Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-17, 10:38
Medlem
Mojoyoyos avatar
Hejsan!

Jag har precis införskaffat mig en Macbook Pro retina 13", som jag gärna vill skall hålla i ungefär 3 års universitetsstudier. Jag kommer absolut inte ha råd med någon ny under dessa år, så jag undrar egentligen huruvida ni på Flashback har lite vanliga tips kring hur jag gör så att dess livslängd blir så hållbar som möjligt? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag undvika? Har haft en Macbook Air innan, men den var nästan obrukbar (batteritid en timme, fläkten lät ständigt, ibland kraschade den) efter två år och jag vill ju att den här skall fungera längre än så.

En annan fråga; jag har läst om att batteritiden skall vara så överlägsen, hört om 8-9 timmar, men detta kanske är i bästa fall? För jag upplever att min håller i ungefär 4 timmar om jag använder den normalt. (Laddar ned något, kanske har igång Spotify, facebook och någon Youtube-film.) Är det här något anmärkningsvärt eller något att oroa sig för?

Mvh,
Mojoyoyo
Citera
2014-06-17, 10:51
Medlem
retrospectives avatar
Min första (och enda) Macbook höll i ca 8 år, tills jag var tvungen att lämna in den. Sitter fortfarande på "samma" dator, men nytt OS bara. Du kommer nog lyckas hålla en Pro vid liv i + 3 år.
Ladda ur batteriet ibland så.
Citera
2014-06-17, 11:10
Medlem
OffensiveShits avatar
Köp till applecare om du nu inte redan har gjort det.
Förr eller senare kommer det vara något hårdvarustrul(fläkt som går i högvarv, för varm dator, batteritid osv).
Citera
2014-06-17, 11:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoyoyo
hört om 8-9 timmar, men detta kanske är i bästa fall?

Ja, det gäller enbart vid syntetiska tester i labbmiljö ärligt talat. Räkna med 1/3 - 1/2 av detta "i verkligheten".

Vad gäller "ta hand om" så

Skaffa AppleCare (om nåt händer, Apple har ju faktiskt dåliga garantivillkor jämfört med Wintel-sidan)
Skaffa en väska/eller ett litet fodral.
Använt sunt förnuft.

En Mac håller varesig bättre eller sämre än någon annan maskin.
Citera
2014-06-17, 11:48
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
En annan fråga; jag har läst om att batteritiden skall vara så överlägsen, hört om 8-9 timmar
Det är irrelevant.
Hur mycket batteri som dras beror helt på vad du gör med datorn.
Citera
2014-06-17, 11:49
Medlem
Vad gör du med din macbook, jag köpte också en med Retina 13, ssd disk för inte ens en månad sedan

För mig vid "normalt" användande håller den 10-12 timmar.

Normalt användande för mig är en arbetsdag med

webutveckling,
Vim, Photoshop, SSH, Spotify

På kvällen så har jag fastnat för openra (red alert klon), eller kollar på någon film/serie
Samt ytterligare spotify eller itunes igång för musik.

Brukar sätta igång datorn vid 08 på morgonen och så sätter jag den på laddning vid 18-20 på kvällen.
Jag vet att jag kör hårt på batteriet men är ett litium batteri så bör klara runt 1000 laddningscykel (Tidigare gernationer klara bara 300 cykler) och om 3 år så räknar jag ändå med att köpt en ny dator.

Tror aldrig jag kommit under 8 timmars batteritid även om jag kört den hårt både med film och spel.
Citera
2014-06-17, 15:23
Medlem
Mojoyoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Vad gör du med din macbook, jag köpte också en med Retina 13, ssd disk för inte ens en månad sedan

För mig vid "normalt" användande håller den 10-12 timmar.

Normalt användande för mig är en arbetsdag med

webutveckling,
Vim, Photoshop, SSH, Spotify

På kvällen så har jag fastnat för openra (red alert klon), eller kollar på någon film/serie
Samt ytterligare spotify eller itunes igång för musik.

Brukar sätta igång datorn vid 08 på morgonen och så sätter jag den på laddning vid 18-20 på kvällen.
Jag vet att jag kör hårt på batteriet men är ett litium batteri så bör klara runt 1000 laddningscykel (Tidigare gernationer klara bara 300 cykler) och om 3 år så räknar jag ändå med att köpt en ny dator.

Tror aldrig jag kommit under 8 timmars batteritid även om jag kört den hårt både med film och spel.

Gör? Inget, jag köpte den i förrgår så den är inte utsliten på något sätt. Har lite svårt att tro på det där dock? På Apples egna hemsida (där de givetvis gärna målar upp en så bra bild som möjligt) skriver de 8-9 timmar typ. Känns konstigt att 12 timmar skulle fungera då. Du har fått en supermac.
Citera
2014-06-17, 15:30
Medlem
Citat:
Gör? Inget, jag köpte den i förrgår så den är inte utsliten på något sätt. Har lite svårt att tro på det där dock? På Apples egna hemsida (där de givetvis gärna målar upp en så bra bild som möjligt) skriver de 8-9 timmar typ. Känns konstigt att 12 timmar skulle fungera då. Du har fått en supermac.

Använder du någon annan webbläsare än safari? Isåfall, avinstallera den och använda uteslutande Safari.
Om du har flash installerat, avinstallera det om du bara behöver det för youtube och andra videosajter, du kan nämligen installera ett plugin i Safari som heter "Youtube5" som tvingar bl.a youtube och vimeo att använda HTML5.

Youtube5 hittar du här, http://www.verticalforest.com/youtube5-extension/

Det kan också vara en idé att öppna upp "Activity monitor" och gå in under "Energy" för att se om det är något eller några program som drar mycket batteri.
Citera
2014-06-17, 21:22
Medlem
Såhär ser det ut efter en dags användning, dock så har jag vart sjuk och bara haft itunes igång med skärmen avstängd.

http://i.imgur.com/BKoGd0Q.png
Citera
2014-06-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det gäller enbart vid syntetiska tester i labbmiljö ärligt talat. Räkna med 1/3 - 1/2 av detta "i verkligheten".

Vad gäller "ta hand om" så

Skaffa AppleCare (om nåt händer, Apple har ju faktiskt dåliga garantivillkor jämfört med Wintel-sidan)
Skaffa en väska/eller ett litet fodral.
Använt sunt förnuft.

En Mac håller varesig bättre eller sämre än någon annan maskin.

Fast nu är det så att de batteritider som Apple uppger stämmer bra med verkligheten. Det är alltså inte särskilt svårt att nå liknande tider själv, bara man ser till att man då använder sin Mac på liknande sätt som Apple gjorde i sina tester.

Men givetvis är dessa uppgifter vad man kan få ut som mest, under rätt gynnsamma förhållanden. T ex låg skärmbelysning, lättare surf etc.

Jag har själv en late 2009 MacBook Pro som Apple angav till 7 timmars batteritid, och jag har personligen surfat i nästan 7 timmar flera gånger när datorn var ny. Idag med mer optimerat Safari och ett batteri som är ganska nybytt så tippar jag på att jag kan få ut minst lika mycket än idag.
Citera
2014-06-17, 23:11
Medlem
Bästa tippsen jag kan ge för att ta hand om en ny mac är standard svaren som Apple åf själva burkar säga:
1. Uppdatera alltid mjukvaran när "Programuppdateraren" säger att det finns en ny.
2. Missbruka inte viloläge (stäng av Macen om du inte använder den).
3. Byt inte namn på "hemmappen".
4. Städa datorn så ofta du kan, undvik att fylla upp den med massa onödiga program och andra filer som du egentligen inte behöver, håll den ren så blir det lättare att hitta problem om det blir dags för stora "renoveringar".

Lycka till och grattis till ett bra köp

PS
Ang batteritiden så måste du ha halvt skärmljus för att klara av de kraven, min personliga erfarenhet är att batterierna i Apples bärbara datorer håller samma nivå i ungefär ett år, sen tappar de snabbt prestanda. Räkna med att den klarar ungefär 600 laddningar utan att tappa prestanda (uppskattade siffror beräknat på eget användande ca 2 laddningar/dygn i ett år)
DS
Citera
2014-06-18, 06:34
Medlem
- Ladda datorn så mycket som möjligt. Plugga in på skolan när du hittar ett uttag.
- Starta om bara vid uppdateringar eller något problem - använd viloläge eller låt den vara på.
- Använd backup som Time Machine.
- Installera inte rensningsprogram och massa "bra saker" utan rensa manuellt.
- Undvik saker som kommer från MS.
- Undvik att få in skräp i fläkten och dammsug försiktigt/snabbt regelbundet vid luftutsläppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in