2014-06-17, 19:56
Medlem
borrizs avatar
I dagsläget är det ganska enkelt att sätta dit en gammal medlem ifall man vill göra sig besväret:
det är bara att gå tillbaka i gamla inlägg och förr eller senare hittar man något som kan ge en varning och i förlängningen en avstängning. (jag har själv upplevt detta så jag vet av egen erfarenhet att detta förekommer).

Det vore därför bra för rättssäkerheten på forumet, ifall en texts "brottsvärde" upphörde efter en tid tex 6 månader.
Citera
2014-06-17, 20:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Om en moderator skulle ge en varning för ett flera månader gammalt regelbrott så skulle han eller hon i mina ögon framstå som en mer eller mindre galen idiot med total avsaknad av fingertoppskänsla. Det är väl bara i värsta fall att radera inlägget och glömma bort det. Har du råkat ut för detta? Det vore häpnadsväckande i så fall
Citera
2014-06-17, 20:05
Medlem
Javalangs avatar
Det här är en jättebra idé. Många gånger när jag har ögnat igenom gamla trådar har jag tänkt att det är onödigt att rapportera-knappen ens finns där. Varför skulle någon bry sig om ett regelbrott från 2001?
Citera
2014-06-17, 20:06
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Så fungerar det redan idag. Det går alltså inte att leta upp "gamla synder" och straffa någon för dem.

Här är ett utdrag ur vår interna dokumentation vad gäller just detta:
Citat:
Preskriptionsbegreppet i Flashbacks regler skiljer sig från det som används inom den riktiga juridiken. Här är det dels fråga om hur lång tid som kan gå från regelbrottet till dess en påföljd måste verkställas, dels frågan hur länge tidigare avstängningar påverkar avstängningens längd.
För inlägg som bryter mot 1.xx-reglerna gäller att påföljden måste börja verkställas inom en månad .[1] Har antingen inlägget eller omröstningen legat för länge ska inlägget raderas utan åtgärd. För brott mot 1.xx-reglerna gäller fristen på en månad oavsett vilken påföljden blir. Skulle omröstningen leda till en varning gäller månadsfristen även för denna, vilket inte ska blandas ihop med den enveckasfrist som finns för varningar till följd av brott mot 0.xx-reglerna. För regelbrott mot de senare måste en eventuell varning delas ut inom en vecka från det att inlägget gjordes. Har det gått längre tid ska inlägget raderas utan vidare åtgärder.[2]
Ohörsamhetsomröstning får inte startas om det gått mer än en vecka sen den senaste varningen utdelades.[3][4]
Avstängningar är giltiga i ett år. Efter ett år påverkar de inte längre efterföljande avstängningars längd. Såvitt gäller varningar och deras betydelse i frågan om ohörsamhet är även dessa giltiga ett år.

Jag hoppas att det besvarar dina frågor.

Jag har också gått igenom samtliga dina varningar och ingen av dem är utfärdad efter längre tid än tre dygn. De allra flesta inom ett dygn. Ser alltså inget exempel på att det skulle skett. Har du något sådant så kontakta gärna mig via PM om detta om du önskar.

admin4
Citera
2014-06-17, 20:10
Medlem
Denkmittels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Det här är en jättebra idé. Många gånger när jag har ögnat igenom gamla trådar har jag tänkt att det är onödigt att rapportera-knappen ens finns där. Varför skulle någon bry sig om ett regelbrott från 2001?
Om man, mot all sannolikhet, hittar exempelvis en 10 år gammal outning så är det användbart att ha knappen. Det gäller också om man hittar en gammal tråd som är felplacerad eller borde låsas.
Citera
2014-06-17, 20:20
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel
Om man, mot all sannolikhet, hittar exempelvis en 10 år gammal outning så är det användbart att ha knappen. Det gäller också om man hittar en gammal tråd som är felplacerad eller borde låsas.

Aha, det tänkte jag inte på. Man lär sig något nytt varje dag på det här forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in