• 2
  • 3
2014-06-21, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepingLessons
Hej på dig.
Jag kör med ved i en villa på 150m2. Det går åt cirka 25 kubik på ett år om de är en normal vinter. De kostar mig cirka 7000kr för ett helt års uppvärmning. Billigare blir de inte. På sommarn räcker de med att du eldar en gång var tredje dag så har du alltid varmvatten. På vintern får du lägga in två lass. Du fyller då hela pannan full två gånger. Nackdelen är att de tar tid att stapla veden så den torkar ordentligt. Den ska helst ligga i ett år på tork så de gäller att ha nästa års lager hemma samtidigt som du eldar med förra årets ved. Om du är en vek fjolla från stockholm kan de nog vara lite skitigt och jobbigt att hantera veden. Den ska bäras å staplas. Men se det som gratis gym. Om du är riktigt snål kapar du och klyver själv också. Jag brukar dock beställa färdig kapad och klyvd. Eftersom du har ett vattenburet system kan du alltid uppdatera om något år om du inte pallar.
Kan man få telnr till bonden/skogsägaren som säljer, kapar och klyver 25 kubik för 7000?
Den mannen måste jag bara träffa!
Citera
2014-06-21, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspuff
Kan man få telnr till bonden/skogsägaren som säljer, kapar och klyver 25 kubik för 7000?
Den mannen måste jag bara träffa!

Nae su vill träffa han som ger bort det gratis!
Citera
2014-06-21, 09:36
Medlem
Poke53281s avatar
Denna vintern var ganska så mill. Jag förbrukade ca. 7500,- spänn i Pellets.
Vargavintern 2010 förbrukade jag for 12500,- i Pellets, så det är absolut det billigaste alternativet i Sverige.

Nackdelen med Pelletsvärma är att man ska sota o underhålla ganska ofta, isär om vintern, men gu va hög timlön man får när man tänker hur mycket pengar man sparar på det. Idag kan man få modern pelletspannor som sköter sig själva, men dom KOSTAR ganska mycket.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in