2005-08-23, 22:52
Medlem
Realists avatar
Vill gärna kunna den ädla konsten att ångkoka grönsaker. Är tyvärr inte begåvad med lämpliga kärl att utöva detta i. Är det någon som har några tips om hur jag skall göra eller vad jag skall införskaffa. Har ni tips på var jag kan finna ångkokningsutrustning så meddela gärna vilken butikskedja om möjligt då jag gärna ej tänker åka till stockholm.
Citera
2005-08-23, 22:55
Bannlyst
Använd ett durkslag istället. Det borde nog funka lika bra...
Citera
2005-08-23, 23:00
Medlem
Realists avatar
Hur gör jag då?

En kastrull med vatten och ett durkslag ovanför som ej när ned i vattnet?
Skall jag inte ha ett lock för att det skall bli lite rundgång i ångan och smakerna??
Citera
2005-08-23, 23:27
Medlem
mollydotts avatar
Ett durkslag går bra, precis som irganox säger. Men en ångkokningsinsats kostar bara ett par tior eller så, jag köpte min på Åhléns. Den ser ut som en metalltallrik som fäller ut vingar, vilket gör att den passar alla kastruller.

Kör med durkslaget så länge. Lock är bra men inte nödvändigt, är det mindre grönsaksbitar går det rätt snabbt ändå.
Lycka till!
Citera
2005-08-23, 23:34
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist
. Har ni tips på var jag kan finna ångkokningsutrustning så meddela gärna vilken butikskedja om möjligt då jag gärna ej tänker åka till stockholm.
Järnia i Boden har det du söker.
Citera
2005-08-24, 00:22
Medlem
StigAllans avatar
En saftmaja ska gå att använda som ångkokningsanläggning för grönsaker vad jag minns.
Finns säkert någon i släkt eller vänkrets som har bärbuskar i trägården med ett ex. för utlåning.
Citera
2005-08-24, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realist
Hur gör jag då?

En kastrull med vatten och ett durkslag ovanför som ej när ned i vattnet?
Skall jag inte ha ett lock för att det skall bli lite rundgång i ångan och smakerna??

Just så... Lock är, som någon sa, inte nödvändigt, men det är bra då vattnet inte försvinner så fort...
Citera
2005-08-24, 22:01
Medlem
Portas avatar
Vi köpte en riskokare på COOP Forum för 200:-, den fungerar utmärkt att ångkoka i.

Porta
Citera
2005-08-24, 22:19
Medlem
mollydotts avatar
..men.. har ni aldrig sätt en sådan insats jag har? Passar alla kastruller och kostar inte mycket.
Ett måste i köket.
Citera
2005-08-25, 11:17
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag har en burk i bambu med ett galler i botten som jag ställer ovanpå kastrullen. Enkelt och bra, fast eftersom jag fick den i present vet jag inte vart den går att köpa.

Blir mest harricot verts och broccoli som tillagas i den har jag märkt.
Citera
2011-07-03, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
..men.. har ni aldrig sätt en sådan insats jag har? Passar alla kastruller och kostar inte mycket.
Ett måste i köket.

Jodå, köpte en sådan du beskriver på IKEA för 39 spänn.
Citera
2011-07-05, 14:51
Medlem
Det finns ånginsatser som ser ut som en kastrull med hål i botten att köpa, http://shopping.kelkoo.se/ssc-100410...5nginsats.html Sedan så har Hackman ett kastrullset med kastrull, ångkokningsinsats och en insats för att koka t ex gröt över vattenbad: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339086
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in