Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Jag har aldrig förstått mig på påståendet att det finns en högre risk att åka bil än flyga..jag menar det är ju inte så konstigt om t.ex. Europas luftrum där det sker runt 27 000 flygningar per dag om jag inte minns fel, och samtidigt kör runt 100 miljoner (kanske?) bil varje dag klart det sker fler bilolyckor.. men om man jämför 100 miljoner flygningar med 100 miljoner som kör bil är det väl bilarna som står för fler olyckor..så ja det stämmer kanske att risken att något ska hända med bil är större däremot är det mycket allvarligare om något händer på ett flyg.
Men för fan, tror du verkligen inte att man tagit hänsyn till färdade person-km i statistiken?
http://archive.etsc.eu/documents/statoverv.pdf
Comparisons across the modes
Risk comparisons for the EU show that the fatality risk for motorised two-wheelers is the
highest of all modes, being on average 20 times higher than for car occupants. Also
cycling and walking have on average a 7 to 9 times higher fatality risk per distance
travelled than car travel. Road traffic collectively has the highest fatality risk per
passenger kilometre of all passenger transport modes.
Rail and air travel are the safest modes per distance travelled, followed by bus. The
passengers of trains, bus/coach and planes within the EU have the lowest fatality risk
per passenger kilometre. For the average passenger trip in the EU, bus travel has a 10
times lower fatality risk than car travel and air travel within the EU has for the average
flight distance about the same fatality risk per passenger kilometre as train travel and
both are half as risky as travel by coach. The risks associated with ferry travel fluctuate,
but the expected fatality risk is 4 to 8 times that of train travel.
Obs, detta gäller kommersiellt passagerarflyg, sportflyg ligger betydligt sämre till. Notabelt är också att risken per tidsenhet inte är lika förmånlig för flyget. Totalt irrelevant aspekt för en passagerare men desto viktigare för besättningen där tiden i luften är lång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kli-Max
Tack för bra svar. Om vi skulle gå in och titta på den teknik som gör det så säkert att flyga. måste finnas hur mycket som helst som gör att planet håller sig stadigt ialla vädersituationer osv.
Det är ett par ton som ger sig ut på startbanan för att sen lyfta.
Finns det mer avgörande tekniker som gör att det blir extra har läst att planen idag skulle kunna vara styrda med autopilot. landning är fortfarande ett måste?
Ja, landning är fortfarande ett måste i normalfallet om man ska överleva. Visst, man kan väl kalla det landning även om man kraschlandar eller hoppar fallskärm men det är en viktig ingrediens i lyckad flygning att man kommer ner också.
Om jag ska sluta ordmärka så är det ju så att många flygplatser har automatlandningssystem vilket är ett stort säkerhetsplus, särskilt i dåligt väder men det är inte alla som har det.