• 1
  • 2
2014-06-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Gäller det bara kallrökning?

Varmröker man lär ju evt fukt dunsta bort rätt omgående eller hur?
När jag nyligen rökte lite fläsk låg det ju i lag och det vart toppen.
Och det köttet torkades ju bara av och hängdes upp direkt i röken.

Ja det låter ju rimligt. Ärligt talat så har jag inte stenkoll på det här utan måste mest spekulera men det där låter ju som ett vettigt resonemang.
Citera
2014-06-18, 19:56
Medlem
MeanMEs avatar
Jag är nybliven ägare till en egen riktig rök själv. Så jag prövar mig fram själv hejvilt och försöker pumpa folk på så mycket kunskap som möjligt. Och i detta forumet finns det ju en hel drös skitduktiga "mattokar" så man frågar ju så mycket man kan .
Citera
2014-06-18, 20:05
Medlem
Citat:
Jag är nybliven ägare till en egen riktig rök själv. Så jag prövar mig fram själv hejvilt och försöker pumpa folk på så mycket kunskap som möjligt. Och i detta forumet finns det ju en hel drös skitduktiga "mattokar" så man frågar ju så mycket man kan .

Vad har du för rök?
Citera
2014-06-18, 20:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Vad har du för rök?
En som funkar som både varm och kallrök.
Ser ut som ett skåp med eldningsenheten utanför, ihopkopplade med ventilationsrör.
En liten kretskortsfläkt som blåser luft och trycker in röken vid kallrökning.
Ska modifiera den lite för kallröken tror jag, ska köra med en elektrisk glödtändare istället.
Ger en stabilare temperatur att jobba mot. Blir lite för varm ibland tycker jag.

Möjligen att jag köper ett gammalt kylskåp som jag bygger om till kallrök, vi får se.
Då slipper man ju att oroa sig för röktemperaturen i alla fall.
Senast redigerad av MeanME 2014-06-18 kl. 20:40.
Citera
2014-06-19, 09:29
Medlem
Citat:
En som funkar som både varm och kallrök.
Ser ut som ett skåp med eldningsenheten utanför, ihopkopplade med ventilationsrör.
En liten kretskortsfläkt som blåser luft och trycker in röken vid kallrökning.
Ska modifiera den lite för kallröken tror jag, ska köra med en elektrisk glödtändare istället.
Ger en stabilare temperatur att jobba mot. Blir lite för varm ibland tycker jag.

Möjligen att jag köper ett gammalt kylskåp som jag bygger om till kallrök, vi får se.
Då slipper man ju att oroa sig för röktemperaturen i alla fall.

Låter riktigt bra. Jag har sett folk ha elektrisk glödtändare som styrs genom en termostat, är det något sånt du tänker dig? Det där med eldning för kallrökning är ju bara att jobba med, det funkar olika i olika system och man får lära känna sitt eget. När jag hade en riktig rök så hade jag problem med det i början. Sen lärde jag mig strypa ordentligt för att få ner temperaturen. Största risken var att elden skulle slockna så lite vaktning behövdes men å andra sidan är det ju rätt trevligt :-)
Citera
2014-06-19, 09:49
Medlem
tobbe00s avatar
Nu när vi ändå pratar oxfilé så måste jag bara säga att jag provade gravad oxfilé här förra veckan, och satan vad gott det var. Ett tips för er som gillar oxfilé, sen är kanske jag bara efter och alla har redan ätit det. Men var ändå bara tvungen att säga det!
Citera
2021-12-29, 16:24
Medlem
medlemsavgifts avatar
Fungerar utmärkt, bruka röka fläskfile.
Citera
2021-12-31, 01:55
Medlem
Mandingos avatar
Gravat ankbröst som man sen röker är grymt gott (om man har en rök som inte är ingrodd av makrill)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in