Har läst många trådar om ett tankeexperiment som går ut på att man har en "pinne" som sträcker sig från jorden till solen. Om man åsidosätter faktorer som t ex att pinnen skulle vara extremt tung, och att solen är extremt varm osv, tänk solen snarare som ett solid fysiskt hinder. Då borde man med denna pinne kunna "peta" på solen.
Om jag "petar till" med pinnen från jorden, skickas en impuls genom den som fortplantar sig med ljudets hastighet i materialet och slutligen efter ett visst antal timmar kommer pinnen att peta till solen.
So far so good.
men!
Låt säga att jag håller i pinnen på jorden, och soländan av pinnen befinner sig en meter ifrån solen. Så plötsligt så med hjälp av en studsmatta så hoppar jag hållandes i pinnen 10 meter upp i luften. När jag då befinner mig 10 meter upp i luften, så har impulsen genom pinnen ej hunnit fortplanta sig hela vägen till slutet vid solen.
Innebär det då att pinnen har blivit 9 meter kortare?
Nej, inte 9 meter, pinnen pressas samman och blir 10 meter kortare, eftersom det var så högt du hoppade. Sammanpressningen skapar en impuls som rör sig med ljudets hastighet (ljud är många sådana sammanpressningar efter varandra). Vid den punkt impulsen befinner sig i varje ögonblick har pinnen högre densitet än normalt.
Märk även väl att pinnen kommer att bli 10 meter längre (eller ja, beror på materialet...) när impulsen kommer fram till solen. Det är för att när du faller från hoppets topphöjd drar du ju ut pinnen, i motsatt riktning från impulsen du först skickade: då blir det en impuls till, av lägre densitet.
Resultatet kommer att vara precis det du tror: att pinnen kommer att peta till solen. När impulsen gått igenom hela kommer pinnen att ha dess normala längd igen, om den nu inte gick sönder/blev förkolnad av att komma i kontakt med solen. Om den blev det kommer den att vara 9 meter kortare (det kanske var det som var din fråga).
Förlåt min okunnighet men varför skulle rörelsen av pinnen förflytta sig med ljudets hastighet? Borde det inte bero mer på vilket material pinnen är eller hur hastig rörelsen är eller något?
Förlåt min okunnighet men varför skulle rörelsen av pinnen förflytta sig med ljudets hastighet? Borde det inte bero mer på vilket material pinnen är eller hur hastig rörelsen är eller något?
Jodå det beror på materialet. Det Sheik menar med ljudets hastighet är ljudets hastighet i materialet som oftast är mycket snabbare än i luft.