2014-06-16, 19:57
Medlem
VitalProfessors avatar
Är det ingen som har väckt frågan kring huruvida rätt moderatorer styr denna hemsida?

Moderatorerna har en central roll på hemsidan, ändå är det ingen som undrar vilken utbildningen de överhuvudtaget har och av döma av deras sätt att formulera sig märker jag en medelmåttig grad av intellektualitet.

Frågan bör åtminstone lyftas då jag börjar bli trött på detta trams om att listtrådar inte skulle vara bra. (Jo, jag gillar statistik, men jag anser även att statistik säger mer än tusen ord långa inlägg).

En kurs i svenska, en annan i matematik och en tredje i vett och etikett skulle kanske vara något för moderatorerna?
Citera
2014-06-16, 20:04
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
Är det ingen som har väckt frågan kring huruvida rätt moderatorer styr denna hemsida?

Moderatorerna har en central roll på hemsidan, ändå är det ingen som undrar vilken utbildningen de överhuvudtaget har och av döma av deras sätt att formulera sig märker jag en medelmåttig grad av intellektualitet.

Frågan bör åtminstone lyftas då jag börjar bli trött på detta trams om att listtrådar inte skulle vara bra. (Jo, jag gillar statistik, men jag anser även att statistik säger mer än tusen ord långa inlägg).

En kurs i svenska, en annan i matematik och en tredje i vett och etikett skulle kanske vara något för moderatorerna?
Du vet att det finns bl.a. en professor som är mod va?
Citera
2014-06-16, 20:12
Medlem
Tlagnojs avatar
Det är redan svårt att hitta passande kandidater i samma takt som sidan växer, att tillföra ännu en spärr tror jag inte hade gynnat någon, speciellt när den spärren består av egenskaper som egentligen inte är viktigt överhuvudtaget i rollen som moderator. Ett intresse för yttrandefrihetsfrågan, förmågan att kunna hålla sig neutral och ett stort engagemang gör en betydligt bättre moderator än en kurs i svenska eller matematik.
Citera
2014-06-16, 20:25
Medlem
calmsolutions avatar
För mig är detta en icke-fråga. Skulle moderatorerna bete sig illa mot mig så hade jag bara lämnat FB. Detta tror jag gäller de flesta, så FB skulle antagligen behöva stänga ner till slut -> Problem solved.

Var istället glad att det finns folk som har detta engagemang, antagligen till stor del ideellt.
Citera
2014-06-16, 20:31
Medlem
Aimberts avatar
Utbildning och studier --> Flashback
/Moderator
Citera
2014-06-16, 20:43
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det är redan svårt att hitta passande kandidater i samma takt som sidan växer, att tillföra ännu en spärr tror jag inte hade gynnat någon, speciellt när den spärren består av egenskaper som egentligen inte är viktigt överhuvudtaget i rollen som moderator. Ett intresse för yttrandefrihetsfrågan, förmågan att kunna hålla sig neutral och ett stort engagemang gör en betydligt bättre moderator än en kurs i svenska eller matematik.

Instämmer på det. Sen tillkommer ju den rent praktiska frågan; hur ska man hitta dessa moderatorkandidater? Annonsera på Platsbanken? Leta på universitet?

Och hur ska man gå till väga? Ska man hålla intervjuer där folk ska få komma med sitt fina CV och dra floskler om hur mycket de har drömt om att få vara moderatorer på Flashback, och hur deras vision om ett framtida Flashback ska vara, och annat klassiskt jobbsökardravel?

Och - vem ska göra det; och lägga tid och pengar på sökandet och gallrandet bland kandidaterna? Övriga moderatorer? Admins? Forumets ägare? Forumets användare?
Citera
2014-06-16, 22:01
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag tar för givet att de får nån slags intern "utbildning" i hur de ska hantera både det tekniska och en del situationer som uppstår när man modererar, regeltolkningar- och tillämpningar och sånt.

Sen har jag svårt att tro att folk som saknar förmåga att uttrycka sig förståeligt i text överhuvudtaget blir tillfrågade om att bli moderatorer.
Citera
2014-06-16, 22:10
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor

Pennalismen flödar nog rätt friskt bland moderatorerna sedan begynnelsen, det märks väl om inte annat när de topprider oss användare som en hjärndöd fårskock. Lösningen på sikt är att konstruktivt kritisera regelomvandlingen i praktiken och lyfta upp frågor som kan förändra Flashback forum i en positivare riktning.

Att ha en elit av människor i moderatorsrollerna skulle bara öka avståndet till användarna så jag är nöjd över att vi har en blandning av munfiskar och personer med en mer chevaleresk ådra. Det som kan vara lite smolk i bägaren är att en del "diktare" försöker överleva myten om sig själva men även det brukar till syvende rätta till sig även om vi användare oförtjänt får lida pin innan den kartonnerade medmänskligheten vunnit uppmärksamhet och fått lyskraft.

Alla kan bidra till ett bättre meningsutbyte genom att visa respekt och uttrycka sig mindre plumpt än jag delvis gjort i detta inlägg men en vässad penna mellan varven är bättre än en evigt trubbig färglös anilinpenna som mest manar till att kopiera och klistra in.

Kort sagt, heder till alla moderatorerna oavsett bildning, ni behövs och gör ett riktigt bra jobb för oss användare men debatten kring hur forumet sköts och hur reglerna tolkas ska hållas levande för annars dör Flashback. Varje gång en användare får bann utan möjlighet till amnesti så dör forumet en smula därför borde straffen vara tidsbegränsade även vid KFK. En allmän amnesti för gamla synder kan ske med jämna mellanrum därför att människor utvecklas även om jag understundom är och förblir ett levande bevis på motsatsen eller så är jag djä.. advokat, vem vet..
Senast redigerad av Hestapo 2014-06-16 kl. 22:14.
Citera
2014-06-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Du vet att det finns bl.a. en professor som är mod va?
Hamilkar är ju undantaget som bekräftar regeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tar för givet att de får nån slags intern "utbildning" i hur de ska hantera både det tekniska och en del situationer som uppstår när man modererar, regeltolkningar- och tillämpningar och sånt.

Sen har jag svårt att tro att folk som saknar förmåga att uttrycka sig förståeligt i text överhuvudtaget blir tillfrågade om att bli moderatorer.
Visst får dom nog det du skriver, men de borde få en riktlinjer i hur man uppträder på ett lämpligt sätt, även efter flera år. Att vara lite syrlig eller sarkastisk eller så i en trådlåsning är helt okej, att bete sig som ÅnkelGunnar gjorde mot slutet är INTE okej.
Det behövs vettiga mods för det skulle påverka även användarna och forumet i stort.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Moderatorerna har bara på ett par år förstört hela finessen med forumet.
Man ger moderatorerna för mycket makt som ALLTID övergår i hybris.
Nu kan alltså en moderator sitta och styra diskussionen i varje tråd. För jävligt.

Vett och etikett är det första de borde lära sig. Neutralitet sedan.

Håller med kraftigt i detta.
Dels att den största förändringen har skett de senaste åren, och dels att avsaknaden av vett och etikett är moderatorernas största brist.

Mitt förslag är (som tidigare) att inte plocka in nydingade 18åringar utan snarare titta på folk som gått igenom barndomen och faktiskt lämnat den bakom sig.
Dessutom bör man gallra lite oftare. Det verkar vara svårt att bli mod, men ännu svårare att bli sparkad för sitt uppträdande.
Senast redigerad av Haschpundaren 2014-06-17 kl. 13:12.
Citera
2014-06-17, 13:26
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Misskötsel går inte obemärkt sägs det. Skitsnack.
Ingen mod eller admin orkar hålla koll på hur allt sköts i de oändliga antal trådar som finns på forumet. Det är just därför moderatorerna tilldelas den makt och frihet de har.

Så länge man rensar bort de värsta frukterna ur korgen spelar det ingen roll om några stycken felaktigt ryker i samma veva. Ingen orkar bry sig om det så länge forumet underhålls i övrigt.

Även om man tar upp sina synpunkter med admin tar det en evighet för dem att kolla upp problemet. Sedan kan berörda moderator hålla ett försvarstal som får stöd av någon annan likgiltig moderator. Under tiden har den felaktigt behandlade användaren förlorat energin och orkar till slut inte bry sig, det är ju trots allt bara ett forum.
Citera
2014-06-17, 17:13
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Hamilkar är ju undantaget som bekräftar regeln.
Detta stammer dock inte. Det finns i nulaget flera mods med relativt hoga universitetsexamina och jag uppfattar definitivt inte bildningsgraden som ett problem.
Citera
2014-06-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Detta stammer dock inte. Det finns i nulaget flera mods med relativt hoga universitetsexamina och jag uppfattar definitivt inte bildningsgraden som ett problem.

Nä, okej.
Det ska medges att jag självklart inte har någon koll på moderatorernas utbildningsgrad, men vet att hamilkar är professor iaf och Gissade att det inte var någon annan mod som hade nått den titeln än.

Jag känner inte heller till att bildningsgraden skulle vara något problem, däremot mognaden.
Vet att Flashback har någon slags heder i att man har så högt i tak, även vad det gäller moderatorer, men det luktar rätt jävla illa när de som ska upprätthålla regelverket börjar tramsa och bete sig illa mot specifika användare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in