång räntefond nu. En kort räntefond är annars något av det minst riskfyllda man kan ligga i.

Förlåt om jag inte förstår allt men en lång räntefond som t.ex. corporate bond A mår väl bra när räntan är låg, då borde t.ex. denna fond bara bli bättre om dem till och med sänker räntan ännu mera? Har jag fel?

Men en ren obligationsfond som SPP obliagtionsfond? Är det ngt att ha eller bör man ha alla säkra pengar i en räntefond istället?

Tack för svaren dock!
Citera
2014-06-18, 19:10
Medlem
Kommer räntan sänkas ännu mera?

I så fall kan väl långa räntefonder/obligationsfonder vara bra ett tag till?

Bättre än korta?
Citera
2014-06-18, 19:38
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Kommer räntan sänkas ännu mera?

I så fall kan väl långa räntefonder/obligationsfonder vara bra ett tag till?

Bättre än korta?

"Riksbankens direktion beslutade därför vid sitt senaste möte i början av april att lämna reporäntan oförändrad på 0,75 procent. Reporäntan väntas vara kvar på denna låga nivå i ungefär ett år. Först när inflationen tagit fart anser direktionen att det är lämpligt att börja höja reporäntan."

Enligt riksbanken.
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Personligen så kommer jag satsa på korta.
Citera
2014-06-18, 20:50
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Förlåt om jag inte förstår allt men en lång räntefond som t.ex. corporate bond A mår väl bra när räntan är låg, då borde t.ex. denna fond bara bli bättre om dem till och med sänker räntan ännu mera? Har jag fel?
Om räntan minskar och kupongen på företagsobligationer går ner, så gynnar det ju inte bl.a. fonder som vill investera i dem, då avkastningen på obligationerna minskar. Dock så ökar värdet på de redan utgivna obligationerna i relation till de som säljs nu.

Säg att du köper en obligation för 100 kr med en kupong på 5 % med en löptid på 10 år. Nästa år säljs en ny obligation för 100 kr men bara med en kupong på 2.5 %. Vill du då sälja din obligation på 5 % så kan du ju då få nästan 200 kr för den.

Så det gynnar en lång räntefond när räntan går ner. Men en låg ränta är såklart inte positivt i längden för en investerare eftersom att det innebär lägre avkastning.
Citera
2014-06-19, 09:59
Medlem
Summerat så kan man säga att långa räntefonder så som carnegie corporate bond a kommer fortsätta gå bra åtminstånde detta året ut..

Sen när läget är annorlunda så är det ju bara att sälja sina långa räntefonder till korta istället om nu det händer att räntan går upp..
Citera
2014-07-15, 12:01
Medlem
Hej!

Är mina räntefonder värdelösa nu när räntan är sänkt?
Har en lite större post i Atlanta Stability, läge att sälja och omplacera?

Mvh Rallarkalle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in